هوافضا- علوم هوایی

انجمن هوافضا پیشنهادات خویش را برای جذب دانشجو عرضه نماید

انجمن هوافضا پیشنهادات خویش را برای جذب دانشجو عرضه نماید

به گزارش هوا فضا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حوزه هوافضا را حوزه اقتدار آفرین برای کشورها توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه دانشجویان جذب رشته هایی می شوند که دارای آینده شغلی بهتری هستند ولی رشته هایی که فراتر از زمان و زمین هستند مانند رشته هوافضا مورد استقبال قرار نگرفته اند و از انجمن هوافضا درخواست می شود پیشنهادات خویش را برای جذب دانشجو در این حوزه به وزارت علوم عرضه نماید.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا دکتر زلفی گل در افتتاحیه بیست و یکمین کنفرانس انجمن هوافضا ایران با طرح این سوال که چرا جمهوری اسلامی ایران به علم توجه دارد، اضافه کرد: شاید یکی از علل آن این باشد که با علم میتوان هر آنچه را که نمی توان دید، مشاهده کرد. نمونه آن زمان انتشار کرونا است که علم آنرا دید، شناخت و راه درمان آنرا هم ساخت.
وی با اشاره به اینکه بعضی از حوزه های علمی ویژه و منحصر به فرد هستند، اظهار نمود: متاسفانه بعضی از علومی که محدود هستند به علت آینده شغلی و درآمد خوبی که دارند نخبه ترین نخبگان و با استعدادترین مستعدان کشور را جذب خود کرده اند ولی بعضی از علومی که فراتر از زمین و زمان هستند مورد استقبال قرار نگرفته اند.
زلفی گل رشته هوافضا را همچون رشته هایی دانست که فراتر از زمان و زمین هستند و افزود: با این علم میتوان دنیا را تسخیر و نظم نوین جهانی را تعیین کرد و یکی از کاربردهای این فناوری ایجاد پلی میان دنیای واقعی و مجازی است.
وزیر علوم با تکیه بر این که آینده بخشی از اقتصاد دنیا در قلمرو دانش هوافضا است، خاطرنشان کرد: هر حاکمیتی که این دانش را جدی بگیرد و برای آن هزینه کند، بهترین نوع سرمایه گذاری را کرده است و هر حاکمیتی که به دنبال تضمین دوام و قوام خود است، باید به دانش هوافضا، بها دهد.
وی با اشاره به اینکه حضور در سیاره ها و سیارک ها و اکتشافات جدید در گرو توسعه علوم هوافضا است، تصریح کرد: در اواخر قرن بیستم یک فیزیک دان آمریکایی نظر ۱۵۰ نوبلیست جهان در زمینه علوم و فناوری های قرن بیست و یکم را جویا شد و آنها سه عرصه نانو فناوری، مولکول های بایولوژی و فناوری اطلاعات را نام بردند.
زلفی گل ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به دانش هوافضا اضافه کرد: علاوه بر آن شخص رئیس جمهور تابحال در دو جلسه شورایعالی فضایی حضور داشته و این توجه مسئولان فرصت مغتنمی برای دانشمندان و صاحب نظران این عرصه است؛ چون که به رغم کمبود اعتبارات عزم جدی برای توسعه این فناوری در بین مسئولان وجود دارد.
وی خطاب با محققان این حوزه اظهار داشت: درخواست دارم این فرصت را مغتنم بشمارید و ایده های نوین خویش را در این حوزه عرضه دهید. فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان.
وزیر علوم ضمن اشاره به آمادگی خود برای پشتیبانی از حوزه هوافضا در زمینه های تصمیم گیری خاطرنشان کرد: درخواست می شود ایده های خویش را در زمینه تعریف پروژه های کلان ملی در این عرصه عرضه دهید و برای تصمیم گیری در رابطه با آنها میتوان از ظرفیت شورایعالی عتف که به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود، بهره برد.
وی با اشاره به اینکه صندوق عتف هم برای پشتیبانی از این طرح های کلان آمادگی دارد، اظهار داشت: اعتبارات این صندوق که اختصاص ۴۰ درصد اعتبارات پژوهشی نهادها بوده است به ۶۰ درصد ارتقا یافته است.
زلفی گل همینطور از انجمن هوافضا درخواست نمود تا راهکارهای جذب برگزیدگان آزمون سراسری به رشته های در رابطه با هوافضا را به وزارت علوم عرضه نماید و اظهار نمود: این امر به نفع منافع ملی است و ما از راه و پذیرش جذب بدون آزمون به اجرایی کردن آن کمک خواهیم کرد.



1401/12/09
12:04:06
0.0 / 5
358
تگهای خبر: سرمایه گذاری , فضایی , فناوری , فناوری اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا