هوافضا- علوم هوا فضا

پاسخ جشنواره فیلم های كودكان به ابهاماتی درباره شفاف سازی مالی

پاسخ جشنواره فیلم های كودكان به ابهاماتی درباره شفاف سازی مالی

به گزارش هوا فضا روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان به پاره ای از ابهامات درباره شفاف سازی مالی پاسخ داد.


به گزارش هوا فضا به نقل از مهر، روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان به دنبال برخی اخبار رسانه ای پیرامون انتشار گزارش مالی این جشنواره، توضیحاتی را به شرح زیر منتشر كرد:
بر همین اساس و پیرو تحلیل ها و نوشته هایی كه طی روزهای اخیر به دنبال اعلام گزارش عملكرد مالی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان (در راستای سیاست شفاف سازی سازمان سینمایی) در بعضی سایت ها و كانال های خبری انتشار یافته بود، بر خود لازم می داند برای تنویر افكار عمومی و تصحیح برخی برداشت های ناصواب نكاتی را متذكر شود:
۱- سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان بر مبنای «هزینه یابی بر اساس فعالیت» انجام شده است و در مقایسه با ادوار گذشته جشنواره نه تنها افزایش هزینه قابل توجهی نداشته بلكه به نسبت افزایش تورم و چالش های اقتصادی سال جاری، بر مبنای مستندات موجود، در بسیاری موارد همراه با كاهش و صرفه جویی بوده است.
۲- نمایندگان محترم افكار عمومی توجه دارند كه گزارش های مالی عرضه شده مثل هر گزارش مالی دیگری در یك جشنواره سینمایی، بر اساس «تعداد روز عملكرد» و «تعداد نیروی انسانی فعال در هر بخش» قابل تحلیل است.
۳- صورت های مالی اساسی بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم كودك كه طبق استانداردهای حسابداری در انتها هر سال مالی تنظیم و توسط حسابرس مستقل حسابرسی می شود، قاعده مشخص و استانداردی دارد. اما خبرنگاران و اهالی محترم رسانه، می توانند خوانشی بر مبنای نگاه و سلیقه خود به این گزارش ها داشته باشند. به عبارت دیگر، فرمت عرضه گزارش و «درج عناوین كلی» در گزارش مذكور، سبب شده تا دوستانی كه، چه بسا عامدانه، به دنبال «حاشیه سازی» هستند، این عناوین و اعداد را مبنای مطالبه قرار دهند و گروهی دیگر نیز، بر مبنای آنچه با دیدن اعداد به ذهنشان متبادر شده، نسبت به برخی وجوه این رویداد بدگمان شوند.
۴- بعنوان نمونه، با یك نگاه بعنوان «فعالیت رسانه ای و ستاد خبری» با هزینه حدود ۳۴۹ میلیون تومانی در گزارش مذكور، می توان به این نتیجه منطقی رسید كه این عدد و رقم تحت یك عنوان كلی عرضه شده است اما متأسفانه، گروهی این آمار را به روشی نامرسوم منعكس كرده اند. بدیهی است این عدد متعلق به اقلام هزینه ای زیادی در حوزه های كاری متنوع در یك بازه زمانی ۵ و۶ ماهه (و حتی بیشتر) است و نه چند روز برگزاری جشنواره.
۵- طبیعتا سیاست شفاف سازی اتخاذ شده از جانب سازمان سینمایی، به معنای آشكارسازی اطلاعات مالی و شخصی افراد نیست. اما برای تنویر افكار عمومی، باید تاكید كرد عناوین فعالیت سرگروه ها و دستمزدهایشان و هم هزینه های جانبی كه تحت عنوان «فعالیت رسانه ای و ستاد خبری» در گزارش مذكور عرضه شده است، گسترده تر از «عنوان انتخاب شده در این گزارش» است. در جزئیات فعالان در این بند گزارش، می توان (با حذف اعداد اعشاری) به ارقام: مدیریت روابط عمومی و ارتباطات جشنواره طی پنج ماه (۲۳.۵۰۰میلیون تومان)، تیم روابط عمومی سه نفر (۱۶.۳۰۰ میلیون تومان)، ستاد خبری جشنواره به همراه تیم (۳۸.۸۰۰ میلیون تومان)، بولتن مجازی جشنواره به همراه تیم (۲۹.۴۰۰ میلیون تومان)، مسئول نشست های نقد و بررسی جشنواره به همراه تیم (۸.۲۰۰ میلیون تومان)، مستندسازی تصویری جشنواره به همراه تیم و تجهیزات (۶۳.۵۰۰ میلیون تومان)، سرویس عكس ستاد خبری و بولتن جشنواره به همراه تیم (۱۱.۷۰۰ میلیون تومان)، تیم هماهنگی با برنامه های صدا و سیما، پادكست جشنواره، هماهنگی معرفی فیلم های جشنواره، جمع آوری مجلد بازخوردهای جشنواره و هزینه ها (۳۱.۱۰۰ میلیون تومان)، تیم رسانه ای بین الملل و درج اخبار و گزارش ها در رسانه های بین المللی به همراه هزینه های جانبی اجرایی (۴۷ میلیون تومان)، هزینه جهت تیم های فضای مجازی جهت انتشار تیزر و محتوای مجازی (۹.۸۰۰ میلیون تومان)، هزینه های جانبی نظیر هزینه سرور، پهنای باند، خرید اقلامی نظیر هارد، هدست و... در كنار هزینه های جاری پذیرایی (۱۸.۶۰۰ میلیون تومان) اشاره نمود. جالب توجه اینكه ۵۰.۵۰۰ میلیون تومان از عدد قید شده در عنوان «فعالیت رسانه ای و ستاد خبری» هم به تسویه حساب مالی با ۶ نفر از اعضای تیم قبلی روابط عمومی جشنواره مربوط بوده است. گفتنی است مبالغ ذكر شده در لیست شفاف سازی به صورت ناخالص (قبل از كسر مالیات و بیمه) اعلام شده است.
بار دیگر یادآوری این نكته ضروریست كه سیاست شفاف سازی فرصتی برای نقد و بررسی منصفانه توسط افكار عمومی است و نه برخوردها و تسویه حساب هایی كه یا مستقیماً از اغراض سیاسی می آید و یا از حسادت ها و اغراض شخصی؛ و البته كه این نوع برخوردها هزینه محتمل هرگونه شفافیت و تنویر افكار عمومی است و بنیاد سینمایی فارابی و مسؤلان سازمان سینمایی، آماده پرداخت چنین بهایی، در ازای «نهادینه شدن سیاست شفاف سازی در همه نهادهای فرهنگی» بوده اند و خواهند بود.

1398/09/24
22:50:29
5.0 / 5
4642
تگهای خبر: ارتباطات , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا