۹ برنامه های بنیاد ملی نخبگان تشریح شد

۹ برنامه های بنیاد ملی نخبگان تشریح شد

به گزارش هوا فضا ۹ برنامه حمایتی بنیاد نخبگان شامل طرح های شهاب، احمدی روشن، بابایی، وزوایی، چمران، تهرانی مقدم، صیاد شیرازی، پشتیبانی از رساله های دانشجویان، تربیت آینده سازان تشریح شد.



به گزارش هوا فضا به نقل از بنیاد ملی نخبگان، بنیاد ملی نخبگان با عنایت به مأموریت های خود، ایستگاه های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه ریزی نموده است. هدف بنیاد، طراحی مسیر کامل طی طریق نخبگانی و تمهید و تجهیز ایستگاه های نخبگانی به منظور بهره مندی از آنان در جهت اهداف و مصالح ملی است.
از این رو سیاست بنیاد مبتنی بر جامعیت برنامه های «شناسایی آحاد وگروه های نخبگانی»، «طراحی مسیر هدایت در پرتو تعالیم و آداب اسلامی ـ ایرانی»، «تمهید شرایط بکارگیری نخبگان در جهت اثرگذاری» و «الگوسازی از نخبگان» است. بنابراین بنیاد فرآیند شناسایی نخبگان را از دوران آموزش ابتدایی تا دوران سرآمدی طراحی نموده و شناسایی، توانمندسازی و پشتیبانی از اجتماعات نخبگانی در حوزه های مختلف علمی، فنّاوری، ادبی، هنری، حوزوی، قرآنی و... را در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب، اجرایی ساخته است؛ ضمن این که سعی شده تا ارتباط معناداری میان طرح های مختلف شناسایی و توانمندسازی ایجاد شود.
حمایت از هسته های دانشجویی مساله محور (طرح شهید احمدی روشن)
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در تشریح برنامه ‎های بنیاد به طرح شهید احمدی روشن اظهار داشت: بنیاد ملّی نخبگان از سال ۱۳۹۶ تاکنون، با هدف افزایش سطح کیفی رشته و تسهیل کسب تجربه در دنیای واقعی، مبادرت به تشکیل هسته های نخبگانی در چارچوب «طرح شهید احمدی روشن» با استفاده از همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکتهای صنعتی و فعالیت مستعدان برتر کرده است.
وی افزود: در این طرح، استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی با شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، هسته های نخبگانی مساله محور را با مشارکت دانشجویان مستعد برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در چارچوب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل آنها می پردازند. طیّ برگزاری شش دوره از طرح مذکور، شبکه ای از مستعدان برتر با نظارت نخبگان شکل گرفته است که به خوبی توانسته نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای حل آن گام بردارد.
اجتماع دانشجویی-شناسایی و هدایت دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی (طرح شهید وزوایی)
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به فعالیتهای این بنیاد در حوزه اجتماع دانشجویی اظهار داشت: بنیاد هر ساله به منظور هدایت هدفمند دانشجویان و طلاب صاحب استعداد برتر در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و حوزه های علمیه کشور و پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی آنان، به برخی از دانشجویان و طلاب صاحب استعداد برتر کشور تسهیلاتی را در سه مقطع «کارشناسی-سطح ۲»، «کارشناسی ارشد-سطح ۳» و «دکتری تخصصی-سطح ۴ و بالاتر» اعطا می کند.
وی اظهار داشت: این تسهیلات شامل «کمک هزینهتوان مندی آموزشی-کارآفرینی»، «کمک هزینه ارتباطات علمی»، «اعتبار آموزش یاری-فن یاری-همکاری های علمی و اجرایی»، «اعتبار اجرای آخر نامه-رساله»، «راتبه دانشجویی»، «هدیه ازدواج»، «اعتبار هسته مساله محور پژوهشی-فناورانه»، «کمک هزینه اعزام به فرصت مطالعاتی»، «کمک هزینه شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی»، «وام ودیعه اجاره مسکن» و «برنامه های فرهنگی» است که هر ساله به دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه کشور اختصاص می یابد.
کرمی اضافه کرد: از مهم ترین نتایج اجرای برنامه های مذکور، میتوان به «افزایش تعداد مشمولان»، «گسترش بیشتر دامنه پشتیبانی در سرتاسر کشور»، «ارائه خدمات موردنیاز برای انجام فعالیتهای علمی فردی و گروهی»، و «ترویج فرهنگ کار و تلاش به جای ایجاد توقع» اشاره نمود.
حمایت از رویدادهای رقابتی مساله محور (طرح شهید بابایی)
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری بیان نمود: ایجاد فضای نشاط علمی در دانشگاه ها، آشنایی دانشجویان با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان برای کار گروهی، از دیگر اهداف بنیاد در طراحی برنامه ها و اعطای تسهیلات به دانشگاهیان است که بنیاد ملّی نخبگان بدین منظور از برگزاری رویدادهای رقابتی مساله محور پیرامون حل مساله های کشور، در چارچوب اجرای «طرح شهید بابایی» حمایت می کند.
کرمی افزود: مهم ترین اهداف اجرای این طرح، «ایجاد فضای پرنشاط علمی و پژوهشی میان دانشجویان بخصوص در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همینطور طلاب سطح ۲ و ۳»، «آشنا نمودن دانشجویان، بخصوص دانشجویان مستعد با نیازها و مسائل جامعه و صنعت»، «ترغیب و توانمندسازی دانشجویان مستعد به انجام کار گروهی»، «کمک به شبکه سازی در اجتماع نخبگانی با هدف تقویت همکاریهای علمی و فناورانه»، «کمک به ایجاد و تسهیل ارتباط میان اجتماع نخبگانی و سایر بخش های اجتماعی و صنعتی به منظور حل مسائل کشور» و «تشویق نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت حل مشکلات و مسائل جامعه و صنعت توسط مستعدان برتر» است.
حمایت از رساله های دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تکیه بر پشتیبانی از رساله های در رابطه با محورهای پژوهشی اعلام شده از جانب بنیاد، اظهار داشت: بنیاد ملّی نخبگان همینطور به منظور گسترش زمینه های پژوهش در حوزه های در رابطه با اجتماعات و نظام نخبگانی و بهره مندی از توان تخصصی مراکز علمی کشور، سالانه از رساله های مصوّب هر یک از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور که بر مبنای مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورایعالی انقلاب فرهنگی فعالیت می نمایند و مبحث پژوهش آنها در رابطه با مأموریت های بنیاد است با اختصاص پژوهانه پشتیبانی می کند.
وی اضافه کرد: دانشجویانی که مبحث رساله شان در رابطه با محورهای پژوهشی اعلام شده از جانب بنیاد است، می توانند در موضوعات مرتبط یاری گر بنیاد برای انجام احصای چالش های در رابطه با نخبگان باشند.
اجتماع دانش آموختگان-تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی)
کرمی همینطور بیان نمود: بنیاد هر ساله با هدف استفاده بهینه از توانایی های دانش آموختگان برتر دانشگاهی و ایرانی خارج از کشور و پشتیبانی از نهادهای فنّاورانه برای توسعه فعالیتهای علمی، فرهنگی و فنّاورانه کشور و بر مبنای مجموع فعالیتهای نخبگانی دانش آموختگان در دوران دانشجویی، تسهیلات خدمت نظام وظیفه را به آنان اعطا می کند. مشمولان این تسهیل با معرفی بنیاد، دوره خدمت نظام وظیفه خویش را مشتمل بر «دوره آموزش نظامی» و «اجرای طرحی پژوهشی، فنّاورانه، فرهنگی یا مشابه آن» می گذرانند و کارت آخر خدمت دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: زمان دوره خدمت نظام وظیفه تخصصی حداقل برابر با نیمی از دوره رسمی نظام وظیفه سایر مشمولان هم تراز است که بر مبنای مدت زمان اجرای طرح تعیین می شود. علاوه بر این، مقررات در رابطه با بهره مندی دانش آموختگان برتر حوزوی از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی ویژه طلاب مستعد)، امسال به تصویب رسیده و در مرحله اجرا قرار دارد.
تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)
سخنگوی بنیاد ملی نخبگان در ادامه درباره تسهیلات دوره پسادکتری اظهار داشت: با هدف ارتقای توانایی های پژوهشی، فنّاورانه و آموزشی، دانش آموختگان برتر دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، بنیاد، دانشآموختگان برتر دانشگاهی را بر مبنای مجموع فعالیتهای نخبگانی آنان در دوران دانشجویی و دانش آموختگی شناسایی می کند تا بتوانند از تسهیلات پسادکتری بهره مند شوند.
کرمی اضافه کرد: مشمولان این تسهیل، مطابق مقررات بنیاد دوره پسادکتری را زیرنظر استاد میزبان در یکی از مؤسسه های علمی داخل کشور سپری می کنند. پرداخت بخشی از کارمزد، حق بیمه تکمیلی پژوهشگر، اعتبار ارتباطات علمی و تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی، همچون تسهیلات اعطایی به برگزیدگان این طرح به حساب می آید.
تسهیلات جذب در نهادهای فنّاورانه (طرح شهید تهرانی مقدم)
کرمی اظهار داشت: بنیاد همینطور در جهت ایجاد شرایطی برای جذب دانش آموختگان برتر در نهادهای فنّاورانه و کمک به ایشان در جهت کسب مهارت های لازم برای دستیابی به اشتغالی پایدار، «طرح شهید تهرانی مقدم» را طراحی نموده است. راهبردهای اصلی بنیاد در طراحی این تسهیل، «پشتیبانی از اشتغال پایدار دانش آموختگان برتر»، «کمک به نهادهای فنّاورانه برای جذب نیروهای مستعد» و «ایجاد فرصت کسب تجربه و مهارت اندوزی برای دانش آموختگان برتر» بوده است.
وی افزود: برگزیدگان این طرح می توانند در نهادهای فناورانه (از قبیل مراکز رشد، شرکتهای مستقر در پارک های علوم و فناوری، بنگاه های صنعتی و شرکتهای دانش بنیان) مشغول به کار شوند و بنیاد بخشی از کارمزد (تا سقف ۷۵ درصد) برای طی دوره آزمایشی حداکثر سه ماهه در نهاد فناورانه بکارگیرنده وی، اعتبار توانمندی مهارتی (معادل ۷۵ درصد از هزینه های شرکت در برنامه های توانمندسازی شامل یادگیری مهارت های موردنیاز برای جذب در نهادهای فناورانه) و تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی (شامل: وام خرید-ساخت مسکن، هدیه ازدواج و سایر تسهیلات فرهنگی) را به آنان اعطا می کند.
شناسایی و پشتیبانی از دانش آموزان برتر (طرح شهاب)
پرویز کرمی ضمن اشاره به این که بنیاد فرآیند شناسایی نخبگان را از دوران آموزش ابتدایی آغاز می کند، بیان نمود: بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را در همه استان‎های کشور در پایه های چهارم، پنجم، ششم و هفتم درحال اجرا دارد. هدف اصلی این برنامه، شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانش آموزان برتر کشور و هدایت آنان در راه شکوفاسازی استعدادهای آنان است.
وی اضافه کرد: این برنامه، مهم ترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و نخستین همکاری گسترده بنیاد ملّی و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استانهای کشور اجرا شده است.
وی اضافه کرد: مهم ترین نتایج اجرای این برنامه در سالهای مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانش آموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استانهای کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزش های مدرسه ای (در همه دوره های تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مساله، آداب و مهارت های زندگی در دانش آموزان» بوده است.
کرمی اضافه کرد: در جلسه اخیر مشترک دکتر ستاری و دکتر نوری وزیر محترم آموزش و پرورش مقرر شد در مورد مقدمات پایه های اول تا چهارم هم در دستور کار قرار گیرد.
شناسایی و همکاری با کانون های تربیت مستعدان و آینده سازان
کرمی افزود: همینطور بنیاد با هدف شناسایی و توانمندسازی کانون های محلی آموزشی و تربیتی و تشکل های دانش آموزی فعال در عرصه تربیت و آموزش نخبگانی و معرفی آنان به اولیای دانش آموزان مستعد، مبادرت به شناسایی و همکاری با کانون های تربیت مستعدان و آینده سازان کرده است و از راه خانه های خلاق و نوآوری اردوهای شناسایی آغازگران برای جذب در کانون های تربیت مستعدان و آینده سازان از گروه هدف دانش آموزان مستعد دوره اول و دوم متوسطه شناسایی شده از طرق مختلف، و جلب همکاری دانشجویان مستعد تحصیلی برای همکاری با کانون ها، همچون برنامه های مرتبط در این حوزه بوده است.

1400/10/23
11:47:29
0.0 / 5
278
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵