تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها،
نقش مؤثر سفیران در توسعه بازار فناوری ایرانی در عرصه های بین المللی
هوا فضا: تصمیمات ناگهانی دولت در حوزه های صادرات و واردات و ارز از چالش های مهم شرکت های تولیدی است، ضمن آنکه برای عرضه محصولات دانش بنیان ایرانی در بازارهای بین المللی سفیران ایران در سایر کشورها می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
سید اویس درگاهی، مدیر عامل یکی از شرکت های فناور در گفت و گو با ایسنا به بهانه مزین شدن امسال به نام سال "تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها"با بیان اینکه در کشور به صورت سهوی و یا عمدی یکسری مشکلات برای تولیدات دانش بنیان به وجود آمده است، اظهار داشت: با اهمیت ترین موانع این است که دولت، شرکتها را بعنوان مزرعه آماده درو می بیند؛ دولتی که تولید را بدون هیچ نوع حمایت و پشتیبانی، مزرعه آماده درو می بیند و می خواهد هنگام برداشت محصول، بر سر سفره تولیدکننده بنشیند. در صورتیکه وظیفه دولت پشتیبانی از بخش تولید داخل است نه درو کردن آن.
وی با انتقاد از رویکرد کشور در زمینه قیمت گذاری محصولات دانش بنیان، اشاره کرد: ما تولیدکننده محصولات سلولزی هستیم و دولت از ما درخواست درج قیمت مصرف کننده را دارد و ما می توانیم برمبنای نوع کیفیت برای افراد مختلف قیمت گذاری مختلفی داشته باشیم، ولی شاهدیم که بطور ناگهانی قیمت ها افزایش می یابد.
درگاهی هزینه های سربار را از دیگر چالش های بخش تولید کشور نام برد و اضافه کرد: در ایران بطور ناگهانی قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش می یابد و اگر دولت قصد پرداخت یارانه را دارد، بهتر است این یارانه را در بخش گاز که به صورت تصاعدی افزایش می یابد، در نظر بگیرد و بهای آنرا بطور واقعی محاسبه کند؛ ولی متاسفانه این امر اتفاق نیفتاده است، ضمن آنکه ۱۰ درصد بعنوان ارزش افزوده و ۱۰ درصد عوارض دریافت می کند که این عوامل هزینه های تولید را افزایش خواهد داد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه ستاندن این عوارض و محاسبه تصاعدی هزینه های گاز و برق ترمزی برای کاهش سرعت تولید است، اشاره کرد: هزینه های تبلیغات محصولات دانش بنیان از دیگر چالش های تولید است. ما باید چه میزان فروش داشته باشیم که بتوانیم هزینه های ۷۰ تا ۸۰ میلیونی تبلیغاتی را پرداخت نماییم. در صورتیکه بخش تبلیغات می تواند مشمول یارانه شود.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می توانست در زمان اعمال تحریم ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کند تا از نفت جدا شویم، اشاره کرد: کشور چیزی به نام سرانه مصرف دارد که برمبنای آن تعیین می شود که چه میزان کالا صادر و یا وارد شود، از طرف دیگر من بعنوان تولیدکننده قراردادی را با شرکتی در کشور ارمنستان منعقد می کنم و تعیین این سرانه در دست افرادی است که به دنبال جایگاه مدیریت هستند و این افراد ناگهان اعلام می کنند که جلوی صادرات گرفته می شود، در صورتیکه من هزینه های زیادی برای بازاریابی صرف کردم و در زمانی که می خواهیم صادرات نماییم، اعلام می شود در کشور به این کالا نیاز است.
درگاهی دریافت مجوزهای تولید را از دیگر چالش ها ذکر کرد و اظهار داشت: ما دستگاهی در حوزه سلامت تولید کردیم که نیاز به دریافت کدی از وزارت بهداشت به نام "UMDNS " داشت که ما توانستیم پس از یک سال و ۳ ماه این کد را برای اختراعی دریافت کنیم؛ این در حالیست که هم اکنون در عصر سرعت پیشرفت تکنولوژی قرار داریم. حال چطور می توان با این شتاب فناوری یک سال و ۳ ماه در انتظار دریافت کد باشیم؟ این موجب می شود که از دنیا عقب بمانیم.
بگفته این محقق، این دستگاه ۵۰ تا ۸۰ درصد از زمان عمل جراحی را می کاهد.
وی با اشاره به تعداد نیروی انسانی جوان، اظهار داشت: دولت بجای اینکه از این نیروها در بخش تولید استفاده نماید، آنها را به سمت پیری برده است.
این فعال حوزه فناوری با تاکید بر اینکه دولت باید تبدیل به دولت پاسخگو شود، اظهار نمود: دراین زمینه باید کمیته ای تشکیل گردد تا دولت ۳ ماه یک دفعه به این ارگان پاسخ دهد.
درگاهی با اشاره به حمایت های دولتی برای تولید محصولات دانش بنیان، اظهار داشت: محصولات دانش بنیان در کشور تولید می شود، ولی بزرگترین مشکل ما نهادهای دولتی است؛ اگر رد پای دولت دراین زمینه کمرنگ تر شود، شرکتها مسیر خودرا به درستی به پیش می برند.
مدیر عامل این شرکت حوزه بهداشت، به نقش سفرای ایران در خارج از کشور برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری اشاره و اشاره کرد: سفرای ایرانی خارج از کشور برنامه ای در زمینه توسعه صادرات کالاهای داخلی در خارج در دستور کار ندارند.
وی افزود: باتوجه به ماده ۹ و ۱۰ قانون کسب وکار، سفارتخانه ها باید علاوه بر نگاه سیاسی و فرهنگی، نگاه اقتصادی هم داشته باشند و به دنبال ایجاد بستر مناسب محصولات داخلی و حضور تولیدکنندگان در کشورهای مورد فعالیت شان باشند و با ایجاد بانک اطلاعاتی درست، تولیدکنندگان و بازرگانان کشور را به درستی هدایت و کمک کنند.
وی به تشریح چالش های شرکتها در بخش حمل و نقل پرداخت و اظهار داشت: یک کانتینر از تهران تا کابل ۲ هزار و ۲۰۰ دلار (۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان) هزینه دارد. این در حالیست که کشورهایی مانند ترکیه یارانه بابت حمل و نقل می دهند.
درگاهی، حمایت واقعی از شرکت های دانش بنیان و به روز رسانی دقیق و درست تعرفه های گمرکی را از راهکارهای توسعه تولیدات شرکت های دانش بنیان نام برد و اظهار داشت: امسال مقام معظم رهبری تاکیداتی بر روی رفع موانع تولید و حمایت کردند و این مساله موجب دلگرمی بنده و تمامی تولیدکنندگان و همکاران ما خواهد بود و مطمئنأ امسال با جدیت دوچندان و پشتکار فراوان شروع خواهیم کرد و امیدواریم در آخر امسال جهش واقعی و عملی تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری را شاهد باشیم.
منبع: aero-space.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب