هوافضا- علوم هوا فضا
در یك پژوهش دانشگاهی بررسی شد

آیا در معلمی هم، ریاکاری وجود دارد؟!

آیا در معلمی هم، ریاکاری وجود دارد؟!

به گزارش هوا فضا، ریاکاری در محیط های آموزشی، بخصوص میان معلمان، مساله ای نگران کننده است که می تواند تاثیر منفی بر فرایند یاددهی و یادگیری داشته باشد. پژوهشگران ایرانی در پژوهشی جدید به بررسی این پدیده و دلایل و راهکارهای مقابله با آن پرداخته اند.



به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، اخلاق و رفتارهای اخلاقی همواره یکی از مهم ترین موضوعات در زندگی روزمره افراد بوده است. انسان ها، بدون توجه به جایگاه اجتماعی یا نوع شغل خود، در تعاملات روزمره، افراد را از منظر اخلاقی قضاوت می کنند. یکی از مسائل اخلاقی که از گذشته تا امروز در بین جوامع انسانی وجود داشته، ریاکاری است. ریاکاری یعنی فرد، برخلاف حقیقت و با هدف تحت تاثیر قرار دادن دیگران، رفتار می کند و تظاهر به داشتن خصوصیت های مثبت می نماید. این رفتار در بین تمامی افراد جامعه، ازجمله معلمان، قابل مشاهده می باشد. اما بررسی این پدیده بخصوص در محیط های آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، چونکه این محیط ها به صورت مستقیم بر تربیت نسل های آینده اثر می گذارند.

ریاکاری می تواند رفتارهای اجتماعی و اخلاقی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و در بلندمدت به کاهش اعتماد میان افراد منجر شود. این مساله بخصوص در بین معلمان، که وظیفه تربیت دانش آموزان را برعهده دارند، نگران کننده است. در صورتیکه معلمی در محیط آموزشی به رفتارهای ریاکارانه روی آورد، نه تنها بر همکاران خود تاثیر منفی می گذارد، بلکه امکان دارد بر نوع تربیت دانش آموزان هم اثرگذار باشد. ازاین رو، ضروریست که علل بروز چنین رفتارهایی در بین معلمان شناسایی و راهکارهای مناسبی برای کاهش آن عرضه شود.

مظهر بابایی، پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان تهران با همکاری محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، پژوهشی در این حوزه انجام داده است. این پژوهش با هدف بررسی دلایل و مصادیق ریاکاری در بین معلمان و عرضه راهکارهایی برای کاهش آن در مدارس انجام شده است. محققان تلاش کردند با مطالعه شرایط کاری معلمان و تحلیل عوامل مؤثر بر رفتارهای آنان، به راهکارهایی برای بهبود فضای اخلاقی در محیط های آموزشی دست یابند.

برای انجام این پژوهش، با ۴۲ نفر از معلمان که شامل ۲۰ زن و ۲۲ مرد بودند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. انتخاب این افراد برپایه تجربه شخصی آنها از مفهوم ریا در محیط کاری شان بود. سپس داده های به دست آمده از این مصاحبه ها، به روش تحلیل محتوا بررسی و طبقه بندی شد.

بر اساس یافته های این پژوهش، ریاکاری در بین بعضی از معلمان وجود دارد، اما این مساله در مقایسه با دیگر مشاغل، کمتر دیده می شود. علت های اصلی ریاکاری در معلمان به تفاوت های فردی، شرایط اجتماعی و نوع تربیت آنها بازمی گردد. به عبارتی، ریاکاری در محیط های آموزشی تنها به رفتارهای فردی مربوط نیست و عوامل محیطی و اجتماعی هم در آن تاثیر دارند.

یکی از مهم ترین دلایلی که ریاکاری در محیط آموزشی بروز می کند، تأثیرات اجتماعی و تربیتی است که از جامعه به مدرسه منتقل می شود. به عبارتی، ریشه های این رفتارها نه تنها در خود معلمان بلکه در کل جامعه جستجو می شود.

این پژوهش نشان داد که برای کاهش ریاکاری در محیط های آموزشی، باید به بهبود شرایط اجتماعی و تربیتی توجه گردد. بخصوص در مدارس، ایجاد فضایی سالم و به دور از رقابت های ناسالم می تواند به کاهش رفتارهای ریاکارانه کمک نماید. همچنین، پیشنهاد شده است که نهادهای آموزشی به ایجاد محیط هایی عاری از فشارهای غیرضروری و رقابت های ناسالم برای معلمان توجه بیشتری کنند تا رفتارهای اخلاقی در بین آنها تقویت شود.

نتایج این پژوهش که در «مجله اخلاق زیستی»، وابسته به مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انتشار یافته، به خوبی نشان داد که ریاکاری نه تنها بر رفتار معلمان، بلکه بر ارتباطات اجتماعی و محیط کاری آنها هم تاثیر می گذارد.

بر این اساس، در صورتیکه معلمان در محیط کاری خود با فشارهای غیرضروری روبه رو شوند، احتمال بروز رفتارهای ریاکارانه افزایش خواهد یافت. بنابراین، توجه به شرایط کاری و ایجاد محیطی مثبت و سازنده برای معلمان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.



1403/06/26
12:26:35
0.0 / 5
176
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , فضایی , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا