هوافضا- علوم هوایی

۱۰ اقدام ملی برای ارتقای فرهنگ تولید و مصرف گیاهان دارویی

۱۰ اقدام ملی برای ارتقای فرهنگ تولید و مصرف گیاهان دارویی

برای ترویج و فرهنگ سازی در عرصه تولید و مصرف گیاهان دارویی، 10 طرح ملی تعریف شده است تا اطلاع رسانی ها در این عرصه یکپارچه صورت گیرد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، کارگروه ترویج و فرهنگ سازی در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تلاش است تا بازیگران این کار که شامل دانش آموزان، دانشجویان، مدیران و عموم مردم می شوند، زیر یک سقف واحد فعالیت کنند و مفاهیم این حوزه را به شکلی منسجم و اصولی در کشور ترویج دهند.
گیاهانی که استفاده از آنها در ایران عمری به قدمت تاریخ دارند و بنیانی مستحکم و زاده آب و خاک همین کشور هستند، برای احیای باردیگر خود در جامعه به تعریف و تدوین برنامه های حمایتی و ترویجی نیاز دارند تا بار دیگر به چرخه درمان و دارویی کشور به شکلی درست و منطقی باز گردند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که برای رونق دادن به این صنعت قدیمی در کشور گام هایی فناورانه برداشته است. همچون این اقدامات می توان به تدوین یک بسته ترویجی برای توسعه تولید و استفاده از این محصولات در کشور اشاره نمود.
«استفاده از ظرفیت رسانه ملی و پشتیبانی از اطلاع رسانی در رسانه های عمومی و تخصصی و نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی در زمینه گیاهان دارویی» و «استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای ترویج اهمیت گیاهان دارویی در سطح آموزش ابتدایی تا متوسطه» همچون این اقدامات است.
همین طور «فرهنگ سازی و اصلاح نگرش جامعه نسبت به جایگاه طب سنتی و استقرار و ترویج روش زندگی و تغذیه سالم برمبنای آموزه های این طب» و «تهیه و تدوین بخش هایی درباب مبانی، ارزش ها، فرهنگ، آداب و میراث پزشکی سنتی به کتاب های درسی آموزش و پرورش» از دیگر اصولی است که برای این کار تعریف شده است.
در این راه مطالبی چون «طراحی، تدوین و اجرای برنامه توانمندسازی گروه های شاخص و مرجع در حوزه های طب سنتی و داروسازی سنتی بمنظور ایفای نقش برای آگاه سازی عمومی و ترویج» و «ترویج سبک زندگی سالم برمبنای تعالیم اسلامی منطبق بر طب سنتی در برنامه های آموزش عمومی مردم با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ملی و آموزش و پرورش، مطبوعات، مساجد، مراکز سلامتی و سایر اماکن عمومی» نیز گنجانده شده است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، «ترویج رعایت اصول ۶گانه سلامت مکتب طب سنتی در بین آحاد جامعه»، «طراحی و استقرار و ترویج الگوی سلامت مادر و کودک برمبنای آموزه ها و تعالیم اسلامی منطبق بر طب سنتی»، «مطالعه و ترویج مبانی سلامت جسمی و اجتماعی برمبنای آموزه های اسلامی منطبق بر طب سنتی» و «تشکیل بانک اطلاعاتی داروهای سنتی در دسترس» و «ایجاد سامانه ثبت داروهای سنتی و طبیعی و ارائه اطلاعات دارویی» نیز اجرائی شده است.



1400/07/02
12:55:00
0.0 / 5
722
تگهای خبر: آموزش , طراحی , فناوری , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا