در ستاد علوم شناختی؛

۸ بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم تدوین شد

۸ بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم تدوین شد

به گزارش هوا فضا ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی ۸ بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم و سایر اختلالات رشدی تهیه و تدوین کرد.



به گزارش هوا فضا به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، طرح تحقیقاتی «تهیه و تدوین ۸ بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم و سایر اختلالات رشدی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی به اجرا در آمد.
دکتر حمیدرضا پوراعتماد رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۶در گروه پژوهشی اختلالات عصبی-رشدی (با تاکید بر اتیسم) در ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی نسبت به تهیه، تدوین و انتشار بسته های راهنمای مداخلات و توانبخشی تاکید و مورد حمایت قرار گرفت.
وی اظهار داشت: در جهت اجرای این طرح تحقیقاتی، «برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اتیسم به همراه برنامه ساعت بازی خانگی برای تمرین کنشهای اجرایی»، «توانبخشی شناختی مبتنی بر مدار مگنوسلولار در کودکان دارای نارساخوانی»، «کاربرد لگو در رشد مهارت های اجتماعی افراد دارای اُتیسم و اختلالات وابسته»، «درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک»، «راهنمای آموزش نظام ارتباطی تبادل تصویری»، «آموزش مهارتهای اجتماعی به نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم: راهنمای گام به گام برنامه‌ی آموزشی بامانا»، «برنامه وقت مخصوص بازی ما: معرفی راههای افزایش زمان بازی والد با کودک دارای اتیسم»، «برنامه آموزش والدین با بسته پرنده کوچولو: ویژه والدین کودکان دارای اتیسم کمتر از ۵ سال» تهیه و تدوین شد.
وی با اشاره به اینکه اختلالات عصبی – رشدی اثرات مخربی بر سازگاری اجتماعی، کنترل هیجانی و عملکرد آموزشی در مدرسه دارد، اظهار داشت: هم اکنون حدود بیست درصد کودکان گرفتار یکی از اختلالات عصبی (مغزی)-رشدی شامل شش گروه اصلی اختلال اتیسم، اختلالات توجه و بیش فعالی، تاخیرهای هوشی، اختلالات ارتباطی /زبان، اختلالات حرکتی و تیک ها، اختلالات رشدی خاص مثل اختلالات خواندن و اختلالات محاسبه هستند و اگر به این تعداد، کودکانی که گرفتار صدمات اکتسابی مغزی و سایر اختلالات مغزی (مثل صرع، فلج مغزی اضافه شود، شمار کودکان نیازمند مداخلات شناختی به بیشتر از سی درصد می رسد.
وی اضافه کرد: کاهش یا حذف مشکلات این کودکان میتواند سبب افزایش کیفیت زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان شده و از هزینه های مستقیم و غیرمستقیم این اختلالات بر خانواده و جامعه بکاهد.
پور اعتماد ضمن اشاره به این که اگر این اختلالات در اوایل کودکی شناسایی و از خدمات آموزشی، توانبخشی یا درمانی زودهنگام، جامع و مستمر در بستر خانواده بهره مند شوند، احتمال بهبودی و رفع علایم افزایش می یابد، تصریح کرد: برپایه همین هدف، توسعه این گونه مداخلات در دستور کار قرار گرفت و دهها برنامه آموزشی و توانبخشی در مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک، گروه روانشناسی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی ساخته، اجرا و کارآزمایی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: الان تدوین این مجموعه خاتمه یافته و آماده انتشار است و امید میرود بلافاصله زمینه ای برای معرفی آن به کاربران در سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، مراکز توانبخشی خصوصی در سرتاسر کشور و متخصصان روانشناسی، روانپزشکی و توانبخشی فراهم گردد.

1400/06/11
10:40:45
0.0 / 5
212
تگهای خبر: آموزش , خدمات , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵