قرابت های اسلام و علم به مناسبت مبعث رسول اكرم (ص)؛

دستاوردهای هزاران ساله تمدن اسلامی در حوزه های علمی

دستاوردهای هزاران ساله تمدن اسلامی در حوزه های علمی

هوا فضا: در صورتیكه مسلمانان با فراگرفتن علم و فناوری كاغذسازی؛ آموخته های خودرا به كتاب تبدیل و نخستین كتابخانه های دانشگاهی را راه اندازی كردند و در حوزه های مختلف علمی جزو سرآمدان علمی دنیا قرار گرفتند، در قرن حاضر برخی با كتاب سوزی! اهتمام دارند تا این تمدن را به چالش بكشند و بگفته مسئولان علمی و تحقیقاتی كشور این چُنین اقداماتی نشان از عمق جهل و كینه نسبت به علوم جدید دارد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۰ هجری سپاهیان اسلام در مقابله با سپاه چین برای جلوگیری از نفوذ امپراتوری چین قرار گرفتند كه این نبرد با پیروزی مسلمانان به انتها رسید.
بعد از اختتام جنگ، مسلمانان، سربازان تسلیم شده چینی را به اسارت گرفتند و مقرر شد این سربازان در مقابل آزادی شان فن كاغذسازی را به مسلمانان بیاموزند و بدین سان مسلمانان دانش كاغذسازی را ارتقاء دادند و با صحافی برگه های كاغذ نخستین كتاب ها را به شكل امروزی ساختند.
این امر نشان دهنده جایگاه علم اندوزی در اسلام است، ضمن آنكه در قرآن و كلام پیامبر اسلام (ص) و سایر بزرگان دین سفارش های بسیاری به آموختن دانش وجود دارد و می توان گفت سفارش به دانش آموزی یكی از مهمترین آموزه های دین اسلام است.
این سفارش ها سبب شد كه مسلمانان در علوم مختلف پیشرفت های بسیاری داشته باشند و كوشش های آنها در این عرصه منجر به ساخت دانشگاه، رصدخانه و ترجمه آثار و كتب علمی از زبان های دیگر همچون یونانی، سریانی و پهلوی شد كه همچون مهمترین دلیلهای پیشرفت علمی مسلمانان در این دوران بشمار می رود.
دانشگاه بغداد مركز شكل گیری نهضت ترجمه در تمدن های اسلامی بشمار می رود و با تلاش دانشمندان مسلمان در زمینه هایی چون ترجمه آثار از زبان های دیگر و نوشتن كتاب های جدید، كتابخانه بسیار بزرگی در این دانشگاه به نام "بیت الحكمه" به وجود آمد.
كسب دانش كاغذسازی از اسیران چینی نقطه عطف این تحولات بود و موجب برتری مسلمان در ترویج علم و آموزش آن شد؛ چونكه برای اولین بار در جهان این كتابخانه ها به علاقه مندان، كتاب به امانت می دادند.
گسترش علم و بهبود شیوه های آموزش و كتابخانه ها موجب شكل گیری دانشگاه های بزرگ در سراسر تمدن اسلامی شد. برای مثال دانشگاه "قرویین مراكش" در میانه های قرن دو هجری (قرن ۹ میلادی) به دانشجویانش مدرك تحصیلی در رشته پزشكی اعطا می كرد یا دانشگاه "الازهر مصر" كه یك قرن بعد ساخته شد، هنوز یكی از معتبرترین دانشگاه های جهان اسلام است.
علاوه بر اینها افرادی بودند كه در تمدن اسلامی سرآمدان علمی دنیا شدند و كتاب آنها جهانی شد. نمونه آنها "ابوبكر محمد بن زكریای رازی" است كه از وی با عنوان "بزرگترین پزشك ایرانی" یاد می شود. دانشمندی كه در زمینه های شیمی، فیزیك و فلسفه پژوهش های بهادار ای دارد و تعداد كتاب ها و رساله های وی بیش از ۲۰۰ مورد می شود، ضمن آنكه دانش نامه پزشكی "الحاوی" وی شناخته شده ترین اثر رازی است، كشف الكل و اسید سولفوریك را به او نسبت می دهند و ترجمه كتاب "المنصوری" او اولین كتاب پزشكی است كه در اروپا چاپ شد.
نمونه دیگر حكیم عمر خیام نیشابوری است كه در اوج شكوفایی تمدن اسلامی دست به محاسبه مدار گردش كره زمین به دور خورشید زد و موفق به حل معادلات درجه سه و ابداع نظریه ای درباره نسبت های هم ارز شد.

"محمد بن جابر بتانی"، ریاضیدان و منجم برجسته مسلمان بود كه تأثیر زیادی بر منجمین و ریاضی دانان بعد از خود همچون "كوپرنیك" گذاشت و "كپلر" و "گالیله" توجه زیادی به رصدهای او داشتند.
"ابن هیثم" نیز یكی از مهمترین دانشمندان در ابداع روش های علمی به خصوص در شیوه های آزمایش و تحقیق است. شیوه های وی برای تحقیق و روش برخوردش با مسائل سبب شده تا خیلی از مورخان تاریخ علم، او را اولین دانشمند واقعی جهان بنامند. ابن هیثم همین طور عنوان "پدر اپتیك مدرن، فیزیك تجربی و روش علمی" را دارد.

جهالت؛ كوری كه علم را به سخره گرفته
این پیشرفت ها در حالی روز به روز گسترده شد كه در بهمن ماه سال قبل شیخی در تبریز به نام "عباس تبریزیان"، معتقد می باشد قانون ابن سینا در طب از كتب "ضاله" و انحرافی است و باید بجای آن طب و طبابت اسلامی را جایگزین كرد! و در ادامه كتاب "اصول طب هاریسون" بعنوان یكی از كتب مرجع علوم پزشكی را به آتش كشید.
خبر تكان دهنده ای كه دست به دست شد و با انتشار ویدئویی، این روحانی در مراسمی با حضور شماری از دوستدارانش، كتاب اصول طب هاریسون را به آتش كشید و خبر از اختتام طب شیمیایی داد.
این كتاب هر چند كه جزو كتاب های مقدس به شمار نمی رود، ولی از دید دانشمندان و عالمان عمل آتش زدن كتاب نشان از عمق جهل و كینه نسبت به علوم جدید دارد.
حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در همان مقطع طی یادداشتی آتش زدن كتاب علمی رشته پزشكی و انتشار فیلم آنرا خطایی بزرگ دانست كه سبب خدشه دار شدن ساحت علم، عقل و منطق می شود.
در این یادداشت آمده است:
"به یاری خداوند متعال و بركت انقلاب اسلامی فضای علمی كشور به سطحی از تكثر ذیل عقلانیت انقلابی رسیده است كه اگر كسی ادعای علمی داشته باشد، بتواند از طرق مختلف آنرا محك زده و نیازی به كارهای رادیكال نداشته باشد.
اقدام سخیف آتش زدن كتاب علمی مهم رشته پزشكی و انتشار آن خطایی بزرگ است كه ساحت علم و عقل و منطق را خدشه دار می كند، اگر این اقدام توسط فردی كه ملبس به ردای روحانیت است، صورت گیرد كه خطایی مضاعف است.
بر هر پژوهشگر و مدعی علمی لازم است اگر حرفی متقن و چارچوب مند دارد، در مجاری پیش بینی شده پیگیری كند والا اقدامات مذبوحانه ای از جنس آنچه انجام شده است، حتما نتیجه ای جز انشقاق و دودستگی، وهن روحانیت و آب به آسیاب دشمن ریختن ندارد.
متاسفانه ترك برگزاری جلسات مناظره و جدال احسن، برخی را به شیوه هایی ناپسند كشانده كه حتما محكوم است.
در این بین جالب است برخی دایه های مهربانتر از مادر مانند بی بی سی فارسی كه در مقابل هیچ كتابسوزی حتی كتاب های مقدس نظیر قرآن، هیچ واكنشی نداشتند، حالا در مقابل سوزاندن كتاب پزشكی، با نیت دامن زدن به شكاف های اجتماعی تمام قد وارد ماجرا شده اند."
اسلام علاوه بر تاكیداتی كه بر علم اندوزی دارد، سفارش هایی درباب حق الناس، عدم آزار همدیگر و نظافت دارد.
با شیوع ویروس كرونا در كشور، نهادها و دستگاه های مرتبط از مردم خواستند كه برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شركت در تجمع ها و اماكن عمومی پرهیز كنند.
این دستورالعمل و شركت نكردن در تجمع ها، شركت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبركه را هم شامل می شود؛ ولی عده ای با راه اندازی چالشی در فضای مجازی، تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبركه منتشر نموده و مخالفت خودرا با سفارش های بهداشتی نهادهای مسئول اعلام نمودند.
متعاقب آن ویدئویی از فردی منتشر گردید كه مبادرت به لیسیدن ضریح حرم حضرت فاطمه معصومه (س) كرده است! اقدامی كه بگفته مسؤولان به دور از تفكرات شیعی و اسلامی است و این كار یك نوع بدعت داعشی و حركتی توهین آمیز است.
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در مورد حكم بوسیدن ضریح در اماكن مذهبی می گوید: بوسه زدن بر ضریح در اماكن مذهبی، واجب یا مستحب نیست، حتی عمل زیارت هم مستحب بشمار می رود و تا زمانی باید صورت گیرد كه برای جان انسان، ضرری به همراه نداشته باشد؛ به این معنا كه هر وقت عمل مستحبی برای جان انسان با احتمال خطر همراه شود، دیگر نه فقط مستحب نیست، بلكه حرام هم شمرده می شود.
وی ادامه می دهد: كسانی كه در زمان حاضر در حرم، این اداها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را در می آورند، درواقع لجبازی دینی انجام می دهند. در قرون وسطی هم چنین رفتارهایی از مردم سرمی زد، اما حالا مردم عاقل شده اند و نسبت به آن دوران، اطلاعاتشان افزایش یافته است، باتوجه به حجم آگاهی در عصر ما مردمی كه این كارها را به نمایش می گذارند، درصددند تا دو مسئله را نشان دهند؛ یا جاهل اند یا درصدد خراب كردن اسلام هستند.

اعطای جایزه به نام پیامبر مكرم اسلام
در بین این هیاهو، جایزه مصطفی(ص)، بعنوان نشان عالی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران، توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و برمبنای آن هر دو سال یك دفعه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می شود. این جایزه به نام "محمد" (ص) بنیان گذار اسلام و به علت تاكید بسیار او بر علم آموزی، به نام یكی از القاب او، مصطفی(ص)، به معنای "برگزیده" نام گذاری شده است.
مبلغ پرداختی به برنده این جایزه ۵۰۰ هزار دلار آمریكا است كه از راه هایی چون وقف دارایی های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش بنیان، صاحبان سرمایه یا عموم علاقه مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تامین می شود. این جایزه در رشته "علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات"، "علم و فناوری زیستی و پزشكی"، "علم و فناوری نانو" و "تمام زمینه های علم و فناوری" برگزار می گردد.
جایزه مصطفی(ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین های علم و فناوری جهان اسلام، علم آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می كند. نامزدی برای دریافت جایزه مصطفی(ص) بر اساس یك اثر یا دستاورد برجسته نظری یا كاربردی صورت می گیرد و مجموع كارهای علمی یا اثر كلی یك فرد بر حوزه های علمی و فناوری، در گام بعدی مورد توجه داوران قرار دارد. داوطلبان، آثار علمی خودرا بوسیله یكی از نهادهای نامزدكننده به دبیرخانه جایزه ارائه می كنند.
ثبت نام یا نامزدی، از طرف خود فرد امكان پذیر نیست و آثار علمی توسط نهادهای نامزدكننده یا دانشمندان و شخصیت های علمی جهانی به دبیرخانه جایزه معرفی می گردند. هم اكنون ۲۰۴ پژوهشگاه، دانشگاه، پارك فناوری یا دیگر مراكز علمی فناوری از ۵۴ كشور عضو سازمان همكاریهای اسلامی در لیست نهادهای نامزدكننده قرار دارند.
اسامی برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) جهان اسلام در سال های ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به این شرح است:
ردیف نام دانشمند كشور زمینه دوره ۱ پروفسور جكی یینگ تایلند علم و فناوری نانوزیستی ۲۰۱۵ ۲ پروفسور عمر یاغی اردن علم و فناوری نانو ۲۰۱۵ ۳ پروفسور سامی ارول گلنبه تركیه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲۰۱۷ ۴ پروفسور محمدامین شكرالهی ایران نظریه اطلاعات ۲۰۱۷ ۵ دكتر اوگور شاهین تركیه علم و فناوری زیستی و پزشكی ۲۰۱۹ ۶ دكتر علی خادم حسینی ایران علم و فناوری زیستی و پزشكی ۲۰۱۹ ۷ دكتر عمران اینان تركیه فیزیك یونسفری و جوی ۲۰۱۹ ۸ دكتر حسین بهاروند ایران زیست شناسی سلول های بنیادی ۲۰۱۹ ۹ دكتر محمد عبدالاحد ایران علم و فناوری نانو الكترونیك ۲۰۱۹




منبع:

1399/01/02
23:24:24
5.0 / 5
1953
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
لینک دوستان هوا فضا