هوافضا- علوم هوا فضا
با تلاش محققان صورت گرفت

تولید پایه كشت بافتی پسته و گلابی در كشور

تولید پایه كشت بافتی پسته و گلابی در كشور

هوا فضا: پژوهشگران یكی از شركت های دانش بنیان موفق شده اند كه پایه های كشت بافتی محصولاتی چون گلابی، پسته و انواع بری ها را تولید كنند و بگفته آنها این روش منجر به تولید نهال های عاری از ویروس و مقاوم در مقابل آفات می شود.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، رقیه سلطانی، مجری طرح، تمركز تحقیقاتی این شركت دانش بنیان را تولید انواع گیاهان به روش كشت بافت ذكر كرد و اظهار داشت: به كشت اندام، بافت، سلول، پرتوپلاست، جنین و بذر در محیط درون شیشه ای كشت بافت گفته می شود. حالا خیلی از گیاهان در دنیا با این روش تولید می شوند و آنرا به بخش مهمی از كشاورزی مدرن تبدیل نموده است. به شكلی كه در ۷۰ درصد آزمایشگاه های تجاری هدف اصلی ازدیاد سریع گیاهان است كه این مساله مهم را مد نظر قرار داده ایم.
وی با اعلان اینكه در این روش تلاش داریم محصولاتی عاری از ویروس تولید نماییم، اظهار نمود: این مطالعات سبب شد كه بتوانیم برچسب "عاری از ویروس" برای پایه های كشت بافتی دریافت نماییم.
سلطانی درباره توجیه اقتصادی درختان پیوند شده بر روی پایه های رویشی، اظهار داشت: كوتاه كردن دوره نهالی و زود بازدهی، امكان راه اندازی باغات متراكم، ایجاد یكنواختی در درختان باغ، مقاومت به خشكی، شوری، آفات و بیماری ها و كیفیت بالای محصولات تولیدی بعضی از مزایای تولید گیاهان به روش كشت بافت است.
او همینطور واردات پایه های مادری سالم و تكثیر ارقام مقاوم و تجاری، واردات انواع مواد شیمیایی مورد نیاز آزمایشگاه های كشت بافتی و تامین نیاز كشور و صادرات پایه و نهال گواهی شده به كشورهای همسایه را از برنامه های آتی این شركت دانش بنیان دانست.
این محقق افزود: پایه های كشت بافتی گلابی، پایه های جدید كشت بافتی پسته، انواع بری ها، زیتون، گیاهان دارویی و استویا همچون محصولات تولیدی این شركت فناور است.




منبع:

1399/01/26
18:59:55
5.0 / 5
2606
تگهای خبر: دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا