علوم هوا فضا

با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانش آموختگان آن جزو افتخارات علمی کشورند

با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانش آموختگان آن جزو افتخارات علمی کشورند

به گزارش هوا فضا، رییس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با وجود قوانین و سیاست های بالادستی درباره ی علم و فناوری، اما ضمانت اجرائی برای آن در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانشجویان و فارغ التحصیلان آنها جزو سردمداران و افتخارات علمی کشور هستند، به نحوی که در ریاضی 2 برنده جایزه فیلدز معادل نوبل داشته ایم


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر عامری امروز در سخنرانی خود با موضوع «نقش و اهمیت علوم پایه و اهم چالش ها و راهکارها» در سمینار «علوم پایه؛ اهمیت، نقش، چالش ها و فرصت ها» در سالن دهشور دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه جایگاه علوم پایه برای توسعه پایدار در ادبیات توسعه کشورهای جهان سوم است، اظهار داشت: ایران جزو کشورهای درحال توسعه شمرده می شود و برنامه هفتم توسعه را در دست تدوین دارد. کشورهای توسعه یافته دریافته اند توسعه با خود مشکلات و نابسامانی هایی همچون گرم شدن کره زمین، توجه یک جانبه به اقتصاد، بی توجهی به ارزش های انسانی و... را دارد.

وی با تکیه بر اهمیت توسعه نیروی انسانی در ادامه به نقش بی بدیل علم و علوم پایه در توسعه نیروی انسانی اشاره نمود و اضافه کرد: از طرف دیگر علوم پایه شالوده ای برای علوم کاربردی محسوب می شوند.

رییس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، از مشکلات عدیده را بحث مدلهای توسعه آموزش عالی برشمرد و اضافه کرد: اکنون در کشور و در زمینه آموزش چندین متولی وجود دارد، همین کثرت متولیان سبب شده تا توسعه آموزش علوم متوازن و هدفمند نباشد.

دکتر عامری با اشاره به اجرای طرح آمایش آموزش عالی در سالهای ۸۸ تا ۹۱ در کشور، اظهار داشت: در این طرح بدنبال مدلی برای توسعه آموزش عالی علوم انسانی، علوم مهندسی و علوم پایه بودیم.

وی ادامه داد: داده های جمع آوری نشان داد هیچ مدل مبتنی بر هدف گرایی در آموزش عالی نداریم و توسعه آموزش عالی فقط بر طبق تقاضای اجتماعی است، به همین دلیل ۱۴ درصد دانشجویان در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مابقی در خارج از این محدوده تحصیل می کنند.

رییس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، اضافه کرد: همین طور ۶۰ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۱۵ درصد در مقطع ارشد، ۱.۲ درصد در مقطع دکترا و بقیه در مقطع کاردانی تحصیل می کنند.

دکتر عامری با اشاره به اینکه برمبنای یافته های حاصل از رصد مدل توسعه آموزش عالی عدم توازن بین رشته و توزیع دانشجو وجود دارد، اضافه کرد: بر طبق این یافته ها ۸۰ درصد دانشجویان تنها در ۲۰ رشته تحصیل می کنند که این سبب تورم در بعضی رشته ها و کمبود در بعضی دیگر از رشته ها شده است.

سهم دانشجویان علوم پایه در آموزش عالی کشور ۷ درصد است

وی با تکیه بر اینکه در کشور یک مدل ماموریت گرا برای آموزش عالی طراحی نشده است، اظهار داشت: همین طور اینکه چه میزان دانشجو باید در علوم پایه، چه تعداد دانشجو باید در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و در کدام دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تحصیل کنند، تعیین نشده است.

رییس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه در این تحقیق سهم دانشجویان علوم پایه ۹ درصد و امروز به ۷ درصد کم شده است، اضافه کرد: در این سال ها کمیت گرایی مطرح بوده و کیفیت فدای کمیت شده است.

دکتر عامری با استناد به آمار مرکز آمار در سال ۹۵ نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان عالی را ۲۲ درصد و در علوم پایه ۲۴ درصد اعلام نمود و اضافه کرد: از نظر تناسب شغلی تنها ۱۵ درصد شاغلان دانشگاهی تناسب شغلی دارند که این شاخص در فارغ التحصیلان علوم پایه ۱۳ درصد است که این از چالش های دیگر حوزه آموزش علوم پایه است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آموزش در علوم پایه رو به افول است، اضافه کرد: آزمون های تیمز که در سطح بین المللی برای سنجش پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی تحصیلی و مطالعه سواد خواندن برگزار می شود، بر طبق نتایج دو سال قبل این آزمون رتبه علوم پایه ایران ۴۸ تا ۵۰ در میان ۵۸ کشور و رتبه ریاضیات و علوم ۲۹ و ۳۰ در بین ۳۹ کشور بوده است.

رویکرد علوم پایه در نخبگان هم رو به افول است

رییس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه زنگ خطر آموزش از آموزش وپرورش کشور به صدا در آمده است، اظهار داشت: رتبه دانش آموزان المپیادی در سال ۲۰۱۷ در ریاضی ۵، در فیزیک ۱۱، در شیمی ۳، در زیست شناسی ۳ و در علوم کامپیوتر ۷ بوده، این در حالیست که رتبه المپیاد ریاضی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹ و در فیزیک به ۱۹ افت کرده است، این حاکی از آنست که رویکرد علوم پایه در نخبگان هم رو به افول است.

دکتر عامری با اشاره به اینکه با وجود قوانین و سیاست های بالادستی درباره ی علم و فناوری، اما ضمانت اجرائی برای آن در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانشجویان و فارغ التحصیلان آنها جزو سردمداران و افتخارات علمی کشور هستند، به نحوی که در ریاضی ۲ برنده جایزه فیلدز معادل نوبل داشته ایم.

وی اشاره کرد: با رصد تولیدات علمی کشور در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در می یابیم که ۳۸ درصد تولیدات علمی کشور فقط در علوم پایه بوده است به رغم بودجه ناچیزی که به این حوزه اختصاص داده شده است.

رییس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، اضافه کرد: در صورتیکه بر طبق برنامه چهارم توسعه ۱.۵ درصد از سهم ناخالص ملی GDP باید به علم و فناوری و پژوهش اختصاص پیدا کند، اما هم اکنون این سهم ۰.۵ درصد است.

دکتر عامری، سهم دانش آموزان در رشته ریاضی را ۱۲ درصد و در پشت کنکور ۱۱ درصد دانست و اشاره کرد: این در حالیست که سهم دانش آموزان در علوم تجربی ۴۸ درصد است (حدود ۵ برابر ریاضی) که در مقایسه با گذشته که نسبت ۱ به ۲ بوده، این رقم بالایی است.

وی از چالش های علوم پایه آموزش عالی را در محیط بیرونی و درونی آموزش برشمرد و اضافه کرد: در سال ۹۱، ۲۵۰۰ مؤسسه آموزش عالی در کشور داشتیم، باید برنامه ریزان آموزش عالی به نهادهای علمی برای یافتن راهکار مناسب رجوع کنند.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، «سمینار یک روزه علوم پایه، اهمیت، نقش، چالش ها و فرصت ها» به مناسبت سال بین المللی علوم پایه، با اهداف اطلاع رسانی عمومی درباره ی اهمیت، نقش و جایگاه علوم پایه، جلب توجه صنعت و جامعه به اهمیت، نقش و جایگاه علوم پایه، یادآوری اهمیت و ظرفیت علوم پایه به مسئولان و سیاستگذاران کشور، جلب نظر بخش خصوصی به علوم پایه و معرفی توانایی ها و ظرفیت های دانشگاه تهران در علوم پایه امروز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن دهشور دانشکدگان علوم پایه دانشگاه تهران انجام شد.



1401/12/16
14:06:28
0.0 / 5
333
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا