علوم هوا فضا
معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان:

رویدادهای رقابتی طرح شهید بابایی از مؤثرترین سازوکارهای توسعه زیست بوم خلاقیت و نوآوری است

رویدادهای رقابتی طرح شهید بابایی از مؤثرترین سازوکارهای توسعه زیست بوم خلاقیت و نوآوری است

به گزارش هوا فضا، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: رویدادهای رقابتی مسئله محور طرح شهید بابایی یکی از مؤثرترین سازوکارهای طبیعی توسعه زیست بوم خلاقیت و نوآوری با تکیه بر حل مسائل راهبردی کشور در فضای آموزشی و رقابتی است.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، سیدمحمدصادق موحد در اختتامیه رقابت نخبگانی «دین و حکمرانی با محوریت سند تحول قضایی» که با حضور ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و حجت الاسلام والمسلمین مهدی هادی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان تا کنون حداقل سه دوره را سپری کرده که هر کدام ناظر بر اصول و محورهای لازم برای اثرگذاری بوده است و در آستانه ورود به دوره چهارم است. دوران تأسیس ناظر به استقرار و استواری پایه های حاکمیتی بنیاد و دوران گسترش، تمرکز بر توسعه کمّی ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری بوده است.

وی ادامه داد: در دوران تثبیت و تحول بینشی تلاش شد که از افق های جدیدی که در سند استراتژیک کشور در امور نخبگان و برنامه "شهاب" فراهم گردید، به نحو مطلوبی استفاده گردد و دوره ی جدید که از شروع ۱۴۰۱ شروع شده است را می توان دوران توسعه دایره نخبگی و مطالبه گری بنیاد از نهادها برای بکارگیری نخبگان بمنظور نهادینه شدن حکمرانی نخبگان نام گذاری کرد.

موحد افزود: مورد آخری که به آن اشاره شد نیز یکی از مؤلفه های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با مضمون توجه به منابع انسانی متخصص و دلبسته به کشور است. اما این عبارت مطالبه گری و توجه به منابع انسانی مستعد و نخبه قرار نیست در حد شعار باشد و بنیاد نیز مطابق با دانش و تجربیاتی که بدست آورده است، می کوشد که هر چه طبیعی تر ابزارهای لازم را برای به فعلیت رسیدن این کلیدواژه ها فراهم آورد.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که در بنیاد ملی نخبگان هم ناظر به این مساله راهبردهایی وجود دارد، افزود: بنیاد بر طبق این راهبردها «تنوع بخشی به ساحت های مختلف استعدادی و طراحی مسیر نخبگانی پویا»، «شناسایی و هدایت اجتماع نخبگانی در راه تأثیرگذاری» و «تلاش برای هم افزایی نهادها برای رسیدن به مشارکت مطلوب نخبگان در مدیریت کشور» را در دستور کار خود قرار داده است.

موحد با اعلان اینکه جریان سازی در فضای دانشجویان و طلاب برتر برای انجام کارهای ناظر به حل مسائل کشور بوسیله توسعه هسته های مسئله محور پژوهشی و فناورانه (طرح شهید احمدی روشن) و توسعه رویدادهای رقابتی مسئله محور (طرح شهید بابایی) از دیگر برنامه های عملیاتی بنیاد شمرده می شود، اظهار داشت: رویدادهای ذیل طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان یکی از با اهمیت ترین سازوکارهای طبیعی برای توسعه زیست بوم خلاقیت و نوآوری با تأکید بر حل مسائل راهبردی کشور در یک فضای آموزشی و رقابتی است.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: آن چیزی که مد نظر بنیاد است، جریان سازی در طراحی و اجرای آن دسته از رویدادهای رقابتی در کشور است که اساسا در قیاس با موارد مشابه دارای مؤلفه هایی هستند که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و بیشتر فضای رقابتی بر آن غلبه پیدا کرده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی مواردی چون «حول یک مسئله و چالش واقعی کشور بودن (مسئله ای که پاسخ خوش تعریفی برای آن وجود نداشته و صاحبی چه دولتی و غیردولتی متولی آن باشد)، «وجود برنامه های توانمندسازی و آموزشی و مهارت افزایی در زمان اجرای رویداد» و «وجود سازوکاری مشخص برای بکارگیری تیم های برگزیده برای پیاده سازی دستاوردهایی که در رویداد بدست آمده و امکان استفاده از توانمندی های ایشان» را همچون مؤلفه های مذکور دانست.
موحد اظهار داشت: از همین روست که از نظر بنیاد ملی نخبگان این نه یک اختتامیه، بلکه افتتاحیه ای برای گذار به مرحله تکمیلی دیگری است که در آن رصدگری از وضعیت تیم های برگزیده توسط بنیاد بوسیله برگزارکنندگان این رویداد فعالتر خواهد شد.

موحد در آخر با اعلان اینکه همه ما متناسب با میزان استعداد و توانایی که داریم، باید نسبت به آینده کشور احساس مسؤولیت و تعهد نماییم، اظهار داشت: سطح دغدغه مندی و مسئله مندی باید همبستگی معناداری با استعداد داشته باشد. بدیهی است که بنیاد و سایر بخش های نظام نخبگانی باید زمینه را برای اثرگذاری افراد توانمند فراهم آورند، ولی این اصلا به این معنا نیست که افراد مستعد فقط متوقع باشند، بلکه باید خودشان هم همت کنند با سخت کوشی نقشی در ساختن تمدن نوین اسلامی ایرانی داشته باشند و امیدواریم با این سرمایه بزرگ و همین طور سرمایه استعداد، توانمندی های ذاتی و اکتسابی و انجام فعالیت‏ های جهادی به زودی شاهد شکوفایی تمدنی شایسته ایران اسلامی باشیم.




منبع:

1401/07/22
22:48:13
0.0 / 5
443
تگهای خبر: آموزش , طراحی , متخصص , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا