هوافضا- علوم هوایی

دانشمندان به دنبال كشف زمان تشكیل اولین ستارگان

به گزارش هوا فضا دانشمندان قصد دارند به وسیله یك تلسكوپ طول موج هیدروژن خنثی در جهان را ردیابی كنند. هدف آنان از این پژوهش تعیین زمان تشكیل اولین ستارگان و روشن شدن آسمان است.

به گزارش هوا فضا به نقل از دیجیتال ترندز، حدود ۴۰۰ هزار سال بعد از وقوع انفجار بزرگ، جهان دورانی به نام «عصر تاریك» را سپری نمود كه در آن هیچ ستاره یا كهكشانی وجود نداشت. همزمان با كاهش دمای جهان، اتم های هیدروژن به وجود آمدند و طی چند میلیون سال آنها درهم آمیختند و اولین ستارگان را به وجود آوردند. حالا ستاره شناسان تلاش دارند زمان تشكیل اولین ستارگان در جهان را به وسیله تلسكوپ های رادیویی WMA كشف كنند. محققان مشغول بررسی تغییرات از عصر تاریك به زمانی هستند كه عصر Reionization منجر می شود. چونكه اولین ستارگان كهكشان های كوتوله های به وجود آوردند كه نورشان در سراسر جهان منتشر شود و هیدروژن خنثی را باردیگر یونیزه كرد. عصر Reionization فاز دوم از مرحله انتقال گاز به جهان است. محققان درجستجوی برای كشف اولین ستارگان به دنبال سیگنال هایی از هیدروژن خنثی می گردند. این سیگنال ها بسیار ضعیف هستند. ازاین رو دانشمندان برای یافتن آنها باید تنظیمات تلسكوپ های رادیوییMWA را تغییر می دادند تا قدرتمندتر شود و همینطور آنها سطح ردیابی سیگنال را پایین تر از میزان قبلی تنظیم كردند. جانانت پوبر یكی از استادیاران فیزیك در دانشگاه براون و یكی از مولفان تحقیق می گوید: ما با اطمینان می گوئیم اگر سیگنال های هیدروژن خنثی قدرتمندتر از سطحی باشد كه تلكسوپ برای ردیابی آن تنظیم شده، اثری از آن كشف می شود. یافته های این تحقیق به ما كمك می نماید به صورت دقیق تر زمان آخر عصر تاریك و ظهور اولین ستارگان را تعیین نماییم. هیدروژن خنثی با طول موج ۲۱ سانتیمتر منتشر می شود. اما این اشعه ها در سراسر جهان گسترده می شوند. این سیگنال هم كشیده می شود. امروزه سیگنال مذكور طول موجی حدود ۲ متر دارد. مشكل اینجاست كه منابع مختلف امواجی با این طول موج منتشر می كنند و ازاین رو به سختی می توان سیگنال ضعیف یك هیدروژن خنثی را ردیابی كرد.

1398/09/11