هوافضا- علوم هوایی

تجاری سازی بذر هیبریدی ملون و خربزه پژوهشگران دانشگاهی

تجاری سازی بذر هیبریدی ملون و خربزه پژوهشگران دانشگاهی

به گزارش هوا فضا، دانشیار دانشگاه تهران از به ثمر نشستن تجاری سازی بذر هیبریدی ملون و خربزه توسط پژوهشگران دانشگاه تهران آگاهی داد و اظهار داشت: کیفیت گوشت، مقاومت به تعدادی از بیماریها، عملکرد زودرسی بالا، ماندگاری بالا و تحمل دمایی پایین از مزیت های محصول تولید شده از بذر هیبریدی است.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر فروزنده سلطانی صالح آبادی، عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و مجری طرح تولید بذر هیبریدی ملون و خربزه در مراسم رونمایی از محصول تجاری سازی شده بذر هیبریدی ملون و خربزه در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ضمن ارائه گزارشی از پروسه تولید و تجاری سازی این بذر، اظهار داشت: با توجه به این که خربزه و طالبی بومی ایران هستند، ما دارای ذخایر ارزشمندی دراین زمینه هستیم که باید روی اینگونه ها کار می کردیم.

وی ادامه داد: در گفت و گو با کشاورزان و دریافت مشکلات متوجه شدیم تعدادی از منابع خوب و باارزش باید از نظر ژنتیکی اصلاح شوند و بهبود پیدا کنند، بدین سبب این پروژه را به همت گروه باغبانی دانشگاه تهران طراحی و اجرا کردیم.

وی با اشاره به همکاریهای بین المللی در انجام این پروژه، اظهار داشت: از تجارب دو مؤسسه تحقیقاتی در اسپانیا و آلمان استفاده کردیم و در نهایت به هیبرید مطلوب دست پیدا کردیم. پس از ثبت در مؤسسه گواهی ثبت بذر کرج و بعد از دو سال آزمایشاتی که برای یکنواختی و پایداری انجام شد، این بذرها با موفقیت گواهی ثبت دریافت نمودند، به مرحله تجاری سازی رسیدند و با ثبت و شروع تجاری سازی، تولید انبوه این بذر در کشور شروع می شود.

دکتر سلطانی، کیفیت گوشت، مقاومت به تعدادی از بیماریها، عملکرد زودرسی بالا، ماندگاری بالا و تحمل دمایی پایین را از مزیت های طالبی و ملون تولید شده از بذر هیبریدی برشمرد و اظهار داشت: مقاومت به دمای پایین در بحث صادرات دارای اهمیت است که در دوره حمل و نقل که باید در دمای پایین صورت گیرد، کیفیت محصول کاهش پیدا نمی کند.

وی همین طور ماندگاری و عدم کاهش وزن پس از برداشت را یکی دیگر از مزیت های محصول تولیدی از بذر هیبریدی برشمرد. صرفه جویی ارزی موضوع دیگری بود که دکتر سلطانی به آن اشاره نمود و اضافه کرد: با تامین قسمتی از نیاز داخلی، از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشکدگان کشاورزی همین طور از شروع پروژه تولید بذر هیبرید خیار آگاهی داد.




منبع:

1402/04/20
09:49:15
0.0 / 5
350
تگهای خبر: طراحی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا