هوافضا- علوم هوا فضا
گفتگوی مهر؛

چشم جدید انسان برای شناخت عالم باز شد

به گزارش هوا فضا بزرگترین تلسکوپ جهان به فضا فرستاده شد و بزودی دنیای نجوم را متحول خواهد نمود چونکه اطلاعات فیزیکی و شیمی جدیدی از کیهان به انسان خواهد رسید.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: بزرگترین تلسکوپ جهان به فضا فرستاده شد، خبری که دستاوردهای آن دنیای نجوم را متحول کرد. خیلی از منجمان براین باورند که دستاوردهای این ارسال، اطلاعات فیزیکی و شیمی بشر از کیهان و آسمان را بمراتب افزایش خواهد داد، اتفاقی که منجمان ایرانی هم می توانند از آن برداشت های علمی آن بهره مند شوند.
ناسا، سازمان هوا و فضای آمریکا روز گذشته، چهارم دیماه، بزرگترین و قوی ترین تلسکوپ جهان را به فضا فرستاد تا علاوه بر نظارت نزدیکتر بر سیاره های بسیار دور، به دنبال حیات بر روی سایر سیاره ها باشد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا از گویان فرانسه با بهره گیری از موشک اروپایی آریان به فضا پرتاب شد، که حاصل هم افزایی علمی چندین کشور برای یک دستاورد علمی شایان توجه است.
این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین یا چهار برابر فراتر از ماه مستقر خواهد شد. پیمودن فاصله زمین تا مقصد برای این تلسکوپ یک ماه به طول خواهد انجامید و آماده سازی لنزهای مادون قرمز آن به پنج ماه دیگر زمان نیاز دارد.

این تسلکوپ ماشین زمان نامیده شده است که قادر می باشد درک بهتری از جهان هستی را در اختیار بشر قرار دهد و اطلاعات نجومی دانشمندان را رفته رفته بالا ببرد چون که مقرر است چیزهایی را کشف کند که شاید برای بشر باورنکردنی باشد.
آخرین تلسکوپی که ناسا برای تحقیقات علمی به فضا ارسال کرده بود، هابل نام داشت و تلسکوپ جیمز وب که به نام مدیر اسبق سازمان ناسا در دهه ۱۹۶۰ میلادی نامگذاری شده است، با قدرت های تحقیقات بسیار با کیفیت و بهتر و در فاصله دورتر از جو زمین، جایگزین هابل می شود.
نجوم رصدی؛ لزوم پیشرفت علمی خصوصاً در حوزه علم نجوم است
استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه یزد درباره این رویداد بزرگ و بی سابقه دنیای نجوم گفت: یکی از لزوم های پیشرفت علمی خصوصاً علوم نجوم؛ نجوم رصدی است که شاهد می باشیم اخیراً در کشورمان کوشش های زیادی در حوزه ساختن رصدخانه ملی ایران اتفاق افتاده و نشان میدهد نجوم رصدی حائز اهمیت می باشد.
محمدعلی حداد درباره بهره برداری دانشمندان علم نجوم در ایران از دستاوردهای این تلسکوپ بزرگ اظهار داشت: روال دنیا بر این است که هر منجمی جهت استفاده از اطلاعات هر تلسکوپی باید یک طرح پژوهشی عرضه کند و هستند دانشمندان و علاقه مندانی که برای بهره برداری از اطلاعات این تلسکوپ کوشش های پژوهشی خویش را آغاز نموده اند.
وی افزود: دنیا تلسکوپ های مختلفی را برای رصد آسمان مورد استفاده قرار داده است. مأموریت تعدادی از آنها مشاهده محدوده ای از امواج نور الکترومغناطیسی بوده که جو زمین مانع ورود آنها می شود.
حداد بیان کرد: تلسکوپ های جدید در فاصله طولانی از جو زمین قرار می گیرند و محدوده از امواج الکترومغناطیسی را مطالعه می کنند. قبل از این تلسکوپ هابل رصد فضایی را البته در محدوده طول موج نزدیک به محدوده فروسرخ انجام می داد یکی از شاخص ها و اساسی ترین مطالبی که درباره این تلسکوپ جدید مطرح است، این است که مأموریت دارد برای نخستین بار امواج را از محدوده فروسرخ تا طول موج های ۲۷ تا ۲۸ میکرون را رصد کند.

این محقق حوزه اختر فیزیک آزماییگاهی و بیناسنجی لیزری گفت: به زبان ساده میتوان اظهار داشت که با ارسال این تلسکوپ به فضا، چشم منجمین دنیا از این به بعد می تواند نورهای دیگری را با طول موج های متفاوت رصد کند و بدین سان فیزیک جدید و شناخت از عالم کامل تر خواهد شد.
وی افزود: این طور فرض کنید که جیمز وت این تلسکوپ بزرگ و مجهز، بعنوان چشم جدید انسان برای شناختن عالم است که چشم های گذشته این توانایی ها را نداشتند. دستاوردهای آن این است که می تواند اطلاعات خوبی را در طول موجی خوب، مخابره کند که بتوانیم برخی از مدلهای کیهان شناسی، توضیح گرمایی، ناهمسان گردی گرمایی عالم را با فاکتورهای آن بشناسیم.
ایجاد فرصتی برای شناخت بهتر از شیمی آسمان و کیهان
حداد بیان داشت: بدین سان فرصتی فراهم می شود که بتوانیم شناخت بهتری از شیمی آسمان و شیمی کیهان داشته باشیم تا بفهمیم که کیهان ما از چه مولکول هایی تشکیل شده و فرآیندهای شیمیایی کیهان را هم را بررسی نماییم.
این استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با اشاره به این که اگر این فرایندها را خوب بشناسیم، می توانیم کیهان را خوب بشناسیم، اظهار داشت: یکی دیگر از شاخص ها این است که این امکان را می دهد که شناخت دقیق تری از فضای میان ستاره ای پیدا نماییم که مملو از مولکول های مختلف میان ستاره ای است.
کشف ۲۴۰ مولکول میان ستاره ای
وی افزود: برمبنای آمار تابحال ۲۴۰ مولکول میان ستاره ای کشف شدند و برمبنای داده های نجومی و رصدی پیش بینی می شود با امکانات این تلسکوپ تعداد مولکول های میان ستاره ای و شیمی فضای میان ستاره ای افزایش یابد و دید ما عمیق تر شود.
حداد با تاکید بر این که تکنولوژی استفاده شده در این تسکلوپ دقیق است، اشاره کرد: یکی از مهم ترین تکنولوژی ها در طیف سنجی دقیق آن است چون که قدرت تفکیک طیفی خوبی دارد.

این استادیار دانشکده فیزیکی دانشگاه یزد در حاشیه پرتاب این تلسکوپ به فضا، به انسجام یک تیم تیم برای انجام یک فعالیت علمی بین المللی و رسیدن به این نتیجه اشاره نمود و اظهار داشت: تیمی از منجمین مختلف دنیا که سرمایه گذاری مشترکی برای رسیدن به پاسخ سوال مشترک داشتند، گردهم آمدند تا به این دستاورد برسند.
وی اشاره کرد: این باید مورد توجه قرار گیرد که کار علمی دقیق تنها با کوشش های یک کشور حاصل نمی گردد و مشارکت های بین المللی مؤثر هستند و بدین سان است که کارهای عمیق تری را با اهداف مختلف علمی در دنیا شاهد خواهیم بود.
ناسا با همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا این تلسکوپ هفت تنی را ساخته است و هزاران نفر از ۲۹ کشور از سال ۱۹۹۰ تابحال در ساخت آن نقش داشته اند.
ناسا اعلام نموده است که عمر عملیاتی این تلسکوپ ۱۰ سال است. اما این سازمان همینطور به شکلی تلسکوپ فضایی جیمز وب را طراحی نموده که در آینده یک فضاپیما بتواند به آن سوخت رسانی کند.

1400/10/09