هوافضا- علوم هوا فضا

ابلاغ بخشنامه انجمن های علمی دانشگاه های وزارت بهداشت پس از اصلاح نهایی

ابلاغ بخشنامه انجمن های علمی دانشگاه های وزارت بهداشت پس از اصلاح نهایی

هوا فضا: در نشست پرسش و پاسخ دبیران انجمن های علمی دانشجویان علوم پزشکی با مسؤولین وزارت بهداشت بر لزوم اصلاح و بازبینی بخشنامه انجمن های علمی تاکید و اعلام شد: این بخشنامه دارای خلاء و نقایصی بود که در حال بازبینی و اصلاح است و پیش نویس این بخشنامه تهیه شده است و پس از اصلاح نهایی و رفع نقایص، جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ خواهد گردید.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، جلسه پرسش و پاسخ دبیران انجمن های علمی-دانشجویی دانشگاه ها و دکتر مجید احمدی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در دومین روز از نشست فعالان انجمن های علمی -دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
در این جلسه دبیران انجمن های علمی-دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی هرکدام در مدت زمان معین به ارائه نظرات، پیشنهادات، مطالبات و مشکلات صنفی خود در زمینه کارهای این انجمن ها پرداختند و متقابلا مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و نیز معاون این اداره کل با استماع نظرات و صحبتهای دانشجویان و فعالان این حوزه، دقایقی به ایراد سخن پرداختند.
لزوم اصلاح و بازبینی بخشنامه انجمن های علمی- دانشجویی و مشورت گرفتن از اعضای دبیران این انجمن ها در بازبینی مواد بخشنامه، استفاده از ایده ها، تجربیات و دانش دبیران انجمن های علمی و بارش افکار در امتداد تقویت این انجمن ها در سطح دانشگاهی و ستادی، جداسازی و تفکیک بودجه مستقل برای کارهای انجمن های علمی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و هدفمند کردن اهداف و رویکرد های این انجمن ها همچون موارد مطرح شده از طرف دبیران انجمن های علمی بود.
ضرورت استفاده از ظرفیت ها وتوانمندی های فعالان انجمن های علمی وتعامل آنها با پارک های علمی و فناوری و متصل شدن تعدادی از کارهای این عزیزان به بنیاد علمی نخبگان و نیز ارائه تسهیلات همچون امتیاز نخبگی به مخترعان، ایده پردازان و مبتکران در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی و لزوم استقلال انجمن های علمی و عدم موازی کاری با دیگر نهادهای علمی و تحقیقاتی همچون کمیته تحقیقات دانشجویی و همین طور اختصاص مزایای عضویت دانشجویان فعال در زمینه انجمن های علمی و همین طور اعطای سابقه و رزومه کاری برای افراد در طول دوران دانشجویی از دیگر پیشنهاد طرح شده در این جلسه بود.
پیشنهاد برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های علمی تخصصی همچون نمایشگاه دستاوردهای انجمن های علمی در سطح ملی و دانشگاهی و همین طور اختصاص فضاهای فیزیکی مناسب برای فعالیت این انجمن ها در محیط های دانشجویی و نیز تخصیص کار دانشجویی و مبلغی بعنوان حق الزحمه برای فعالیت آنها وهمچنین لزوم اعطای گواهی های علمی معتبر از طرف وزارت بهداشت برای حضور دانشجویان فعال انجمن های علمی در مشارکت های مختلف علمی و پژوهشی ازدیگر مسائل بیان شده از طرف دبیران انجمن های علمی- دانشجویی بود. همین طور لزوم تعامل و رابطه بیشتر دبیران انجمن های علمی- دانشجویی با معاونت های آموزشی و پژوهشی و نیز ضرورت برگزاری کارگاه های آموزشی و وبینارهای علمی برای تقویت و توانمندسازی فعالان انجمن های علمی و... ازدیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.
مجید احمدی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در این جلسه با تاکید بر لزوم برگزاری اینطور نشست ها اظهار داشت: باید تلاش نماییم جایگاه انجمن های علمی- دانشجویی را در سطح دانشگاه ها تقویت نماییم و پیشنهاد تعدادی از دبیران انجمن های علمی در خصوص برگزاری نمایشگاه دستاوردهای این انجمن ها، ایده خوبی است که باید نسبت به آن فکر کرد وتصمیمات بهادار ای گرفت.
وی بر لزوم اختصاص فضاهای فیزیکی مناسب برای فعالیت انجمن های علمی- دانشجویی در سطح دانشگاه ها اصرار کرد و اضافه کرد: متاسفانه تعدادی از انجمن های علمی فاقد فضاهای فیزیکی و تجهیزات هستند که باید تلاش نماییم این مشکلات را مرتفع نماییم. به هر حال یکی از اهداف اصلی برگزاری این جلسه، شنیدن مطالبات، پیشنهادات و نیازهای صنفی شما در زمینه انجمن های علمی است و تلاش داریم مشکلات و نیازهای شما را استخراج و برای حل آنها، چاره اندیشی نماییم.
احمدی با تاکید بر این که نقش و جایگاه شما دبیران انجمن های علمی در توسعه فضاهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: ما در مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تلاش داریم کارهای علمی و پژوهشی را در صدر اولویتها و سیاستهای مان قرار دهیم و برگزاری این جلسه با حضور شما، گواه این مدعاست که تقویت و توانمندسازی این انجمن ها همچون دغدغه های ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت بر لزوم تعامل دو سویه میان انجمن های علمی- دانشجویی و مسؤولان ستادی وزارت بهداشت تاکید و اشاره کرد: در امتداد تقویت و توانمندسازی انجمن های علمی باید تلاش نماییم این تعامل بیشتر شود و ما بعنوان نهاد تصمیم گذار و شما بعنوان فعالان دانشجویی بتوانیم با بارش افکار و هم افزایی، به رشد و بالندگی این انجمن ها بیش از پیش کمک نماییم.
وی درباب پیشنهاد یکی از دانشجویان در خصوص ارائه امتیازات نخبگی به دانشجویان مخترع، مبتکر و دارای ایده ها و طرح های باارزش علمی و پژوهشی، اظهار داشت: این مساله نیز همچون پیشنهادات خوبی است که باید نسبت به آن فکر کرد و تدابیری برای انجام آن داشته باشیم. ما تلاش خواهیم کرد با مراکز و بنیادهای مختلف که ماهیت پژوهشی و علمی دارند، تعامل بیشتری برقرار نماییم و با امضای تفاهمنامه های همکاری با برخی نهادها همچون بنیاد ملی نخبگان و همین طور مراکز علمی شتاب دهنده و پارکهای علم و فناوری در راه تحقق اهداف مان گام برداریم.
احمدی با اشاره به برگزاری این جلسه چهار روزه اظهار داشت: این جلسه به مناسبت بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه در قم در حال برگزاری است و یکی از بخش های اصلی ما در این جلسه، برگزاری کارگاه های علمی و پژوهشی با حضور اساتید حوزوی است که بدون شک حضور شما دبیران انجمن های علمی در این کارگاه های آموزشی می تواند به تقویت رشد و بالندگی شما کمک نماید.
وی ادامه داد: ما تلاش می نماییم که هویت و جایگاه کارهای انجمن های علمی مستقل و برجسته باشد و مطالبات، دغدغه ها و نیازهای شما باید پس از بررسی های لازم در بخشنامه جدید گنجانده شود. به هر حال سوق دادن کارهای انجمن های علمی به سمت مساله محوری و رفع نیازهای صنفی، استانی و کشوری است.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید به سمت صنعتی شدن طرح ها و ایده ها قدم برداریم. بسیاری از تحقیقات، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی، بدون استفاده در کتابخانه ها می ماند، این درحالی است که باید از این ایده ها و طرح های دانشجویی نهایت استفاده و خدمت را در توسعه علم و فناوری ببریم. شما در انجمن های علمی- دانشجویی رشته های مختلف حضور دارید، همچون انجمن علمی گفتاردرمانی، اتاق عمل، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و... که باید تلاش نماییم ببینیم نیاز جامعه ما در این عرصه ها چیست و برای تجاری سازی طرح ها و ایده های علمی، چه اقدامی می توانیم انجام دهیم.
احمدی اضافه کرد: همین طور باید تلاش نماییم بین انجمن های علمی- دانشجویی و نظام های صنفی مرتبط، پیوند وتعامل خوبی برقرار نماییم. بطور مثال انجمن علمی-دانشجویی پزشکی را با سازمان نظام پزشکی یا انجمن علمی -دانشجویی پرستاری را با سازمان نظام پرستاری و دیگر نهادها متصل کرد تا با هم افزایی و تعامل بتوانیم در راه رسیدن به اهداف، موفق باشیم.
وی در پاسخ به ایده یکی از دانشجویان در خصوص لزوم برگزاری جشنواره ها و کنگره های دستاوردهای انجمن های علمی دانشگاه های علوم پزشگی اظهار داشت: این مساله پیشنهاد خوبی است، اما باید نسبت به آن همفکری و هم افزایی داشته باشیم. اساسا برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های دستاوردهای علمی و رقابت دانشجویان علوم پزشکی در عرصه علم و فناوری می تواند به رشد و بالندگی فکری و روحی دانشجویان کمک نماید.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همین طور در پاسخ به سوال برخی دانشجویان در خصوص لزوم ارائه کار دانشجویی برای فعالیت فعالان درحوزه انجمن های علمی، اظهار داشت: خیلی از کارهای دانشجویان در زمینه های مختلف همچون نشریات دانشجویی، شکل های سیاسی و انجمن های علمی، حالت داوطلبانه دارد و بسیاری از عزیزان بدون دریافت مبالغی، در محیط های دانشگاهی فعالیت می نمایند. به هر حال موضوع لزوم ارائه کار دانشجویی به فعالان نهادهای دانشجویی باید بررسی شود و پس از بازخورد نظرات و پیشنهادات مختلف، نسبت به آن تصمیم گیری کرد.
به نقل از مفدا، در ادامه این جلسه، رضا رخسایی، معاون اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت در جمع حاضران اظهار داشت: یکی از اهداف و سیاست های ما در معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت، تقویت انجمن های علمی است و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جلسه و دیدار با شما، حل مطالبات، خواسته ها و نیازهای شما در این حوزه علمی است.
وی اشاره کرد: باید با همفکری و هم افزایی، مسیر اهداف انجمن های علمی را هموارکنیم. بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی در عرصه های مختلف علمی و تحقیقاتی دارای ایده ها، طرح های علمی و پژوهش های ناب هستند که باید با کمک شما بتوانیم این طرح ها و ایده ها را به سمت صنعتی شدن ببریم.
رخسایی اظهار داشت: به هر حال نظرات، پیشنهادات و مشکلات شما را در قالب این جلسه می شنویم و پس از استماع سخنان خود، مشکلات و دغدغه های شما را بررسی خواهیم کرد و درصدد رفع آنها، ازهیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. انشاءالله دغدغه ها و مشکلات شما را در قالب برگزاری نشست با مدیران فرهنگی، به گوش آنها خواهیم رساند و با تعامل و هم افزایی بناداریم این نیازها را مرتفع نماییم.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم اصلاح و بازبینی بخشنامه انجمن های علمی اصرار کرد و اظهار داشت: این بخشنامه دارای خلاء و نقایصی بود که در حال بازبینی و اصلاح است. البته در اصلاح و بازبینی آن از دانش و تجربه شما استفاده کردیم و پیش نویس این بخشنامه تهیه شده است و تلاش خواهیم کرد پس از اصلاح نهایی و رفع نقایص، جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ نماییم.





منبع:

1400/09/25
12:08:52
0.0 / 5
984
تگهای خبر: آموزش , فناوری , نمایشگاه , وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا