معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

تحقیقات باید رصدخانه حل مسئله و پیشرفت علم و فناوری سلامت باشد

تحقیقات باید رصدخانه حل مسئله و پیشرفت علم و فناوری سلامت باشد

به گزارش هوا فضا معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این که تحقیقات باید رصدخانه حل مسئله و پیشرفت علم و فناوری سلامت باشد اظهار داشت: تحقیقات سیستم سلامت باید قادر به خلق ظرفیت های جدید در کشور باشد.


به گزارش هوا فضا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر یونس پناهی در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که امروز در سالن شهید سلیمانی مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اضافه کرد: تحقیقات سیستم سلامت نه فقط باید موجب ارتقاء سیستم سلامت شود بلکه باید قادر به خلق ظرفیت های جدید اقتصادی و اجتماعی در کشور شود. وی با اعلان اینکه معاونت تحقیقات به منزله دیده بان سیستم سلامت کشور شمرده می شود گفت: نهادینه سازی رویکرد پژوهش پاسخگو و اثر بخش در نظام سلامت، گسترش عدالت در توزیع منابع مالی تحقیقات، تربیت نیروی انسانی توانمند برای پاسخگویی به نیازهای نظام علم و فناوری سلامت از با اهمیت ترین محورهای تحول در معاونت تحقیقات و فناوری محسوب می شود. پناهی اضافه کرد: توسعه مرزهای دانش با تاکید بر حیطه های علوم و تکنولوژی های جدید، شبکه سازی و حضور در عرصه های منطقه ای و بین المللی، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش و خلق ثروت توسط شرکت های دانش بنیان و رصد خانه حل مسئله و پیشرفت علم و فناوری سلامت از دیگر محورهای تحول در معاونت تحقیقات و فناوری محسوب می شود. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلان اینکه حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی در سطح کشور فعال است، گفت: باتوجه به ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود، تلاش می شود با تربیت و پرورش نیروی انسانی توانمند، خلاق و مومن در بخش پژوهش در راه رفع مشکلات جامعه در زمینه سلامت گام برداریم. وی با اعلان اینکه تحقق یک نظام ارائه خدمات سلامت اثر بخش، در دسترس، عادلانه، پایدار و باکیفیت، بدون مسئله یابی، رصد بی وقفه چالش ها و یافتن راهکارهای بومی مبتنی بر شواهد ممکن نیست، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر جهاد مستمر علمی در امتداد کسب جایگاه کسب مرجعیت علمی در جهان همیشه تاکید دارند و این مسئولیت دانشگاه های علوم پزشکی را سنگین تر کرده است. پناهی با اعلان اینکه تحقق این اهداف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات طی این مسیر بطور شفاف و دقیق مشخص شده باشد اشاره کرد: رصد این نقشه نخستین وظیفه کلیدی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است. وی با تاکید این که کادر سازی در تحقیقات و فناوری باید به شکل گسترده و جهادی باشد، اشاره کرد: باید یک بازبینی کلی در توزیع منابع مالی تحقیقات صورت گیرد و نیازها و توانمندی های دانشگاه ها برمبنای ظرفیت های هر منطقه احصاء شود تا بتوان بیش از پیش در امتداد ارتقاء سلامت گام برداشت. معاون وزیر بهداشت، بررسی اولویت صدور مجوزها حسب اولویت های ملی و منطقه ای، بازبینی دستورالعمل ها (تدوین شیوه نامه تاسیس هسته های پژوهشی، بازبینی اساسنامه پژوهشکده هاو... )، پرهیز از تاسیس مراکز تحقیقاتی موازی و تلاش در جهت هم افزایی ظرفیت های موجود، توجه به برنامه های کوتاه مدت و طولانی مدت دانشگاه های متقاضی و برآورد امکانات حصول نتایج مورد انتظار حسب ظرفیت ها و منابع را از مهم ترین سیاست ها در مدیریت ساختارهای جدید برشمرد. وی با تاکید بر تغییر رویکرد در ارزشیابی کارهای پژوهشی دانشگاه ها گفت: تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز باید هدف پژوهشگران باشد و در این راستا باید ظرفیت پژوهشگران جوان را در نظر بگیریم و به سمت تحقیقات اثر گذار سوق دهیم. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد: به جهت اینکه بتوانیم از ظرفیت های تحقیقاتی بهره برداری نماییم باید به سمت ادغام سازی برخی واحدهای تحقیقاتی برویم. وی تغییر رویکرد ارزشیابی از شمارش تعداد برونداد به سمت ایجاد اثر و لزوم پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه، توانمند سازی پژوهشگران و اعضای هیات علمی در انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز، ایجاد زیر ساخت های لازم جهت به کارگیری مستندات کمک تصمیم گیر، تشویق و تشویق پژوهشگران در انجام تحقیقات اثر گذار در حیطه سلامت را از با اهمیت ترین اهداف تغییر رویکرد در ارزشیابی کارهای پژوهشی دانشگاه ها عنوان نمود. پناهی با اعلان اینکه افزایش فاکتورهای محصول محور، ثبت اختراعات تجاری سازی شده و خرید محصولات دانش بنیان را از راهکارهای توسعه تحقیقات فناورانه شمرده می شود گفت: باید به شکلی برنامه ریزی شود که پایان نامه های دانشجویی به سمت محصول محور و فناور حرکت کنند تا بتوان در راه کسب مرجعیت علمی گام برداریم. وی با اعلان اینکه تولید دانش نماد مرجعیت علمی کشور است گفت: هم اکنون کشورمان رتبه ۱۶ جهان را دراین زمینه به خود مختص کرده است و باید برای ارتقاء این رتبه و کسب جایگاه اول منطقه تلاش نماییم.


منبع:

1400/11/03
14:12:55
0.0 / 5
339
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲