هوافضا- علوم هوایی

سرعت نرخ رسوب گذاری بلای جان اکوسیستم آبی کشور

سرعت نرخ رسوب گذاری بلای جان اکوسیستم آبی کشور

هوا فضا: به گزارش هوا فضا، رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سرعت رسوب گذاری بالا را با اهمیت ترین عامل تهدید در این اکوسیستم دانست و اظهار داشت: این همین عاملی است که در دریاچه ارومیه نیز وجود داشت، ولی کسی آنرا ندید.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر راضیه لک امروز در سمینار روز ملی دریای کاسپین (خزر) که توسط پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی ایران برگزار شد، ضمن اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر با تکیه بر این که اثرات فعالیت انسانی در این فرآیند کم است، اضافه کرد: بر خلاف دریاچه ارومیه که اثرات فعالیت انسانی در از بین رفتن آن نقش داشته، در تالاب های حاشیه کاسپین، عوامل طبیعی عامل اصلی از بین رفتن تالاب های ساحلی خزر شده است.
وی با طرح این سؤال که آیا باید تاثیرات انسانی را کنار بگذاریم، اظهار داشت: در لایروبی آخری که در رودهای حوضه خلیج گرگان انجام شد، گیاهانی را کند و وارد تالاب کرد و PH آب را به طرف اعداد بالاتر برد و احتمال مرگ پرندگان را بیشتر کرد و این ها عواملی است که مورد بررسی قرار نگرفته است.
لک اظهار نمود: ما دانشجوی دکتری داریم که بر روی علل افزایش بوتولیسم خلیج میانکاله و سواحل جنوبی خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله در برهه زمانی و مرگ پرندگان و همینطور فاضلاب متمرکز شده است.
رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی، سرعت رسوب گذاری بالا را مهم ترین عامل تهدید در این اکوسیستم نام برد و اظهار داشت: هم اکنون خلیج گرگان با معضل اساسی افزایش سرعت رسوب گذاری مواجه می باشد و هر راهکاری که برای بهبود وضعیت خلیج گرگان عرضه دهیم، از دید من باید روش هایی باشد که باعث کاهش رسوب گذاری همراه باشد.
لک خاطرنشان کرد: تنها موردی که محققان ما کمتر به آن توجه کرده اند عمق و تراز بوده و کسی به کف توجه نکرده است و این اشتباهی است که در دریاچه ارومیه رخ داده است. در آن زمان می گفتند که دریاچه عمق لازم را دارد، ولی من قایق گرفتم و مسؤولان را دعوت کردم و به عمیق ترین نقطه دریاچه ارومیه رفتیم و مشاهده نمودند که عمقی نمانده است.
وی با اشاره به اینکه اگر از یک سو تراز بالا می رود، از طرفی کف هم پر می شود، تصریح کرد: این روند در تالاب انزلی و همه پهنه های آبی درحال خشک شدن وجود دارد، یک عامل آن کاهش ورودی آب و عامل دیگر بالا آمدن کف است.




منبع:

1402/05/22
07:06:19
0.0 / 5
273
تگهای خبر: سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
هوا فضا هوافضا