در گفت وگو با هوا فضا مطرح شد

تجاری سازی ۴۵ درصدی طرح ها در برنامه نانو مچ

تجاری سازی ۴۵ درصدی طرح ها در برنامه نانو مچ

به گزارش هوا فضا مدیر برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو، این برنامه را شتابدهنده تخصصی در حوزه نانو و بازوی حمایتی ستاد نانو از تیم های فناور توصیف کرد و اظهار داشت: تیم هایی که بتوانند با بخش صنعتی قرارداد منعقد کنند و محصول خویش را تجاری سازی کنند، بعنوان تیم های برتر این برنامه معرفی می گردند.


شکوه خلیلی فر در گفتگو با ایسنا برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو را یکی از شتابدهنده های فعال در کشور توصیف کرد و اضافه کرد: برنامه نانومچ ستاد نانو در چارچوب مسابقه کار خویش را شروع کرد و در ادامه با تغییرات بوجود آمده در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و شکل گیری فضای استارت آپی، این برنامه شکل و ساختار شتابدهنده را به خود گرفت و مبادرت به جذب استارت آپ ها و تیم های فناور دارای خصوصیت های خاص کرد.
وی با اشاره به اینکه این شتابدهنده به صورت تخصصی در حوزه فناوری نانو فعالیت دارد و تمرکز آن بر توسعه فناوری نانو پایه گذاری شده است، تصریح کرد: تولید نمونه اولیه ایده ها، دارا بودن TRL ۴ یا ۵، فعال بودن در حوزه نانو فناوری، ایده های عرضه شده دارای قابلیت تجاری سازی و پتانسیل بازار و مهم تر از همه انگیزه و تعامل تیمی همچون شاخصهای مهم جذب تیم های نوآور در این شتابدهنده به حساب می آید.
خلیلی فر، با تکیه بر اینکه فرایند جذب تیم ها در این رویداد سالانه طی اعلام فراخوانی خواهد بود، اظهار نمود: تیم های پذیرش شده در این رویداد پس از سپری کردن دوره های آموزشی، از حمایت های مختلف ستاد نانو برخوردار می شوند که از آن جمله میتوان به فضای تولیدی آزمایشگاهی، تولیدی صنعتی و پایلوت، گرنت های شبکه آزمایشگاهی راهبردی، دسترسی به واردات مواد اولیه و دسترسی به زیر ساخت های صادرات محصولات همچون این حمایت ها است.
مدیر برنامه نانو مچ ستاد نانو، معرفی تیم ها به سرمایه گذاران و ورود آنها به تولید محصول در مقیاس نیمه صنعتی را از دیگر حمایت های این شتابدهنده از تیم های منتخب ذکر کرد و اظهار داشت: تیم هایی که در برنامه نانو مچ حضور دارند، از زمان ورود آنها به این برنامه تا زمان تولید صنعتی محصول و وارد شدن آن به بازار به صورت متوسط حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه فرآیندهای مربوط را طی می کنند.
به قول این مقام مسوول، در صورتیکه محصولی احتیاج به دریافت مجوزهای لازم باشد، زمان ماندگاری آن در برنامه نانو مچ بیشتر خواهد شد.
خلیلی فر زمان خروج تیم ها از برنامه نانو مچ را صنعتی سازی محصول دانست و تصریح کرد: استارت آپ هایی که بتوانند با صنعت قرارداد صنعتی سازی منعقد کنند، بعنوان تیم های موفق معرفی خواهند شد و هم اکنون عمده تلاش این برنامه در توسعه زیر ساخت ها، بر صادرات و ورود محصولات به بازارهای جهانی متمرکز شده است.
وی افزود: ازاین رو در زمینه فروش محصولات و تجاری سازی آنها در تلاش هستیم که زیر ساخت های آن تقویت شود و در این راه از کلیه پتانسیل های موجود در ستاد به منظور توسعه محصولات و ایده های استارت آپ ها استفاده می شود.
مدیر برنامه نانو مچ، این برنامه را یکی از طرح های کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو دانست و اضافه کرد: این برنامه بازوی حمایتی ستاد نانو برای پشتیبانی از استارت آپ ها است.
وی ضمن اشاره به فرایند معرفی سرمایه گذاران به تیم های فناور حاضر در برنامه نانو مچ، توضیح داد: بسته به اینکه اولویت و مسیر راهبردی هر تیم چه ساختاری دارد، نوع سرمایه گذاری در آنها تعیین می شود و بعد از آن مبادرت به معرفی تیم ها به سرمایه گذاران می نماییم. این سرمایه گذاران از صندوق های پژوهش و فناوری که تسهیل گری و تأمین منابع را بر عهده دارند، است تا صنعتگرانی که در حوزه تخصصی خود زیر ساخت های صنعتی و تولیدی و بازار در دسترس دارند.
خلیلی فر تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون حدود ۱۳۸ تا ۱۴۰ طرح در برنامه نانو مچ مورد پذیرش قرار گرفته است که ۳۰ تا ۴۵ درصد این تعداد تیم ها محصولات خویش را صنعتی کنند و ما با هدف هایی که در این برنامه در نظر گرفتیم، در تلاش هستیم که میزان موفقیت تیم ها را افزایش دهیم.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، برنامه طرح های نوآورانه فناوری نانو (نانومچ) برنامه دائمی در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که تسهیل فرآیند تجاری سازی و پشتیبانی از فناوران، پژوهشگران و شرکتهای نوپای فعال در حوزه نانوفناوری را دنبال می کند. در این برنامه، تیم های مستعدی که انگیزه لازم را برای تجاری سازی فناوری خود داشته باشند، می توانند از مجموعه ای از خدمات و تسهیلات بهره برده و همینطور از آموزش های کسب وکاری و مشاوره های مورد نیاز در حوزه های مختلف، بهره مند شوند. شتابدهنده نانویی نانومچ، در راه توسعه ایده تا تجاری سازی، ثبت اختراع، رصد فناوری، رصد بازار، جذب سرمایه و …، همراه فناوران بوده و به آنها کمک می نماید تا با توسعه نمونه خود، آماده ورود به صنعت و بازار شوند.
نانومچ سالانه طی فراخوان هایی، مبادرت به دریافت طرح کرده و فراخوان طرح های نوآورانه مرحله دوم دوره نهم این برنامه هم از ۱۱ تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری است. در این فراخوان فناورانی که به یک نمونه اولیه محصولات مبتنی بر نانوی خود دست یافته باشند و پتانسیل تجاری داشته باشند، می توانند تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری برای ثبت طرح خود در برنامه طرح های نوآورانه فناوری نانو اقدام نمایند و از حمایت های نانومچ در جهت تجاری سازی فناوری خود بهره مند ببرند.




منبع:

1400/02/13
19:16:22
0.0 / 5
317
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲