علوم هوا فضا
با كمك تلسكوپ فضایی جیمز وب؛

کهن ترین ابر سیاهچاله فعال جهان کشف شد

به گزارش هوا فضا، تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف کرده دورترین ابرسیاهچاله شناسایی شده در جهان که در کهکشان CEERS1019 قرار دارد، ۵۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است.

به گزارش هوا فضا به نقل از ساینس دیلی، محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب دور دست ترین ابرسیاهچاله فعال جهان را شناسایی کرده اند. این ابر سیاهچاله در کهکشان CEERS1019 قرار دارد و از ۵۷۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ فعال بوده است. در این تحقیق ۲ سیاهچاله دیگر هم کشف شدند که کوچکتر از حد معمول بودند و به ترتیب یک و ۱.۱ میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ در جهان به وجود آمده اند. علاوه بر آنها ابزار فضایی ناسا ۱۱ کهکشان در ارتباط با عصری را شناسایی کرد که جهان ۴۷۰ تا ۶۷۵ میلیون ساله بود. این اکتشافات با کمک پروژه CEERS به رهبری استیون فینکلستاین، پروفسور اخترشناسی در دانشگاه تگزاس انجام شده است. در این تحقیق از داده های در ارتباط با دوربین های مخصوص تلسکوپ فضایی جیمز وب استفاده شد. ربکا لارسون فارغ التحصیل مقطع پی اچ دی در این دانشگاه و رهبر محققان می گوید: نگاه کردن به این مسافت با کمک تلسکوپ شبیه بررسی داده های سیاه چاله هایی است که در کهکشان های نزدیک زمین قرار دارند. خط های طیفی گوناگونی وجود دارد که باید آنها را آنالیز کرد. اهمیت کهکشان CEERS1019 فقط به علل گفته شده نیست و حجم اندک سیاهچاله آن هم توجه محققان را جلب کرده است. سیاهچاله موجود در CEERS1019 شبیه نمونه ای است که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و ۴.۶ میلیون برابر خورشید است. وجود سیاهچاله ای با این حجم کوچک در اوایل پیدایش جهان سوالات زیادی را به وجود می آورد.

1402/04/27