علوم هوا فضا
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد؛

نرخ بازگشت نخبگان به کشور به هزار نفر در سال می رسد

نرخ بازگشت نخبگان به کشور به هزار نفر در سال می رسد

به گزارش هوا فضا، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: بنا داریم برمبنای یک برنامه ریزی مشخص نرخ بازگشت نخبگان ایرانی غیرمقیم به کشور را به هزار نفر در سال افزایش دهیم.


به گزارش هوا فضا به نقل از مهر، دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان امروز در دوازدهمین همایش ملی نخبگان با شعار حکمرانی نخبگان؛ سرآمدی ایران» که در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهار داشت: ما در این همایش بدنبال این هستیم که چگونگی در دست گرفتن مدیریت کشور توسط نخبگان برمبنای فرموده رهبری را بررسی و تسهیل نماییم.
وی با اعلان اینکه برمبنای پایگاه اطلاعات بنیاد ملی نخبگان ۵۰ هزار نخبه شناسایی شده اند و زیرمجموعه بنیاد محسوب می شوند، اظهار داشت: این افراد جوایز نخبگانی را طی سالهای مختلف دریافت کرده اند.
باقری با اعلان اینکه برمبنای نرم بین المللی یک تا یک دوم دهم درصد از جامعه افراد مستعد جامعه هستند، اظهار داشت: اگر این آمار را در ایران در نظر بگیریم به عدد یک میلیون نفر مستعد و نخبه می رسیم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه بدین سبب ۵۰ هزار نخبه شناسایی شده در بنیاد می تواند بیش از اینها باشد، اظهار داشت: در این جهت درصدد هستیم برمبنای برنامه های مختلفی ذیل بنیاد ملی نخبگان استعدادهای برتر را شناسایی کنیم؛ مقرر است این برنامه ها طی سه سال اجرائی شود تا تعداد بیشتری از نخبگان مورد شناسایی و بازشناسایی قرار گیرند.
به گفته وی البته که افزایش تعداد نخبگان و شناسایی آنها به این معنا نیست که استانداردها در نظر گرفته نمی گردد بلکه این اقدام برمبنای معیارهای تعریف شده انجام می گیرد.
وی با اعلان اینکه برای افزایش جامعه نخبگانی دو راه حل وجود دارد، اظهار داشت: یکسری از نخبگان در کشور می باشند که هنوز شناسایی نشده اند و ظرفیت های علمی، هنری، صنعتی، کارآفرینی و … آنها هنوز مورد شناسایی قرار نگرفته است؛ وظیفه بنیاد شناسایی چنین افرادی است که پیش تر به آن اشاره کردیم، برنامه هایی برای این منظور مدنظر قرار داده ایم.
باقری مقدم با اشاره به راه حل دوم افزایش جامعه نخبگانی اظهار داشت: ما درصدد هستیم برمبنای برنامه ای شیوه های شناسایی را تنوع بخشی کنیم؛ حالا روش های شناسایی نخبگان علمی در بنیاد فراهم بوده اما باید به این فکر نماییم در تمام ساحت ها این نخبگان و استعدادهای برتر شناسایی شوند.
وی با بیان مثالی توضیح داد: بطورمثال شناسایی نخبگان رسانه، شناسایی نخبگان حوزه های مدیریت، کارآفرینی، صنعتی، هنری، قرآنی و … در دستور کار بنیاد قرار گرفته برای اینکه در این عرصه ها افراد مؤثری وجود دارند که تا حالا شناسایی نشده اند.
باقری مقدم با اعلان اینکه بر طبق تأکیدات رهبری این نخبگان در جامعه می توانند نقش آفرینی کنند، اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت های کشور ما به فکر اثربخشی نخبگان در فرآیندهای مدیریتی و امور اجتماع به وسیله نخبگان کشور هستیم که این می تواند زمینه اشتغال نخبگان در کشور را فراهم آورد.
وی با اعلان اینکه این اشتغال برمبنای فرموده مقام معظم رهبری می تواند در حوزه حل مسائل کشور باشد، اظهار داشت: همین طور این نخبگان و مستعدان برتر می توانند در بخش های خصوصی نقش آفرینی کنند.
باقری مقدم با تأکید بر این که توجه به نخبگان بخش علوم انسانی و علوم پایه نیز از محورهای کارهای بنیاد ملی نخبگان محسوب می شود، اظهار داشت: ما نیازمند مکانیزم های جدیدی هستیم که بتوانیم تعدادی از مسائل پایه ای کشور را بواسطه نخبگان علوم انسانی و پایه برطرف نماییم. این اقدام می تواند بواسطه پشتیبانی از نخبگان در این حوزه انجام گیرد.
وی اشاره کرد: تعدادی از این نخبگان در زمینه های مختلف نمی توانند در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند و به صورتی این شرکتها بستر مناسبی برای فعالیت چنین نخبه هایی خصوصاً در زمینه ریاضی و فیزیک نیست بدین جهت ما درصدد هستیم بستری فراهم نماییم که آیندگان دراین زمینه ها بتوانند همچون نخبگان علم و فناوری فعالیت کنند.
باقری مقدم با اعلان اینکه همین طور رشته های جامعه شناسی، فلسفه، علوم انسانی نیز از حوزه های مورد توجه بنیاد ملی نخبگان محسوب می شود، اظهار داشت: همین طور توجه ویژه به روش های مختلف بازگشت نخبگان از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان شمرده می شود.
وی با تأکید بر این که مهاجرت نخبگانی تنها مختص ایران نیست و در کشورهای دیگر این اقدام انجام می گیرد، اظهار داشت: اما نکته مورد اهمیت گردش نخبگانی است برای اینکه ما تشویق و کمک می نماییم که این نخبگان برای فرصت های مطالعاتی و تحقیقات به خارج از کشور اعزام شوند اما باید زمینه بازگشت این نخبگان را بصورت دائم و موقت در قالب پروژه های تحقیقاتی و جذب و به کارگیری آنها در هیأت علمی فراهم نماییم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه درصدد هستیم که در دولت سیزدهم بتوانیم اقدامات بنیاد ملی نخبگان را دراین زمینه ها رشد و توسعه بدهیم، اظهار داشت: از شروع امسال نسبت به سال شروع فعالیت بنیاد ملی نخبگان حجم فعالیت این نهاد چهار برابر شده است. اگر قرار باشد به اهداف مان دست یابیم و یک میلیون نخبه را در کشور داشته باشیم باید این فعالیت ها بصورت تصاعدی افزایش یابد.
وی در ادامه اشاره کرد: توجه به راهبردهای دولت سیزدهم همچون اقداماتی است که در بنیاد ملی نخبگان به آن توجه می شود، یکی از آنها مردمی سازی و دیگری عدالت است.
وی اظهار داشت: استفاده از نهادهای میانجی در اجرای برنامه های بنیاد ملی نخبگان را در امتداد محور مردمی سازی در دستور کار قرار داده ایم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همین طور با اشاره به محور دوم راهبردهای دولت که «عدالت» است، اظهار داشت: در امتداد این مساله بنا داریم به مناطق محروم توجه ویژه ای داشته باشیم و طرح شهاب را با قدرت بیشتری اجرائی سازی نماییم.
باقری مقدم با اعلان اینکه دو محور دیگر را برای مساعدت با مستعدان برتر در روستاها در نظر داریم، اظهار داشت: تسهیلات حمایتی برای مستعدان برتر در روستاها اختصاص داده ایم.
آخرین آمار بازگشتی نخبگان به کشور
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نرخ مهاجرت نخبگان در سه گروه المپیادی ها، رتبه های یک تا ۱۰۰ کنکور و رتبه های یک تا هزار کنکور اظهار داشت: ۳۷ درصد از المپیادی ها، ۲۵ درصد از رتبه های یک تا ۱۰۰ و ۲۰ درصد از رتبه های یک تا هزار مهاجرت کرده اند. اما در پی این مهاجرت ها برنامه بازگشت نخبگانی در بنیاد ملی نخبگان از سال ۹۵ اجرائی شده که ۲۷۰۰ نفر بصورت ثابت به کشور بازگشته اند.
وی افزود: این افراد در قالب تأسیس شرکت دانش بنیان، عضویت در هیأت علمی و فعالیت در شرکت های دانش بنیان فعالیت می نمایند.
وی با اعلان اینکه البته ۱۰ هزار درخواست همکاری از طرف ایرانیان غیرمقیم برای همکاری به بنیاد ملی نخبگان شده است، اظهار داشت: ما تسهیلات مختلفی برای فعالیت آنها در کشور ارائه می دهیم، از این ۱۰ هزار نفر ۲۷۰۰ نفر بصورت دائم در کشور فعالیت می نمایند و مابقی بصورت موقت در قالب ورک شاپ هایی در کشورمان مشغول به کار هستند.
به گفته وی، برمبنای آمار بازگشتی به کشور سالانه ۵۰۰ را توانسته ایم به کشور بازگردانیم اما برنامه داریم که نرخ این مساله را به هزار نفر در سال افزایش دهیم.
اجرای طرح هزار توسط بنیاد ملی نخبگان با کمک دولت
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به طرح هزار در بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: بازگشت هزار نفر از نخبگان غیرمقیم به کشور، ایجاد هزار واحد مسکونی برای نخبگان، تربیت هزار دانشمند علوم پایه و انسانی جزو بنیاد ملی نخبگان بوده که مقرر است با کمک دولت اجرائی شود.
وی با اعلان اینکه در طرح ایجاد هزار واحد مسکونی برای نخبگان مقرر است برای هر هزار واحد سه سال زمان بگذاریم اظهار داشت: همین طور برای تربیت هزار دانشمند علوم پایه و انسانی بنا داریم دانش آموزان برتر را شناسایی نماییم و طی ده سال تا مقطع دکتری به آنها تسهیلاتی پرداخت نماییم.

1401/07/24
14:38:28
0.0 / 5
439
تگهای خبر: دانش بنیان , فناوری , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا