علوم هوا فضا

تطابق بیشتر از ۱۴۰۰ محصول نانویی با استانداردهای ملی و بین المللی

تطابق بیشتر از ۱۴۰۰ محصول نانویی با استانداردهای ملی و بین المللی

به گزارش هوا فضا، تا پایان فروردین ماه سالجاری تعداد ۱۵۳۹ محصول برپایه فناوری نانو ساخته شده است که از این تعداد ۱۴۲۳ محصول دارای گواهینامه نانو مقیاس شده اند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، شرکتهای فناور ایرانی در ابتدای آغاز توسعه فناوری نانو در سال ۸۷ تعداد ۱۱ محصول برپایه فناوری نانو را به تولید رساندند. این عدد در سال ۸۸ به ۲۳ محصول و در سال ۸۹ به ۵۲ محصول رسید.
این عدد تابحال روند افزایشی داشته است بگونه ای که در کل محصولات ساخته شده فناورانه مبتنی بر نانو در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۴۲۸ رسید و از آغاز سال ۱۴۰۲ تابحال ۱۵۳۹ محصول از این شرکت ها به تولید رسیده است.


از طرفی ستاد نانو در جهت نظارت بر حفظ کیفیت محصولات نانو، برپایه شاخص هایی مبادرت به صدور گواهینامه نانو مقیاس کرده است.
تنها مرجع رسمی برای معرفی محصولات فناوری نانو ایران که دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد نانو هستند، پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران است. این پایگاه برای معرفی محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس راه اندازی شده و هر محصول در شش بخش "معرفی، کاربرد"، "خصوصیات"، "کاربرد فناوری نانو در محصول"، "دستورالعمل استفاده و نگهداری"، "ایمنی" و "بسته بندی" عرضه شده است.
به محصولاتی که در حوزه فناوری نانو قرار می گیرند، گواهینامه نانومقیاس اعطا می شود. این گواهینامه اعتبار یک ساله دارد و قابل تمدید است. همینطور در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولیدی، از جانب این ستاد بازرسی های دوره ای از شرکت صورت می گیرد.
بر مبنای آمارهای این پایگاه تعداد تجهیزات و محصولاتی دارای گواهی نانومقیاس تا پایان فروردین ۱۴۰۲ به رقم ۱۴۳۲ رسیده است. تعداد شرکت هایی که موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده اند، به ۳۴۶ شرکت است.
بر مبنای آخرین بروزرسانی انجام شده در پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران، حوزه "حمل و نقل" با ۲۲ درصد بیشترین سهم را در بین حوزه های صنعتی دارای گواهی نانومقیاس دارد. بعد از آن، "مواد اولیه" با ۲۰ درصد، تجهیزات" با ۱۷ درصد، "عمران و ساختمان" با ۹ درصد، "خدمات و ملزومات صنعتی" با ۸ درصد، "دارو بهداشت و سلامت" با ۷ درصد و "انرژی، نفت و صنایع وابسته با 5 درصد قرار دارند.
گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می شود که تولیدکننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی، سایر الزامات تولیدی و تجاری مندرج در آیین نامه های مؤسسه(از جمله پروانه ساخت و یا بهره برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت و غیره) را رعایت کرده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضا می کند.
مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می گیرند و به آنها تأییدیه نانومقیاس اعطا می شود که مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین المللی(ISO/TS) ۲۷۶۸۷ در فرآیند بازرسی موارد زیر را دارا باشند:
مقیاس بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر
مهندسی بودن فرایند تولید
بهبود خواص نسبت به محصول مشابه(نمونه شاهد بدون استفاده از فناوری نانو)




منبع:

1402/03/13
14:11:15
0.0 / 5
396
تگهای خبر: خدمات , فناوری , كارشناس , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا