معضلی بنام ۵۵ شرکت واردکننده خودرو
هوا فضا: به گزارش هوا فضا، بازار خودروی ایران، شاهد تضادی آشکار میان تعداد فزاینده شرکت های واردکننده خودرو و مونتاژکنندگان داخلی است. در صورتیکه بالاتر از 55 شرکت واردکننده جدید، بازار را با خودرو های متنوع پر کرده اند، نگرانی جدی در حال ایجاد است. بر این اساس مصرف کنندگان محصولات وارداتی خودرو نگران کمبود اخطار دهنده خدمات بعد از فروش و لوازم یدکی برای خودرو های وارداتی هستند.
به گزارش هوا فضا به نقل از خبر آنلاین، روزنامه ایران نوشت: این وضعیت، مقایسه ای ناگزیر با تولیدکنندگان و مونتاژکاران داخلی را رقم می زند که شبکه های خدمات گسترده، تامین قطعات مطمئن و پشتیبانی طولانی مدت مشتری را ارائه می دهند و تضادی آشکار با انتخابهای وارداتی اغلب فاقد پشتیبانی دارند.
چشم انداز خودرویی ایران هم اکنون به دو مسیر متمایز برای دستیابی به خودرو تقسیم می شود؛ اول: واردات بدون پشتیبانی به سرعت درحال گسترش قلمرو خود است. دوم: در سمتی دیگر با حوزه باسابقه و جاافتاده تر تولید و مونتاژ داخلی با خدمات کامل روبه رو هستیم.
خدمات بعد از فروش خودرو های وارداتی
در یک سال گذشته، بازار خودروی ایران شاهد ورود و فعالیت قابل توجه شرکتهای واردکننده جدید بوده است که حال به بالای ۵۵ شرکت فعال می رسد. در صورتیکه این مورد منجر به تنوع بیشتر خودرو های وارداتی شده است، یک روند نگران کننده درحال تشکیل است. بر این اساس خریداران خودرو های وارداتی با نگرانی از بابت کسری شدید در شبکه های خدمات بعد از فروش و در دسترس بودن لوازم یدکی برای این خودرو ها مواجهند.
بررسی ها نشان داده است که تنها تعداد کمی از این واردکنندگان برای ایجاد نمایندگی های رسمی و زیرساخت مناسب برای پشتیبانی پس ازفروش اقدام نموده اند. در مقابل بعضی از آنها فقط در نقش واردکننده ظاهر شده اند، بدون هیچ برنامه مشخصی برای پشتیبانی مشتری در آینده، تعمیرات تخصصی یا تامین قطعات یدکی؛ این مسأله نشان داده است که خریداران این خودرو های وارداتی ممکنست در نگهداری خودرو های خود، دسترسی به تعمیرات ضروری یا یافتن قطعات جایگزین با چالش های قابل توجهی مواجه شوند.
مزیت تولید داخلی با خدمات کامل
در نقطه مقابل، تولید کنندگان داخلی باسابقه طولانی مانند ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور، تجربه ای جامع و اطمینان بخش را برای خریداران خودرو ارائه می دهند. این شرکت ها از شبکه های گسترده نمایندگی در سرتاسر کشور بهره می برند و خیلی از دغدغه های مربوط به مالکان خودرو را به میزان قابل توجهی کم می کنند. مزایای کلیدی تولیدکنندگان داخلی در مقابل واردکنندگان خودرو، شامل ضمانت طولانی مدت خدمات و قطعات و شبکه های خدمات بعد از فروش در سرتاسر کشور در کنار زنجیره تامین لوازم یدکی است. این شرکت ها با حضور ده ها نمایندگی فعال در استانها و شهرهای مختلف، خدمات تعمیر، فنی و سایر خدمات را ارائه می دهند. همین طور همکاری با قطعه سازان داخلی را میتوان یکی دیگر از مزایای تولیدکنندگان دانست، چونکه این همکاری سبب بهبود عملکرد در تامین قطعات می شود و تحت تأثیر محدودیت های واردات قرار نخواهد گرفت.
این مورد یک مزیت حیاتی می باشد که بیشتر واردکنندگان جدید فاقد آن هستند. تولیدکنندگان و مونتاژکاران قدیمی با بیشتر از 100 نمایندگی در سرتاسر کشور، در زیرساخت و پراکندگی ارائه خدمات به مشتریان نسبت به بعضی از واردکنندگان نوپا در این حوزه، اختلاف فاحشی دارند.
روابط مستقیم با شرکت مادر و همکاری مستمر با تامین کنندگان داخلی و چینی تضمین می نماید که تولیدکنندگان باسابقه داخلی می توانند لوازم یدکی را با حداقل تأخیر تامین کنند. خیلی از واردکنندگان جدید، از طرف دیگر، با چالش هایی مانند فقدان کانال های ارتباطی رسمی یا تأخیرهای طولانی در واردات مجدد قطعات یا ارائه خدمات فنی به مشتریان روبه رو هستند.
به سبب قراردادهای تثبیت شده و سابقه طولانی فعالیت، تولیدکننده و مونتاژکنندگان داخلی متعهد به ارائه خدمات بعد از فروش محصولات خود هستند. این امر با خیلی از شرکت ها و خودرو های وارداتی، به ویژه مدل هایی با تیراژ پایین، که پشتیبانی طولانی مدت آنها نامشخص است، تفاوت زیادی دارد.
وضعیت خدمات بعد از فروش خودرو های وارداتی در ایران با چالش های جدی روبرو شده است. بعضی از شرکتهای واردکننده تنها تعداد محدودی خودرو وارد کرده و بعد از فروش اولیه، خدمات بعد از فروش و پشتیبانی فنی لازم را ارائه نمی دهند. این مسأله سبب شده که با گذشت زمان و افزایش احتیاج به تعمیرات و تامین قطعات یدکی، مشتریان در سالهای آینده با مشکلات مختلفی روبه رو شوند.
مشکل اصلی در تعمیر خودرو های وارداتی
مشکلات اصلی در این عرصه شامل کمبود نمایندگی های مجاز، نبود نیروی متخصص و تجهیزات فنی کافی، استفاده از قطعات غیراصل و کیفیت پایین در خدمات، هزینه های بالا برای مشتریان و عدم تعهد بعضی از واردکنندگان به ارائه خدمات بعد از فروش است.
حرف آخر اینکه چشم انداز خودرویی ایران هم اینک به دو مسیر متمایز برای دستیابی به خودرو تقسیم می شود؛ اول: واردات بدون پشتیبانی به سرعت در حال گسترش قلمرو خود است. در صورتی که این مورد منجر به تنوع بیشتر خودروهای وارداتی شده است، یک روند نگران کننده در حال تشکیل است. در مقابل برخی از آنها فقط در نقش واردکننده ظاهر شده اند، بدون هیچ برنامه مشخصی برای پشتیبانی مشتری در آینده، تعمیرات تخصصی یا تأمین قطعات یدکی؛ این مسأله نشان داده است که خریداران این خودروهای وارداتی ممکنست در نگهداری خودروهای خود، دسترسی به تعمیرات ضروری یا یافتن قطعات جایگزین با چالش های قابل توجهی مواجه شوند.
منبع: aero-space.ir
این مطلب هوافضا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران هوافضا در مورد این مطلب