هوافضا- علوم هوایی
نگاهی به دستاوردهای علمی جهادگر برنده جایزه بنیاد البرز

از فناوری های کاهش خسارت سرمازدگی تا تولید بذر مصنوعی گیاهان مقاوم

از فناوری های کاهش خسارت سرمازدگی تا تولید بذر مصنوعی گیاهان مقاوم

به گزارش هوا فضا، اردبیل «سید کریم تهامی»، جهادگر جهاد دانشگاهی استان اردبیل در جمع ۶۰ نخبه برگزیده کشور موفق به دریافت جایزه نوبل ایرانی «جایزه بنیاد البرز ۱۴۰۳» شد.


این جهادگر اردبیلی از سال ۱۳۹۳ همکاری خویش را با حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل آغاز و طی این مدت توانست لابراتوار تخصصی کشت بافت گیاهی و لابراتوار سلولی مولکولی را راه اندازی کند. در سال ۱۳۹۸ بعنوان پژوهشگر برتر جهاد دانشگاهی در میان دستگاههای اجرایی استان انتخاب گردید.
وی چاپ هفت عنوان کتاب در حوزه تخصصی کشاورزی و عرضه بیشتر از ۴۰ مقاله علمی در ژورنال ها، نشریات و کنفرانس های ملی و بین المللی و کسب چندین مقام ملی و بین المللی در حوزه های علمی را در کارنامه تخصصی خود دارد.
وی مجری و همکار بیشتر از ۱۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی و جهاد دانشگاهی و مدرس دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
همینطور در سوابق علمی و اجرایی این پژوهشگر جهاد دانشگاهی، عناوینی همچون دانشجوی برتر سال ۱۴۰۱، رتبه یک دکتری، برگزیده چندین طرح بنیاد ملی نخبگان و دبیر هیأت اندیشه ورز نخبگان در جهت حل مسائل مهم کشور، فناور برتر، پژوهشگر برتر استان و دانشگاه عنوان شده است.
این پژوهشگر نخبه به سبب مجموعه فعالیتهای علمی و پژوهشی خود توانست با دریافت نشان علمی «نوبل ایرانی» و جایزه بنیاد البرز در جمع ۶۰ برگزیده این جایزه قرار گیرد.
دکتر تهامی در گفت و گویی با ایسنا به اجرای یکی از طرح های کاربردی که برای استان اردبیل انجام داده اشاره نمود و اظهار داشت: همه ساله از محل بروز سرماهای فرو انجماد مخصوصاً سرمای دیررس بهاره خسارات زیادی به محصولات کشاورزی و باغ­های میوه استان اردبیل وارد می­ شود در این حوزه با نگارش پروپوزال طرح و تصویب آن در بنیاد ملی نخبگان کشور، هیات اندیشه ­ورز نخبگانی که دبیر و مجری آن می باشم را ایجاد کرده و با به­ کارگیری دانش و تجربه اساتید، نخبگان، کارشناسان و باغداران و هم متخصصین کشوری و بین ‏المللی که در جهت امکان­ سنجی روش­ها و فناوری­های کاهش خسارت کوشیده و در صورت موفقیت، راهکار ها و تجارب مناسب به سایر استان­های درگیر با مبحث هم ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: از دیگر کارهای تحقیقاتی بنده سنتز بذر مصنوعی گیاهان مقاوم به خشکی برای احیاء مراتع کشور و تولید نشاء F1 گیاهان است که فاز تولید آزمایشگاهی این طرح ها به پایان رسیده و مقالات علمی آن هم به چاپ رسیده و در ادامه مسیر درحال بررسی تولید تجاری این محصول و در نهایت ممانعت از خروج ارز از کشور و رسیدن به توان خودکفایی در بحث صنعت بذر هستیم.
برنده جایزه نوبل ایرانی تصریح کرد: در دنیای کنونی، علم و فناوری هر روز درحال پیشرفت است؛ اما ایفای نقش در این پیشرفت، بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیازمند نگاه صحیح و ریل گذاری درست برای رسیدن از حقیقت های موجود به بایدهاست. صعود به قله های موفقیت و پیشرفت کشور که حالا نزدیک آن هستیم نیازمند صدمه شناسی جدی از آن چه بعنوان موانع و مشکلات مطرح است و کوشش برای حل آن می باشد.
این پژوهشگر به مشکلات عمده ای که بر سر راه نخبگان وجود دارد اشاره نمود و اظهار داشت: عدم استفاده از نخبگان جوان، پرکار و صاحب ایده در جایگاه اصلی و مطابق با تخصصشان در بدنه دولت در جهت پیشرفت کشور و رسیدن به توان خود اکتفایی و عدم توجه به بحث معیشتی، رفاهی و جایگاه اجتماعی نخبگان است.
وی ادامه داد: در بحث کشاورزی در حوزه تخصص خود وجود چالش بزرگ خشکسالی و تهی شدن مراتع کشور از پوشش گیاهی و نیازمندی آن به احیاء مجدد و همینطور وجود مشکل در زمینه صنعت تولید بذر صیفی جات و گیاهان دارویی می باشد که ما سربازان جان بر کف انقلاب اسلامی با تمام توان آماده عرضه راهکارهای عملیاتی و کاربردی هستیم.
تهامی با تکیه بر حمایت دولت از نخبگان اظهار داشت: حداقل انتظارمان از دولت ایجاد شغل مناسب با حوزه تخصصی برای اثر بخشی بیشتر در جامعه و قرار گرفتن در رده های مدیریتی برای پیاده سازی ایده هایمان در کشور می باشد. در دیدار نخبگان کشور که در سال ۱۴۰۲ در محضر مقام معظم رهبری بودیم ایشان فرمودند: «نخبه باید در جامعه احساس کند که ارزش آفرین است در جامعه باید دیده شود» امید است که مسؤلان کشوری به صورت جد از نخبگان حمایت کنند.
وی در رابطه با نحوه دریافت جایزه البرز اظهار نمود: بنیاد فرهنگی البرز در طول بیشتر از نیم قرن از عمر خود، صرفا در قسمت اهدای جوایز علمی به نخبگان کشور فعالیت می کند و در طول این سنوات، بیشتر از چندین هزار نفر از برترین های کشور را مورد تقدیر و تشویق قرار داده است.
از این جایزه بعنوان نوبل ایرانی یاد می شود و برگزیدگان مشمول حمایت ۹۰ میلیاردریالی می شوند که از محل موقوفه البرز تأمین می شود که بنده در قسمت نخبگان و در رشته کشاورزی توانستم این جایزه را کسب کنم. این جایزه قابلیت معرفی بعنوان نوبل ایرانی در تراز جوایز علمی معتبر جهان دارد.




منبع:

1403/02/31
12:39:16
0.0 / 5
1787
تگهای خبر: آزمایش , دستگاه , فناوری , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا