تأثیر مداخلات آموزشی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

تأثیر مداخلات آموزشی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

به گزارش هوا فضا محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، می تواند وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را کم کند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، نظر به شیوع بالای اعتیاد به اینترنت در دانشجویان، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
نتایج نشان داد میانگین امتیاز آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده و خودکارآمدی بین دو گروه مداخله و کنترل پیش از مداخله تفاوت مفهوم داری ندارد اما در اثر مداخله آموزشی میانگین امتیاز این سازه ها، دو ماه پس از مداخله با تعدیل اثر نمره پیش از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری دارد.
این در شرایطی است که در میانگین امتیاز سازه منافع درک شده و میانگین امتیاز رفتار اعتیاد به اینترنت، همینطور فراوانی اعتیاد به اینترنت پس از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد.
این مطالعه که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده، نشان می دهد: باآنکه میانگین ها تأثیر مثبت مداخله آموزشی در افزایش امتیاز منافع درک شده و کاهش رفتار اعتیاد به اینترنت و همینطور درصدها هم تأثیر مثبت مداخله آموزشی در کاهش فراوانی اعتیاد به اینترنت را نشان داده است.
این مطالعه که که توسط محتشم غفاری و با همکاری مهسا احمدی، سکینه رخشنده رو و سهیلا خداکریم اردکانی انجام شده، اثربخشی طراحی مداخله آموزشی بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر کاهش فراوانی اعتیاد به اینترنت و اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آنرا نشان داده است.
طراحی مداخلات آموزشی برای کاهش اعتیاد به اینترنت در میان دانش آموزان و نوجوانان با استفاده از چارچوب های نظری مانند الگوی اعتقاد بهداشتی به شکل جدی پیشنهاد می شود.




منبع:

1400/09/27
11:54:36
0.0 / 5
397
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲