هوافضا- علوم هوایی
با حضور طیبی و وحدتی؛

فعالیت صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کلید خورد

فعالیت صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کلید خورد

به گزارش هوا فضا صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به منظور عرضه انواع خدمات مالی و توسعه بازار به طرح های فناورانه و نوآورانه و هم شرکتهای دانش بنیان و تخصصی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی شروع به کار کرد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر طیبی در این مراسم اظهار نمود: یکی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی و پیگیری کردن این تحقیقات تا تولید فناوری در چارچوب محصول و خدمات است و طبق اساسنامه برای کاربردی شدن آن موظف به ادامه کار تا تولید صنعتی و نیمه صنعتی هستیم.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به فعالیتهای جهاددانشگاهی در حوزه های پژوهشی و آموزشی، فرهنگی و تجاری سازی، اضافه کرد: جهاددانشگاهی فناوری های زیادی را سال ها تولید کرده و توان تولید فناوری های گسترده را هم دارد. اما برای انجام تحقیقات کاربردی و تولید محصول حرفه ای و تولید انبوه نیاز مالی داریم، چونکه تأمین منابع تحقیقاتی آسان تر است، اما در مراحل بعدی نیازمند منابع مالی بیشتر هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی اظهار نمود: آخرین فناوری این مجموعه طراحی و تولید سیستم رانش مترو بوده است.
وی ضمن اشاره به علاقه مندی برای ایجاد اشتغال جوانان، افزود: یکی از اقدامات خوب در کشور ایجاد و راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی است.
جهاددانشگاهی اکوسیستم لازم فناوری و نوآوری را دارد
دکتر وحدت ضمن اشاره به لزوم وجود صندوق، اظهار نمود: نهاد منظمی مانند جهاددانشگاهی دارای تمام تشکیلات لازم فناوری و نوآوری است؛ یعنی مراکز رشد، پارک ها، شتاب دهنده ها، شرکت ها و کمک کننده صادراتی را دارد. جهاد دانشگاهی دارای اکوسیستم لازم فناوری و نوآوری است که این اکوسیستم به یک نهاد مالی احتیاج دارد تا در کمترین زمان نیاز آنها را رفع کند.
وی ادامه داد: جهت کمک به صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در بخش اول تسهیلاتی به صندوق داده می شود، خط اعتباری هم داده می شود و بخش سرمایه گذاری هم دارد.
ایجاد شرکت توسعه صادرات با اولویت صادرات به کشورهای منطقه
دکتر بهروز بادکو، معاون جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی در این مراسم ضمن اشاره به فعالیتهای این سازمان بیان نمود: این نهاد دارای ۳ پارک علم و فناوری در البرز، پارک علم و فناوری در کرمانشاه و پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است؛ این پارک ها در مجموع دارای ۱۶۸ شرکت پارکی، پذیرش ۵۲ شرکت پارکی، خروج ۲۰ پارک و دریافت ۴۴ مجوز دانش بنیان است.
وی ادامه داد: شرکت توسعه صادرات هم با اولویت صادرات به کشورهای منطقه در سوریه انجام شده و بزودی در لبنان و عراق هم شکل خواهد گرفت.
ایجاد صندوق جهاد دانشگاهی در جهت تقویت و تکمیل چرخه نوآوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان
دکتر کاوس حیدری، مسئول راه اندازی و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان نمود: ایجاد و توسعه ابزارها و سازوکارهای مناسب برای مشارکت و تأمین مالی طرح های پژوهشی کاربردی، نوآورانه و فناورانه بخصوص در مراحل تجاری سازی و بهره برداری از یافته های پژوهشی یکی از مهم ترین اقدام های ضروری و مؤثر در جهت تقویت و تکمیل چرخه نوآوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان کشور است.
وی ادامه داد: به صورت معمول فرایند توسعه و تجاری سازی فناوری، نیازمند صرف منابع مالی قابل توجه است که البته پیچیدگی ها و چالش های خاصی دارد. ازاین رو، می بایست در نظام تأمین مالی فناوری و نوآوری با روش مناسب و در زمان مناسب به آن توجه ویژه کرد. همینطور تأمین مالی بنگاه های فناور و نوآور در مراحل مختلف دوره عمر بنگاه متفاوت می باشد و می بایست سازوکارها و نهادهای مناسبی برای آن در نظر گرفت.
دکتر حیدری خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی بر مبنای مأموریت و اهداف و همینطور سوابق و تجارب ارزشمند و مؤثر در حوزه اجرای برنامه ها و طرح های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و فناوری، تجاری سازی و نوآوری فناورانه مبادرت به مشارکت در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی جهاددانشگاهی کرد.
وی ادامه داد: این صندوق توسط جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و فرهنگ، مؤسسه علمی کاربردی و برخی از شرکتهای دانش بنیان و تخصصی تاسیس شده و مجوز فعالیت خود را از دبیرخانه کارگروه در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در بهمن ماه سالجاری دریافت کرده است و طبق برنامه ریزی انجام شده بعد از مراسم افتتاح و تأمین مقدمات، فعالیت خود را آغاز می کند.
به نقل از جهاد دانشگاهی، مبحث فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری طبق اساسنامه مصوب هیات وزیران شامل عرضه خدمات مالی و تسهیلاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی، عرضه خدمات ضمانت نامه ای برای اجرای طرح های پژوهشی، فناوری، نوآوری و تجاری سازی نتایج پژوهش ها، جذب و یا هدایت منابع مالی دولتی، بانکها و مؤسسات اعتباری و سایر صندوق های مجاز در جهت اجرای طرح های فناورانه و نوآورانه، سرمایه گذاری خطرپذیر در طرح های پژوهشی و فناوری، مشارکت و سرمایه گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکتهای پژوهشی و فناوری و دانش بنیان، همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط، دریافت و اعطای کارگزاری و عاملیت منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری، عرضه خدمات ارزیابی و امکان سنجی طرح های کسب و کار و نظارت، ارزش گذاری پروژه ها و طرح های پژوهشی و فناوری، عرضه خدمات توانمندسازی به فناوران و نوآوران، عرضه انواع تسهیلات مالی و خدمات توسعه بازار نظیر ضمانتنامه، لیزینگ، فروش اقساطی، خدمات کارگزاری و عاملیت مالی در مدیریت وجوه اداره شده، سرمایه گذاری و مشارکت در حوزه شرکتهای فناور و دانش بنیان و همینطور مشارکت در تدوین سیاست ها، اولویت ها و مقررات در رابطه با اهداف صندوق ها در کشور و کمک به ساماندهی و هم افزایی حمایت های موجود در کشور است.



1400/12/29
13:03:32
0.0 / 5
537
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانش بنیان , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا