هوافضا- علوم هوایی

برگزیده جایزه مصطفی جایزه خود را به توسعه علم در بنگلادش اهدا کرد

برگزیده جایزه مصطفی جایزه خود را به توسعه علم در بنگلادش اهدا کرد

یکی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) جایزه خودرا جهت ارتقای علم در کشور زادگاه خود، بنگلادش اهدا کرد.



به گزارش هوا فضا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، پروفسور زاهد حسن، استاد کرسی یوجین هیگینز فیزیک دانشگاه پرینستون و برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) اخیراً تصمیمش برای اهدای جایزه نقدی خودرا اعلام نموده است.
وی اظهار داشت: من تصمیم دارم بخش قابل توجهی از سهم خود از جایزه نقدی ام را به تأسیس صندوق وقف یا صندوق امانی اختصاص دهم. هدف اصلی این کار پیشبرد یا تشویق علوم پایه، مهندسی و فناوری (از طریق کمک رسانی) در بنگلادش و سپس دیگر کشورهای درحال توسعه است.
سارا احمد، همسر پروفسور حسن درباره تصمیم وی برای اهدای جایزه خود اشاره کرد: پروفسور وفا با سهم خود از این جایزه برای پیشرفت علمی ایران کارهای مشابهی انجام می دهد. اینگونه فعالیت ها ثمراتی را در پی خواهد داشت که نه فقط برای یک فرد، بلکه برای خیلی از افراد و در نتیجه برای پیشرفت بشریت سودمند خواهد بود. جایزه مصطفی(ص) علاوه بر اهداف اصلی خود از راه های دیگری نظیر اهدای جوایز برگزیدگان نیز می تواند بهره ببرد.
پروفسور حسن، جایزه مصطفی(ص) را برای توسعه «نیمه فلزهای فرمیون ویل» دریافت کرد. این استاد فیزیک دانشگاه پرینستون، در پیشرفت علم فیزیک توپولوژیک سهم بسیاری داشته است. بگفته آکادمی علوم و هنر آمریکا (AAAS)، آزمایش های وی در پیدایش رشته‌ی ماده کوانتومی توپولوژیکی نقش اساسی داشته است. تا حالا بیش از ۵۰ هزار بار به مقالات پروفسور حسن استناد شده و هم اکنون مطالعات او در حوزه پیوند فیزیک ماده متراکم، مهندسی مواد، علم نانو، فیزیک دستگاه، شیمی، و نظریه میدان کوانتومی نسبیتی به سرعت درحال رشد است. فیزیکدانان امیدوارند که مواد توپولوژیکی در نهایت بتوانند در تراشه های کامپیوتری یا کامپیوتر های کوانتومی سریعتر و کارآمدتر کاربرد داشته باشند اما رهاورد واقعی فیزیک توپولوژیک، درک عمیق تر از ماهیت خود ماده است.
پروفسور حسن اظهار داشت: من مدت هاست که به راه هایی جهت استفاده از مواد توپولوژیکی بمنظور ساختن آنالوگ سیاه چاله ها یا کرم چاله ها در آزمایشگاه فکر کرده ام، اما فرصتی برای اختصاص به این ایده ها نیافته بودم.

1400/10/16
23:50:48
0.0 / 5
621
تگهای خبر: ارتباطات , دستگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا