توسط محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر محقق شد؛
توسعه سامانه عیب یابی میکروتوربین گاز
به گزارش هوا فضا، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به توسعه سامانه ای برای عیب یابی میکروتوربین های گاز شدند که در مراحل ساخت و بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، سید صالح طالبی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «توسعه سامانه عیب یابی میکروتوربین گاز» اظهار داشت: افزایش جمعیت و تقاضای انرژی، محدودیت منابع تجدید ناپذیر، افزایش قیمت سوخت، نگرانی ها در مورد گازهای گلخانه ای و افزایش آلودگی هوا سبب گشته است تا گرایش به تولید انرژی پاک تر از راه روش های با بازدهی بیشتر و آلایندگی کمتر افزایش یابد.
وی اضافه کرد: همچون راهکارهایی که برای افزایش بازدهی تولید و توزیع برق، توسعه یافته است، تولید پراکنده الکتریسیته با توان در محدوده کمتر از ۱۰۰۰ کیلووات، به جای تولید متمرکز است.
طالبی تصریح کرد: امروزه میکروتوربین بعنوان یک فناوری نسبتاً جدید با توانی در حدود ۲ الی ۵۰۰ کیلووات ساخته شده و به تازگی مورد اقبال گسترده برای تولید پراکندهی برق قرار گرفته اند.
به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، میکروتوربین ها بعنوان پشتیبان انرژی های تجدید پذیر در مدار، استفاده گسترده ای هم در شبکه های هوشمند تولید انرژی پیدا کرده اند. این نوع خاص از کاربری سبب شده تا تغییر بار درخواستی به صورت مختلف در طول عمر عملیاتی آنها اتفاق بیافتد. ازاین رو چرخه عمر میکروتوربین ها سریع تر طی شده و پایش وضعیت سلامت و عیب یابی آنها اهمیت بیشتری پیدا کند.
به گفته وی، پایش وضعیت برخط و عیب یابی بر اساس متغیرهای عملکردی این امکان را فراهم می آورد تا ضمن کشف زودهنگام عیوب رخ داده در میکروتوربین، احتیاج به بازدیدهای برنامه ریزی شده که مستلزم خاموشی موتور و خارج کردن آن از مدار است هم کاهش پیدا کند. در نتیجه عیب یابی به این روش دسترس پذیری و اعتمادپذیری میکروتوربین را افزایش و هزینه های عملیاتی آنرا می کاهد به علاوه با کشف بموقع عیوب سبب افزایش عمر عملیاتی آن هم می شود.
وی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح که در غالب رساله دکتری انجام شده است، توسعه یک سامانه عیب یابی عملکرد پایه برای میکروتوربین گاز بوده که می تواند بر اساس اندازه گیری برخط متغیرهای مسیر گاز، وضعیت سلامت اجزای موتور را ارزیابی کرده و هشدارهای لازم را اعلام نماید.
طالبی اظهار نمود: در این پژوهش روشی برای عیب یابی میکروتوربین گاز در دو سطح آشکارسازی و مجزاسازی عرضه شده که عیب یابی در سطح مجزاسازی در کل ناحیه عملکردی موتور و با لحاظ خصوصیت رشد تدریجی عیوب، برای اولین بار روی میکروتوربین گاز انجام شده است.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این ارزیابی نشان داد که به منظور آشکارسازی عیب کافی است تا مقدار توان خروجی موتور و دور موتور اندازه گیری شود که درصد موفقیت آشکارسازی صدمه بالای ۹۹ و درصد خطای آن کمتر از ۰.۵ خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه به منظور مجزاسازی عیوب کافی است تا پنج متغیر، توان خروجی، دور موتور، دمای خروجی موتور، دمای خروجی کمپرسور و فشار خروجی کمپرسور اندازه گیری شود، اظهار داشت: در این صورت کمینه درصد موفقیت مجزاسازی عیوب ۹۶ و بیشینه درصد خطای آن ۳/۵ خواهد بود. وی ضمن اشاره به نتیجه تحقیق اظهار داشت: نتایج این پژوهش در صنعت تولید موتورهای توربین گاز، شامل توربین های گاز صنعتی و موتورهای هوایی قابل استفاده می باشد.
وی اظهار نمود: هم اکنون این نتایج در صنایع توربینی کشور و شرکت هایی نظیر مپنا، توربوتک و مراکز توسعه موتورهای توربینی قابل بکارگیری است به علاوه الگوی پیشنهادی برای حل مسائل عیب یابی قابل تعمیم و بهره گیری در انواع دیگر سامانه های حائز پیچیدگی هم هست.
این محقق با تکیه بر این که برای اولین بار است که یک روش برای مجزاسازی عیوب اجزای میکروتوربین عرضه می شود، اظهار داشت: کاهش هزینه عملیاتی موتور میکروتوربین، کاهش هزینه نگهداری، ارتقای دسترس پذیری و قابلیت اطمینان موتور، کمینه کردن متغیرهای اندازه گیری مورد نیاز برای عیب یابی و مقاوم بودن روش در برابر افزایش نویز اندازه گیری از مزیتهای این طرح به شمار می روند.
وی ضمن اشاره به کاربردهای پروژه اظهار داشت: از نتایج این طرح میتوان برای طراحی و ارتقای سامانه پایش وضعیت و عیب یابی انواع موتورهای توربین گاز شامل زمینی و هوایی بهره برد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اساتید راهنمای این طرح دکتر ابوالقاسم مسگرپور طوسی و دکتر علی مددی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور آن دکتر مهرداد کیائی از مهندسین شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) بوده اند.
منبع: aero-space.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب