هوافضا- علوم هوا فضا

تشخیص سریع آلزایمر و پارکینسون با سنجش سطح حس بویایی

تشخیص سریع آلزایمر و پارکینسون با سنجش سطح حس بویایی

هوا فضا: طبق گزارش های علمی پخش شده، بیماری چون آلزایمر و پارکینسون از محلی از مغز که حس بویایی قرار دارد شروع می شود بدین جهت تعدادی از محققان دانشگاه صنعتی شریف دستگاهی جهت بررسی حس بویایی معرفی کردند که قادر به سنجش سطح بویایی افراد است ضمن آنکه از آن می توان بعنوان فیزیوتراپی بویایی برای افرادی که بویایی خودرا به سبب کرونا از دست داده اند، استفاده نمود.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، تعدادی از پژوهشگران رشته فنی و مهندسی در مجتمع خدمات فنی دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در امتداد اجرای یک طرح پژوهشی در زمینه علوم شناختی، موفق به طراحی و ساخت دستگاه بویایی سنج(اولفکتومتر) شدند. این دستگاه برای مطالعات شناختی در حوزه سنجش حس بویایی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.
دستگاه بویایی سنج رشته ای از محرک های بویایی شامل رایحه های متنوع را بصورت برنامه ریزی شده به فرد مورد آزمایش ارائه می دهد و بررسی پاسخ مغز به چنین رشته تحریکی می تواند به پژوهشگران در شناخت ساختار و عملکرد مغز کمک نماید.
بهره گیری از دستگاه بویایی سنج در کنار سامانه نقشه برداری از مغز به متخصصان این امکان را می دهد که بدون نیاز به تعامل گفتاری با آزمایش شونده کیفیت ثبت و ادراک حس بویایی در مغز او را مورد سنجش قرار دهند.
نارسایی عملکرد مغز در پاسخ به تحریک های بویایی نشانگر مناسبی برای تشخیص تعدادی از بیماری هایی مغز و اعصاب شمرده می شود و استفاده از این دستگاه امکان ثبت و پردازش سیگنال های مغزی و پاسخ مغز بصورت پتانسیل وابسته به رویداد بویایی را فراهم می سازد.
بویایی سنج این پژوهشگران دارای شش مخزن رایحه، حسگر دما، فشار و رطوبت، پشتیبانی از حسگر تنفس، کنترل مدت زمان و ترتیب تحریک های بویایی، تنظیم جریان هوای ورودی و غلظت تحریک های بویایی است.


این دستگاه که قابل حمل و سازگار با روش های تصویربرداری مغز است، برای اجرای آزمایش های متنوعی مانند آزمایش های مربوط به خواب، FNIRS، EEG، FMRI و بررسی بویایی رفتاری یا تعاملی بدون نیاز به ثبت سیگنال های مغزی کاربرد دارد.

ساخت دستگاهی برای شناسایی سریع بیماریهای عصبی و مغزی
محمد جواد صدقی زاده دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه این دستگاه با عنوان "اولفکتومتر" یا بویایی سنج طراحی و تولید شده است، اظهار داشت: زمانی که بخواهیم تحریک بینایی و یا شنوایی به فردی اعمال نماییم و پاسخ مغز وی وابسته به تحریک را به دست آوریم، ابزارهای آن موجود است و این بررسی ها، اقدام مرسوم در زمینه علوم اعصاب است ولی اگر بخواهیم پاسخ مغز فرد به یک تحریک بویایی را بسنجیم، ابزاری دراین زمینه وجود ندارد.
صدقی زاده اظهار نمود: این دستگاه در کنار دستگاه EEG، یک سری تحریکات بویایی را به فرد اعمال می کند با دریافت سیگنال های مغز، پاسخ های وابسته به تحریک بویایی، سنجیده می شود که آیا واکنش مغز فرد مورد آزمون واکنش مورد قبول بوده است یا خیر.
وی اشاره کرد: شروع ساخت این دستگاه از آنجا شروع شد که بر طبق گزارش های پخش شده، اعلام گردید که بیماری آلزایمر در جایی از مغز که مسیر حس بویایی است، شروع و از این ناحیه مغز گرفتار ضایعات می شود و از آنجا که قصد داشتیم این بیماری را بصورت سریع یعنی ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر یعنی زمانی که بیماری آلزایمر به حدی برسد که فرد برای ادامه زندگی به دیگران متکی است، شناسایی نماییم، مبادرت به دستگاهی برای سنجش پاسخ مغز به بو کردیم.
این محقق افزود: حس بویایی مانند سایر حواس نیست که توانایی یا از میان رفتن آنرا متوجه شویم بدین جهت این دستگاه را عرضه کردیم.
این دانشجوی دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر این که دستگاه بویایی سنج تولید شده دارای کاربردهای دیگری چون درمان انوسمی(فقدان کامل حس بویایی) در مبتلایان به کووید-۱۹ و بررسی میزان فعال بودن حس بویایی دارد، اشاره کرد: علاوه بر آن این دستگاه در درمان بیماری پارکینسون نیز کاربرد دارد چونکه در بیماری پارکینسون افت حس بویایی نیز رخ می دهد.
صدقی زاده دستگاه بویایی سنج را نوعی دستگاه تشخیصی و همین طور ابزار فیزیوتراپی بویایی توصیف کرد و افزود: خدمات این دستگاه مکمل درمان است و تشخیص در آن نیز بوسیله سیگنال های مغزی صورت می گیرد.
وی با اشاره به تجاری سازی این دستگاه، اضافه کرد: چند مرکز تحقیقاتی برای انجام مطالعات تحریک بویایی به این دستگاه تجهیز شدند ضمن آنکه پژوهشگاه دانش های بنیادی و چند بیمارستان همچون بیمارستان ضیائیان برای انجام چند طرح پژوهشی، از این دستگاه استفاده می نمایند.




منبع:

1400/11/08
20:13:54
0.0 / 5
767
تگهای خبر: خدمات , دستگاه , طراحی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا