هوافضا- علوم هوایی
در دوازدهمین كنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد؛

کارکردهای فرهنگی علوم انسانی ما متناسب با آرمان ها باشد

کارکردهای فرهنگی علوم انسانی ما متناسب با آرمان ها باشد

به گزارش هوا فضا، عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان این که علوم انسانی اسلامی بدین مدلول است که کارکردهای فرهنگی علوم انسانی ما متناسب با آرمان ها باشد، اظهار داشت: در این راستا، چند تحول لازم است صورت گیرد که یکی توجه به نتایج جهانی شدن و جهانی سازی، توجه به تهاجم فرهنگی آگاهانه که مخصوص انقلاب اسلامی سازماندهی شده و دیگری توجه به تحولات علم و فناوری است.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر حسین بنیانیان در دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با موضوع «چالش ها و موانع فرهنگی در گفتمان سازی سند الگو»، امروز چهارشنبه، ۳ خرداد برگزار گردید، اظهار داشت: مدت ها، سمت و مسئولیت مختلف داشته ام و فرصت داشته ام با مسئولان بخش های مختلف در ارتباط باشم، پس سخنان من محصول چهل سال سابقه مدیریتی است. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد توجه زیادی بوده و باید در سیاست های کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح ها، لوایح و قوانین کشور و سندهای مختلف همانند سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و سند شهرسازی و... انعکاس پیدا کند و بعد تبدیل به مطالبه ای عمومی در بین مردم شود. لازمه این اتفاق، نوعی مدیریت فرهنگی در کشور است.
وی افزود: رهبری می فرمایند، باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبدیل به گفتمان شود و نظریات ایشان درباره ی گفتمان را که دنبال نماییم، متوجه می شویم گفتمان به مفهوم خواست عمومی در دل ها، زبان و فرهنگ است. تحولات فرهنگی را می توانیم به کارهای تربیتی آگاهانه و تغییر و تحولات ناخودآگاه و غیر مستقیم تقسیم نماییم. همه ما روی دیگران تأثیرات تربیتی مستقیم و غیر مستقیم داریم و همانگونه که ما بر دیگران تاثیر می گذاریم، سازمان ها هم می توانند بر همدیگر تأثیر بگذارند. هم اکنون متغیرهایی بر فرهنگ ما تأثیر می گذارند که نخستین آنها تصمیمات آگاهانه سازمان ها و نهادها و افرادی است که اراده کرده اند کار فرهنگی انجام دهند.
عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اعلان اینکه علوم انسانی اسلامی بدین مدلول است که کارکردهای فرهنگی علوم انسانی ما متناسب با آرمان ها باشد، اشاره کرد: در این راستا، چند تحول لازم است صورت گیرد که یکی توجه به نتایج جهانی شدن و جهانی سازی، توجه به تهاجم فرهنگی آگاهانه که مخصوص انقلاب اسلامی سازماندهی شده و دیگری توجه به تحولات علم و فناوری است. گاهی حرف های ناقصی در فضای نخبگانی ما مطرح می شود و همچون بعضی می گویند باید آدم ها را بسازیم تا مشکلات حل شود، اما بعضی می گویند باید ساختارها را تغییر دهیم؛ ولی معتقدم باید همزمان با اصلاح ساختارها، قوانین و رویه ها، فرهنگ سازی آگاهانه داشته باشیم تا تحول فرهنگی در کشور ما رخ دهد. بطورمثال وقتی به آموزش وپرورش دقت می نماییم عمدتاً تربیت و فرهنگ سازی آگاهانه مد نظر است و در اینجا بحث اصلاح ساختار مد نظر نیست، پس مدیران ما باید متوجه شوند به جهت اینکه سازمان اصلاح گردد، باید در هر دو بعد کار کنند و کارکرد آنها در خدمت الگوی پیشرفت و تمدن سازی باشد.

منظور از الگوی پیشرفت چیست؟
دکتر بنیانیان اشاره کرد: منظور از الگوی پیشرفت، الگویی است که راجع به مواردی همانند گسترش عدالت، رشد معنویت، آزادی های کمال آفرین و امثالهم فکر کرده و راهکارهایی را ارایه داده است. در حوزه سیاست گذاری، در همه دنیا گفته می شود باید از بالا به پائین و پائین به بالا توأمان باشد. اگر مقرر است مسئله ای فرهنگی تبدیل به باور شود، چنین کاری واجب تر است؛ پس در الگوی پیشرفت هم باید افراد، باور و شناخت و اعتقاد پیدا کنند و نمی توان از روش های الزامی استفاده نمود. رهبر معظم انقلاب نیز هفده سال قبل فرمودند هر طرحی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در این جهت باید تقاضا ایجاد شود.
وی درباره ی چالش های ایجاد این نظام فرهنگی، توضیح داد: باید اظهار داشت که همه مدیران ما باید فهمی از فرهنگ، اقتصاد و سیاست داشته باشند که در وضعیت فعلی بطور رضایت بخش وجود ندارد. در الگوی پیشرفت باید بگوییم کسی حق ندارد وزیر شود، مگر این که چند ماه دوره ببیند و برمبنای الگوی پیشرفت با مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بطور کامل آشنا باشد و یک مشاور فرهنگی باسواد نیز در کنار وی باشد. حتی اگر وزیر کشاورزی باشد. همچون چالش های دیگر شامل نقصها موجود مردم سالاری، درآمد نفتی و بی توجهی به نیروی انسانی و تقلیل فرهنگ به ابزار فرهنگی در بین نخبگان، هستند.
عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه کرد: یکی از راهکارهای مهم این است که ساختاری برای ارزیابی و تقدیر فراهم گردد، بطورمثال به ۹۰۰ امام جمعه بگوییم که با کمک حوزویان و دانشگاهیان، از مدیران شایسته و لایقی که تلاش نموده اند سندهای بالادستی همانند سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اجرائی شوند، تقدیر کنند. تشکیل دفتری جهت بررسی میزان انطباق با سیاست های کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضابطه گذاری برای انتخاب مدیران شایسته، ایجاد الزام قانونی برای وزرا در امتداد ایجاد تحولات بنیادین، طراحی الگوی ارزیابی سالانه و توجه به راهبردهای عملیاتی الگو و اعلام سالانه نتایج برای افکار عمومی، راه اندازی نظام پیوست نگاری فرهنگی و برگزاری کرسی های آزاداندیشی در رسانه ملی، از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد.

رشد و توسعه تفاوت دارند
کاوه فرهادی، عضو اندیشکده چرخه نوآوری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این کنفرانس اظهار داشت: «پوپر» می گوید علم همیشه با مشاهده شروع نمی گردد، بلکه با طرح مسئله شروع می شود و طرح مسئله نیز از یک ذهن نابسامان برمی خیزد. سؤال نخستین این است که ما چه، که و کجا عقب افتاده ایم؟ وقتی از الگو سخن می گوییم، نخستین چیزی که به ذهن ما می رسد، احتمالاً مفهوم توسعه است. من قریب به بیست سال است که روی مفهوم توسعه و بومی سازی مدیریت دانش در ایران کار می کنم و احساسم بر این است که نخستین دشواری ما از لحظه ایجاد ادبیات موضوع یعنی معنای توسعه آغاز می شود. انگار نخستین اشتباه ما این بود که توسعه به مفهوم رشد در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به نظریه «شومپیتر» اشاره کرد: شومپیتر می گوید هر آن چه با نمودارها گفته ایم و برای نخبگان به نمایش گذاشتیم، توسعه نبوده، بلکه رشد بوده است. وی در تفاوت رشد و توسعه می گوید توسعه کیفی است، در صورتیکه رشد کمی است. از طرف دیگر توسعه چند وجهی و رشد تک ساحتی است، همین طور اشاره می کند یکی از بزرگترین تناقضات این است که در رشد، علاقه بیشتری به الگوبرداری داریم، چون سیاستمداران آنرا می پسندند، اما باید بدانیم که برای توسعه باید همه همچون جامعه شناسان، انسان شناسان، مردم شناسان و... در آن مشارکت داشته باشند.
فرهادی با اعلان اینکه ارسطو می گوید اگر بخواهیم پدیده ای را بشناسیم، باید از تولد تا مرگ وی را دنبال نماییم، اظهار داشت: اما وقتی از فرهنگ مشارکت دوری کردیم، بر با اهمیت ترین انباشت دانش مشارکت در ایران چشم بسته ایم؛ چون اقتصاددانان نهادگرا می گویند نهاد، انباشت ذهنی دانش مردم است، پس وقتی نهاد نداشته باشیم، دیگر الگو هم نمی توانیم داشته باشیم. بطورمثال وقتی نهاد در حوزه آب نباشد، آن وقت نمی توانیم برای حل مشکل آب، الگو ارائه دهیم. نتیجه بحث من این است که لازم است مفاهیم گذشته همانند فتوّت را برساخت کرده و امروز در امتداد توسعه کارآفرینی مورد استفاده قرار دهیم، همانگونه که کشورهایی همانند ژاپن چنین کاری انجام دادند.




منبع:

1402/03/04
13:38:33
0.0 / 5
348
تگهای خبر: آموزش , طراحی , فناوری , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا