هوافضا- علوم هوایی

رشد رتبه نوآوری ایران نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و رفع موانع محیطی است

رشد رتبه نوآوری ایران نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و رفع موانع محیطی است

به گزارش هوا فضا، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به اینکه رتبه نوآوری ایران در سطح جهان از رتبه ۷۰ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۵۳ در سال ۲۰۲۲ ارتقا یافته است، اظهار داشت: ارتقای بیشتر رتبه ایران از لحاظ نوآوری منوط به رفع موانع محیطی و قانونی و آشنایی بیشتر فناوران با بازار است.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر علی خیرالدین در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری اظهار نمود: مشکلات گوناگونی برای ارتقای جایگاه ایران از لحاظ نوآوری در سطح جهان وجود دارد؛ اما بیشترین بخش مشکلات در بخش نهادی و محیطی است که شامل حمایت های قانونی لازم مجوزهای کسب و کار و شرایط اقتصادی و همینطور عدم آشنایی فناوران و نوآوران با نظام بازار است.
خیرالدین تصریح کرد: فناوران و نوآوران باید با خصوصیت های محیط بازار آشنایی کافی داشته باشند و به کشش و میزان تقاضایی که برای محصول فناورانه آنها وجود دارد، توجه نمایند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اظهار داشت: در دانشگاه ها رساله ها و رساله های خوبی در زمینه تبدیل دانش به محصول تجاری وجود دارد، ولی متاسفانه این فرآیند تا تولید این محصول در شرکتهای فناوری و عرضه بعنوان یک محصول به بازار طی نمی گردد.
وی ادامه داد: نظام دانشگاهی ما همچنان به مقالات علمی ارزش بیشتری می دهد و اعضای هیئت علمی که فعالیتهای فناورانه و ایجاد شرکتهای دانش بنیان را محور تلاشهای علمی خود قرار داده اند، در نظام ارتقا و پیشرفت جایگاه شغلی مورد حمایت قرار نمی گیرند، ازاین رو تشویق زیادی برای افزایش حضور اعضای هیات علمی در رابطه با بخش صنعت و نیازهای جامعه صورت نمی گیرد.
خیرالدین همینطور اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها و بخش صنعت و سازمان ها قرارداد همکاری پژوهشی دارند که به نسبت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نسبت پایینی است و اساسا باید این نسبت افزایش یابد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه ها هم در برنامه ها و سیاست های پژوهشی خود به فعالیتهای فناورانه اهمیت دهند و در جذب اعضای هیئت علمی به رزومه های فناورانه و سابقه فعالیتهای دانش بنیان متقاضیان اهمیت دهند. همینطور اولویت های پژوهشی خویش را با نیازهای فناورانه کشور ترکیب کرده و انجام آنرا از اعضای هیات علمی درخواست کنند.
او همینطور افزود: وزارت علوم برای جبران عقب ماندگی های موجود در بخش فناوری برنامه های مختلفی را به اجرا در آورده و یا درحال اجرا دارد که اجرای طرح دستیار فناوری همچون این طرح هاست که با استقبال زیاد دانشجویان روبرو شده است و در چارچوب این طرح دانشجویان در شرکتهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری حضور پیدا کرده و فعالیت می نمایند و حقوق مشخصی هم دریافت می کنند.
وی تکمیل زیست بوم فناوری کشور، توسعه مراکز رشد فناوری بخصوص با تکیه بر ایجاد پردیس های علم و فناوری را همچون اقدامات دیگر معاونت فناوری وزارت علوم نام برد و اظهار داشت: ایجاد پردیس های علم و فناوری با مشارکت دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری مقدمه ایجاد پارک های علم و فناوری برای دانشگاه هاست و دانشگاه ها را برای ایجاد پارک های علم و فناوری آماده می کند.
خیرالدین ضمن اشاره به حمایت وزارت علوم از ترویج کارآفرینی در دانشگاه ها اظهار داشت: در جهت ترویج کارآفرینی معاونت فناوری وزارت علوم به مبلغ 10 میلیون ریال از هر دانشجو برای طی آموزش های شغلی و مهارت های کارآفرینی حمایت مالی می کند و برنامه ای هم برای پشتیبانی از دانشجویان ماهر و مهارت های حرفه ای پیشرفته دارد که آن طرح با همکاری صندوق رفاه دانشجویان صورت می گیرد.
به نقل از وزارت علوم، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیئت علمی که دارای فعالیتهای فناورانه هستند را همچون اقدامات جدید وزارت علوم دانست و اظهار داشت: برای انجام فعالیتهای فناورانه مانند تاسیس شرکتهای دانش بنیان و حل مشکلات جامعه در مجموع تا 10 پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی دانشگاه اعطا می شود.
این مقام مسئول در انتهای سخنان خود از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها درخواست کرد: در اعطای گرنت پژوهشی به اعضای هیئت علمی به فعالیتهای فناورانه اعضای هیئت علمی هم گرنت اعطا کنند تا شاهد رشد فعالیتهای فناورانه میان اعضای هیئت علمی باشیم.




منبع:

1401/07/29
14:06:19
0.0 / 5
195
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا