علوم هوا فضا
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

هیچ خط قرمزی برای حضور پژوهشگران در زمینه های محیط زیستی وجود ندارد

هیچ خط قرمزی برای حضور پژوهشگران در زمینه های محیط زیستی وجود ندارد

به گزارش هوا فضا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تمام مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست و عرصه های تحت مدیریت این سازمان هیچ گونه خط قرمزی جهت حضور دانشجو و پژوهشگر ندارند.



به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا علی سلاجقه در جلسه همفکری با روسای انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشگاهی با اشاره به این که محیط زیست بدون دانش و فناوری معنا و مفهومی ندارد، اضافه کرد: محیط زیست دنیا در مرز دانش و فناوری حرکت می کند، به همین جهت ما با اعتقاد به ظرفیت علمی در جهت حل مشکلات گام برمی داریم و از انجمن های علمی می خواهیم که برای مشکلات محیط زیستی کشور چاره عرضه کنند.

وی افزود: در مورد تغییر اقلیم ۱۵ درصد برنامه هفتم به صورت مستقیم به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط است و دراین زمینه از ظرفیت انجمن ها استفاده کردیم و خیلی از کمیته ها و کارگروه ها در این زمینه مشارکت کردند.

معاون رئیس جمهوری افزود: با بوجودآوردن هاب تغییر اقلیم کشور و ارتقای مجموعه پژوهشکده همینطور راه اندازی پارک علم و فناوری احتیاج به توانمندی ها وظرفیت های انجمن های علمی داریم تا بتوانیم راهکارهای علمی برای مسائل و مشکلات این حوزه داشته باشیم همینطور ما از لحاظ بانک ژن، ذخایر ژنتیکی بسیار قوی داخل کشور داریم.

وی اشاره کرد: تمام مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست و عرصه های تحت مدیریت این سازمان هیچ نوع خط قرمزی جهت حضور دانشجویان و پژوهشگران ندارند.

سلاجقه در مورد فراخوان عناوین پایان نامه و رساله دکترا و ضرورت مشارکت دانشجویان اظهارکرد: سازمان با داشتن حدود ۲۷۰ لایه اطلاعاتی و سازماندهی فرآیندها یکی از قوی ترین سامانه ها را بین دستگاه های اجرایی کشور دارد که باید در اختیار تمام مجموعه های علمی کشور قرار بگیرد و ما دراین زمینه هیچ نوع محدودیتی اعمال نمی نماییم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: در مورد ظرفیتهای مشارکت بین الملل بعد از وزارت امور خارجه با عضویت در بیشتر از ۵۴ کنوانسیون و بحث های الحاقی و پروتکل ها بیشترین مناسبات بین المللی را در میان دستگاه های کشور داریم و این ظرفیت کاملا در اختیار انجمن های علمی کشور است.

در ادامه این جلسه امین پاداش - رئیس انجمن مدیریت و مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست ایران - با تأکید بر این که برای فعالیت در حوزه های علمی باید به استانداردهای علمی دقت کنیم، اشاره کرد: استانداردهای محیط زیستی بخصوص در حوزه های بین رشته ای باید دقیق تر انجام گیرد و دراین زمینه انجمن های علمی می توانند در بروزرسانی و حتی تهیه این استانداردها به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

محمد حسن نامی - رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران- هم در این نشست با اشاره به ضرورت مشخص شدن اولویت های پژوهشی در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تعیین اولویت های پژوهشی می تواند به انجمن های علمی در ارائه خدمات پژوهشی مناسب به سازمان حفاظت محیط زیست یاری کند.

علی اصغر طالبی کدهدوئی - رئیس انجمن حشره شناسی ایران- هم در این نشست با اشاره به نقش حشرات و بندپایان در زندگی ما انسان ها و تداوم حیات روی کره زمین اظهارکرد: یکی از جدی ترین مسائل ما در کشور در عصر حاضر و حتی در آینده بحث آفت ها خواهد بود و ما باید برای مقابله با این مسئله برنامه ریزی نماییم.

وی اشاره کرد: مطابق مطالعات بین المللی کشورهای جنوب آسیا از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۳۲ میلیارد دلار از حمله آفت ها زیان اقتصادی دیده اند این در حالیست که این رقم در کشورهای آمریکای جنوبی ۲۰۴ میلیارد دلار است و در کشورهای آمریکای شمالی به رقم باور نکردنی ۶.۱ تریلیون دلار می رسد و ما حتما باید برای این مسائل و نحوه مقابله با آنها در کشور برنامه داشته باشیم.

طالبی کدهدوئی افزود: پیشنهاد می کنم که سازمان حفاظت محیط زیست حتما در قرنطینه های کشور نماینده داشته باشد و ما به جهت اینکه ابعاد این مساله را برای مردم تبیین نماییم نیازمند یک گروه مستندنگاری درون خود سازمان محیط زیست هستیم تا از این مسئله جدی در سطح کشور چندین مستند تهیه نماید و آنها را به نمایش عمومی درآورد.

در این نشست مهران حبیبی رضایی - رئیس اتحادیه علوم زیستی ایران - هم بر اهمیت تشکیل اتحادیه انجمن های علمی در کشور اشاره نمود و اضافه کرد: اتحادیه ها برای این تشکیل شدند که کارهایی که انجمن ها نمی توانند انجام دهند را عملیاتی کنند.

وی افزود: انتظار حمایت ویژه از اتحادیه ها داریم و در این جهت آموزش نیروی انسانی و پشتیبانی از فرایند آموزش برای ما بسیار پرارزش است.

رضایی پارک های ملی را بستری برای کارهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید دانست و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست جهت استفاده بدون مانع از این مناطق برای توسعه کارهای علمی را بسیار مهم برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، در این نشست عبدالرضا کرباسچی - رئیس انجمن مهندسی و مدیریت پسماند ایران - با اشاره به این که انجمن های علمی می توانند یاری گر سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود باشند، اظهار داشت: انجمن های علمی می توانند در حسن اجرای قوانین مدیریت پسماند به این سازمان کمک کنند.




منبع:

1403/03/12
10:48:20
0.0 / 5
338
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دستگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا