علوم هوا فضا

عرضه چهار نوع نانو عایق با كار برد در صنعت خودروسازی

عرضه چهار نوع نانو عایق با كار برد در صنعت خودروسازی

به گزارش هوا فضا محققان یكی از شركت های فناور با استفاده از نانو ذرات توانستند چهار محصول با كاربرد در صنایع خودرو سازی عرضه كنند كه از آنها بعنوان عایق و درزگیر استفاده می شود و به قول آنها استفاده از نانو فناوری در این محصولات باعث ارتقا خواص این محصولات شده است.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، یكی از شركت های فناور، فعالیت خویش را در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید عایق های صدا و ارتعاش شروع كرد و هم اكنون این شركت تولید كننده عایق های مغناطیسی بر پایه قیر است. تولید انواع عایق های مغناطیسی، معمولی و پشت چسب دار همچون محصولات این شركت است.
به تازگی این شركت ۴ محصول نانویی خود شامل "چسب تقویت كننده بدنه"، "درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده"، "درزگیر بدنه فوم شونده رابری" و "عایق بیوتیل صداگیر بدنه مورد استفاده در خودرو سازی" را تولید و به بازار عرضه نموده است.
"چسب تقویت كننده بدنه" این شركت با جریان پذیری بهبود یافته و در نواحی مهم بدنه خودرو مانند سقف، درها، ستون ها و صندوق عقب به منظور تقویت بدنه و افزایش مقاومت های مكانیكی به كار می آید. این محصول در سالن بدنه اعمال شده و در سالن رنگ˓ پخت می شود. فرمولاسیون اولیه این چسب فاقد نانوذرات بوده اما در جریان بررسی های بعدی استفاده از نانوذرات بعنوان راهكاری برای ارتقای خصوصیت های محصول مدنظر قرار گرفت.
نمونه حاوی نانوذرات بهبود قابل توجهی در آزمون های چسبندگی و جریان پذیری حرارتی از خود نشان می دهد؛ بگونه ای كه با افزودن نانومواد نه تنها استقامت چسبندگی به بیشتر از دو برابر افزایش یافت بلكه میزان "شره" در دو جهت افقی و عمودی به صفر رسید. این دو خصوصیت شرایط ایده آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می كنند.
میزان تولید و فروش این محصول سالانه به صورت متوسط حدود ۳۰ تن است. محصول تولیدی تابحال تاییدیه اغلب خودروسازهای داخلی نظیر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را به دست آورده و گروه های خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و شركت هایی مانند كادك و میلاد قم مشتریان عمده این محصول هستند.
"درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده" محصول دوم این شركت است. درزگیر بدنه رابری در صنعت خودروسازی جهت درزگیری، كاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همینطور ایجاد مقاومت در مقابل خوردگی كاربرد فراوان دارد. این ماده بر روی سطوح فلزی چرب، بدون احتیاج به پیش گرم، قابل مصرف است. خواص این محصول هم با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون آن، ارتقا یافته است. به دلیل دارا بودن حالت الاستیكی، این محصول در دمای پایین رفتار خوبی نشان داده و درزها را در مقابل رطوبت و گردوغبار به خوبی عایق بندی می كند.
"درزگیر بدنه فوم شونده رابری" محصول دیگر این شركت كه از آن بعنوان عایق ضدارتعاش برای درزگیری بدنه خودرو ها كاربرد دارد.
"عایق بیوتیل صداگیر بدنه" این شركت هم با هدف كاهش ارتعاش و صدا در صنعت خودرو و صنایع دریایی طراحی و ساخته شده و می تواند در طیف گسترده دمایی این توانایی را حفظ كند.



1399/01/27
15:03:31
5.0 / 5
2608
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا