شرکتهای دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند

شرکتهای دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند

به گزارش هوا فضا مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه باآنکه صنعت چاپ و نشر کشور، یک صنعت مشکل دار و پرچالش در کشور است، ولی شرکتهای دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند، اظهار داشت: باوجود این که این شرکتها اوایل کارشان است، اما ورود پرتوان و موثری به این صنعت مهم داشته اند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ارزیابی خود از شرایط حال حاضر صنعت چاپ در کشور بیان کرد: وقتی از صنعت چاپ صحبت می نماییم، یک بنگاه متنوع از نرم افزار، سخت افزار و مواد اولیه را شامل می شود. وقتی از چاپ سخن می گوییم، در کنار یک بنگاه بزرگ انتشاراتی که درواقع به مبحث صنعت نشر در کشور کمک می نماید، باید به بحث علمی و رفع نیاز ازسوی شرکتهای دانش بنیان و خلاق در این عرصه بپردازد. شرکتهای دانش بنیان ما همزمان می توانند درکنار بحث مواد اولیه همچون کاغذ و مرکب که جزء ضروریات این حوزه است، باشند و هم این که می توانند در چارچوب شرکتهای فنی-مهندسی دانش بنیان به مبحث ساخت دستگاه های چاپ نوین ورود پیدا کنند. همینطور شرکتهای خلاق می توانند به بحث محتواسازی که آینده صنعت نشر را رقم می زند، ورود کنند.
وی افزود: آینده صنعت چاپ و نشر دیگر به سمت محصولات چندرسانه ای حرکت می کند که خواننده آینده ما به جای خواندن یک متن داستان، با رویدادهای واقعی سه بعدی یا هولوگرافیک آشنا می شود. همزمان در کشور ما هم هم باید به مبحث محتواهای متنوع فکر کرد و هم به سمت سخت افزارها یا به اصطلاح دستگاه های پیشرفته و فناورانه و همینطور به بحث مواد اولیه چاپ فکر کرد که کشور در این بخش با کمبودهایی مواجه می باشد.
کرمی اشاره کرد: خوشبختانه شرکتهای دانش بنیان در این عرصه ها ورود پیدا کردند؛ البته باوجود این که اوایل کارشان است، اما ورود پرتوان و موثری به این صنعت مهم داشته اند. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر ما به سمت پلت فرم های چندوجهی حرکت می نماییم که ارتباط نویسنده و تولیدکننده با خواننده را به صورت محتواهای دنباله دار پیگیری می کند و باید از همین حالا بنای دنیای آینده که تغییرات مستقیم تکنولوژی تولید و نشر محتوا را در دنیای آتی برعهده دارد، گذاشته شود.
به قول دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، رشد و پیشرفت و نوآوری های جدید، ماندگاری بر صنعت و تکنولوژی را با چالش مواجه کرده است. همینطور با ایجاد این چالش عمر فناوری ها کم شده و به تبع آن عمر نوآوری ها روزبه روز افزایش می یابد.
وی با اشاره به ظرفیت شرکتهای دانش بنیان برای حمایت و ایفای نقش موثر بر پیشرفت صنعت چاپ در کشور عنوان کرد: شرکتهای دانش بنیان در بازارهایی حضور پیدا می کنند که بازار بزرگی باشد و امکان رشد و توسعه را به این شرکت ها بدهد. از طرف دیگر هم این نیاز ازسوی بخش خصوصی و کشور به اصطلاح خواسته شود و احتیاج به حضور دانش بنیان ها حس گردد.
کرمی در ادامه با اعلان اینکه صنعت چاپ و نشر کشور، یک صنعت مشکل دار و پرچالش در کشور است، اظهار داشت: به سبب این که صنعت چاپ در کشور بازار کوچکی دارد و صرفاً درون مرزهای ایران است و بازارهای بین المللی را هدف کاری خود قرار نداده، با چالش همراه شده است؛ بنابراین اقتصاد کوچکی را به خود اختصاص داده که عموما روی بیس واردات در بحث مواد اولیه همچون کاغذ، مرکب و حتی دستگاه های چاپ ثابت عمل کرده است.
شرکت های دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند
دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری اضافه کرد: همان گونه که اشاره کردم، بازار صنعت چاپ، کوچک و محدود به چارچوب داخلی است؛ اما اگر کشور بخواهد و اراده کند، شرکتهای دانش بنیان این توانمندی را دارند که در عرضه تولید سخت افزار و نرم افزار موجود رفع نیاز کرده و هم به سمت پلت فرم های نوین حرکت کنند. البته شرکتهای دانش بنیان و خلاق فعالیت در این صنعت را شروع کردند و کار خویش را متوقف نکرده اند. نگاه دانش بنیان ها در این عرصه، نگاه روبه آینده است و فعالیت هایشان نگاه به فراسوی مرزها دارد؛ چونکه باید بتوانند بازار بزرگ و بین المللی را برای خود و فعالیت هایشان جذب کنند تا بتوانند استقرار داشته باشند.
وی با اشاره به حمایت نهادهای ذی ربط برای پیشبرد فعالیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنعت اظهار داشت: ما یک طیف از نهادهای سنتی همچون اتحادیه و چاپخانه داران را داریم که در بعد سنتی کار متمرکز بوده و فعالیت می کنند؛ اما معاونت علمی ریاست جمهوری نگاه فناورانه و نوآورانه ای را به مبحث صنعت چاپ و نشر ذیل صنایع فرهنگی و خلاق دارد و دراین زمینه همه نوع حمایت را از شرکتهای دانش بنیان و خلاقی که به این حوزه ورود پیدا کرده و در حال تلاش هستند تا مرزها و لبه های مرز دانش را دراین زمینه بپیمایند، خواهد داشت.
اهمیت نگاه معاونت علمی به فعالیت دانش بنیان ها در صنعت چاپ
کرمی اشاره کرد: البته بیان این نکته هم لازم است که دولت نباید در اجرا ورود پیدا کند، بلکه باید نقش سیاستگذار، تسهیل گر و حامی داشته باشد و معاونت علمی ریاست جمهوری هم این نقش را برای خودش قائل است تا هدایت گر و حامی باشد. عمده تسهیلاتی که معاونت می تواند برای شرکتهای دانش بنیان قائل شود، این است که آنها می توانند در بخش دریافت تسهیلات مادی از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی و وام هایی که دراین زمینه وجود دارد، بهره مند شوند.
دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: شرکتهای خلاق و دانش بنیان همینطور می توانند از تسهیلاتی که معاونت علمی درقالب بیشتر از ۱۱۰ خدمت به آنها عرضه می دهد، استفاده کنند. مبحث اصلی این است که نگاه معاونت به حضور شرکتهای دانش بنیان در صنعت چاپ، نگاهی روبه آینده است و از شرکتهای خلاق در زیست بوم صنایع خلاق حمایت می کند که بتوانند مرزهای نو دانشی را دراین زمینه تسریع کرده و کشور را از عقب ماندگی ای که در حوزه چاپ به وجود آمده است، نجات بدهند.
حضور شرکتهای دانش بنیان در صنعت چاپ، اقدامی نوآورانه؛ اما پیشرفته است
وی با ارزیابی کارهای انجام شده شرکتهای دانش بنیان در صنعت چاپ و ضرورت ایجاد نوآوری های جدید در این عرصه اظهار نمود: اگر بخواهم با مثالی بیان کنم، باید گفت حضور شرکتهای دانش بنیان و خلاق در حوزه چاپ و نشر، کاری نوآورانه اما پیشرفته است، همانند داستان خودرو. اگر بخواهیم در زمینه خودرو های معمولی و بنزینی به پلت فرم خودروسازهای جهانی نزدیک شویم، تخمین زمانی بین ۲۵ تا ۳۰ سال فاصله است که البته مسیر ناهموار و مشکلی نیست؛ بلکه صرفاً زمان بر است؛ اما درباره خودرو های برقی و هوشمند فاصله ما با دنیا شاید پنج سال هم نباشد و این مساله به سبب توانمندی و مهارت شرکتهای دانش بنیان دراین زمینه است. در زمینه صنعت چاپ هم شرکتهای نوآور و دانش بنیان ما فاصله ای ازلحاظ دانشی، توانمندی مهارتی یا علمی با موارد روز و پیشرفته دنیا ندارد، بلکه نیاز بازار، بازار به وجود آمده، حمایت، هدایت ها و تقاضایی است که از بازار خواهد بود و مجموعه ای از این درخواست ها باعث انگیزه و فعالیت حداکثری دانش بنیان ها در صنعت نشر خواهد شد.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، کرمی اشاره کرد: چون بازار صنعت چاپ کشور در ایران کوچک و محدود است، خیلی به سراغ بهره مندی از توان دانش بنیان ها نیامده ایم؛ البته این جریان دلیل نمی گردد که شرکتهای خلاق و نوآورانه، بازارهای جهانی چاپ را نبینند و به فکر تصاحب آن نباشند. امکان دارد فعالیت این شرکتهای فناورانه در صنعت چاپ در ابتدای راه باشد، اما خیلی هم از دیگر کشورها دور و عقب نیستیم و نباید برای رسیدن به این مهم دست از تلاش برداریم.




منبع:

1400/06/15
11:12:47
0.0 / 5
231
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱