هوافضا- علوم هوایی
مدیركل سیاست و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم مطرح كرد

تاثیرگذارترین پارامتر در تنزل رتبه جهانی علمی کشور

تاثیرگذارترین پارامتر در تنزل رتبه جهانی علمی کشور

به گزارش هوا فضا، مدیرکل سیاست و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بعضی از ناشران بین المللی به بهانه تحریم و موانع تراشی مقالات محققان کشور را تایید نمی کنند، اظهار داشت: اگر این موانع برای دانشگاه های کشور از جانب بعضی از ناشران بین المللی وجود نداشت، شاهد کاهش ۴ هزارتایی در تعداد بروندادهای علمی نسبت به سال قبل نبودیم. این امر منجر به کاهش یک پله ای رتبه علمی ایران از پانزدهم به رتبه شانزدهم شد. این عامل بعنوان یکی از تاثیرگذارترین پارامترها تنزل رتبه علمی است.


صمد نژادابراهیمی، مدیرکل سیاست و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به تحریم بعضی از دانشگاه ها بیان نمود: متاسفانه بعضی از دانشگاه های کشور در فهرست تحریم قرار گرفته اند و چاپ مقالات علمی این دانشگاه ها در انتشارات بین المللی با اختلال همراه شده است. باوجود غیر سیاسی بودن چاپ و نشر مقاله های علمی، این ناشران بین المللی نسبت به چاپ مقالات محققان کشور کم لطفی نشان می دهند و مقالات را تایید نمی کنند و امکان انتشار نمی دهند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف همچون دانشگاه های تحت تحریم هستند، اضافه کرد: این بانکهای اطلاعاتی نزدیک به ۱۶۰۰ نشریه دارند و خیلی از نشریات معتبر دنیا در John Wiley and Sons Ltd منتشر می شود که به صراحت این نشریه مقالات محققین کشور را که از این دانشگاه ها هستند به علت تحریم نمی پذیرد. در خیلی از موارد سایر انتشارات هم به علل مختلف مقالات را نمی پذیرند یا سخت گیرهای غیر معمول را اعمال می کنند.
مدیرکل سیاست و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان نمود: اگر این موانع برای دانشگاه های کشور از جانب بعضی از ناشران بین المللی وجود نداشت، ما شاهد کاهش ۴ هزار تایی در تعداد بروندادهای علمی نسبت به سال قبل نمی شدیم. این مورد منجر به کاهش یک پله ای رتبه علمی ایران از پانزده به شانزده شد. این عامل بعنوان یکی از تاثیرگذارترین پارامترها تنزل رتبه مطرح است.
وی بیان نمود: بعضی از ناشران بین المللی همانندWiely به صراحت اعلام می کنند که مقالات ایرانیان را قبول نمی کنند و برای بعضی از سردبیران نشریات هم همانند یک قانون نانوشته است و آنها به صراحت مطرح نمی کنند اما با موانع تراشی مقالات را رد می کنند. این رفتار ناشران به بهانه تحریم های بین المللی برخلاف اخلاق نشر در دنیا است و نیاز است از راه نهادهای بین المللی همانند کمیته اخلاق نشر (COPE) پیگیری گردد.




منبع:

1403/03/07
10:48:48
0.0 / 5
369
تگهای خبر: فناوری , وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا