هوافضا- علوم هوا فضا
نیاز به بازبینی در روش های آموزش عالی

آموزش پژوهی راهکار بالا بردن کیفیت آموزشی در دانشگاه ها

آموزش پژوهی راهکار بالا بردن کیفیت آموزشی در دانشگاه ها

به گزارش هوا فضا، پژوهش جدیدی که به بررسی کیفیت آموزش در آموزش عالی ایران پرداخته، راهکارهایی برای ارتقای سطح تدریس استادان در دانشگاه ها و توجه بیشتر به نقش آموزش در کنار پژوهش عرضه کرده است. این پژوهش به اهمیت آموزش و پژوهش در ارتقای آموزش عالی اشاره دارد و نشان داده است که چطور می توان با تقویت مهارت های آموزشی استادان، کیفیت کلی تدریس را بهبود بخشید.



به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، در کشور ما، آموزش در محیط دانشگاهی همیشه نیازمند توجه بیشتر و ارتقای کیفیت بوده است. با وجود آنکه پژوهش در نظام آموزش عالی به خوبی درک و ترویج شده، جنبه ی آموزش و خصوصاً توسعه مهارت های تدریس استادان به اندازه ی کافی مورد توجه قرار نگرفته است. در حقیقت، تعدادی از مشکلات آموزشی به نبود یک پروسه منسجم برای تقویت توانایی های آموزشی استادان برمی گردد. فرآیندهای رسمی جذب و ترفیع استادان بیشتر به کارهای پژوهشی تاکید دارند، و همین مساله سبب شده که توجه به کیفیت تدریس در اولویت نباشد. این رویکرد نه فقط به کاهش انگیزه در راستای بهبود آموزش منجر شده، بلکه به مرور زمان به یک نگرش عمومی در جامعه دانشگاهی تبدیل گشته است. از ین جهت، نیاز به بررسی دوباره این وضعیت و ارائه راهکارهایی که توانمندسازی استادان را تسهیل کند، بطورکامل ضروری بنظر می رسد.

افزایش توانمندی استادان در امر تدریس یکی از مهم ترین عوامل در توسعه و بهبود نظام آموزشی است. در کشورهای پیشرفته، تدریس به عنوان یک حرفه ی علمی و تخصصی شناخته شده است که نیاز به آموزش و بهبود مستمر دارد. اما در ایران، بیشتر استادان تصور می کنند که اگر تخصص کافی در حوزه رشته خود داشته باشند، این خود به خودی به شایستگی تدریس منجر خواهد شد. این دیدگاه باعث شده که توسعه مهارت های تدریس و یادگیری در نظام آموزشی ما مغفول بماند و به رشد و خلاقیت در آموزش منجر نشود. محققان در تحقیقی جدیدسعی کرده اند به بازبینی این وضعیت و ارائه راهکارهایی در این خصوص بپردازند تا بتوانند به تغییر نگرش و ارتقای مهارت های آموزشی در سطح آموزش عالی کشور کمک کنند.

دکتر محمود مهرمحمدی، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، با هدف بررسی کیفیت آموزش در دانشگاه ها و راهکارهای توانمندسازی استادان، پژوهشی دراین خصوص انجام داده است. این مطالعه به تحلیل وضع موجود آموزش در دانشگاه های ایران پرداخته و اهتمام دارد راهبردهایی برای بهبود شیوه های تدریس و آموزش در آموزش عالی عرضه نماید. دکتر مهرمحمدی از دانشگاه تربیت مدرس، در این مطالعه بدنبال ایجاد یک چارچوب جدید برای توانمندسازی حرفه ای استادان بوسیله آموزش پژوهی بوده است.

در این پژوهش، محقق با گردآوری و بررسی منابع مختلف از ابتدا تا کنون، اهتمام کرده به روش تحلیلی وضع موجود را ارزیابی و بر طبق آن نگاهی متناسب با شرایط خاص آموزش عالی ایران عرضه نماید. این تکنیک امکان تحلیل و بررسی عمیق از تجارب گذشته و حال در حوزه آموزش و پژوهش را فراهم می آورد و از تجربیات علمی، نظری و تأملات حرفه ای نویسنده بهره برده است.

یافته های پژوهش نشان می دهند که برای توانمندسازی استادان، می توان از یک چرخه سه مرحله ای شامل آموزش عمومی، تکمیلی و تخصصی استفاده کرد. این چرخه به استادان کمک می نماید تا در فرآیندی گام به گام به مهارت های لازم برای تدریس باکیفیت دست یابند. این مراحل به شکلی طراحی شده اند که استادان از ابتدا تا مرحله پیشرفته بتوانند دانش و تجربه های آموزشی خودرا بصورت نظام مند ارتقا دهند و تأثیر مثبتی بر کیفیت یادگیری دانشجویان داشته باشند.

نتیجه گیری این پژوهش نیز به اهمیت اتخاذ رویکرد های آموزش پژوهی در توانمندسازی استادان اشاره می کند. آموزش پژوهی، به مدلول یادگیری همراه با پژوهش و نوآوری، می تواند راهی موثر برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه ها باشد. این رویکرد نه فقط به استادان اجازه می دهد که دانش و مهارت های خودرا در حوزه تدریس ارتقا دهند، بلکه آنها را در نقش فعال تری در پروسه یاددهی و یادگیری قرار می دهد.

این یافته ها نشان می دهند که با بهره گیری از استراتژی های آموزش پژوهی، می توان میان وظایف آموزشی و پژوهشی استادان توازنی ایجاد کرد که موجب تقویت جایگاه آموزش در نظام دانشگاهی کشور شود. از طرف دیگر، این رویکرد به استادان امکان می دهد که علاوه بر کارهای پژوهشی، در کارهای آموزشی نیز احساس رضایت و مسئولیت بیشتری داشته باشند. آموزش پژوهی می تواند به استادان کمک نماید تا چالش های تدریس را بهتر شناسایی کرده و با بهره گیری از دانش سازمانی و تجربیات عملی، به بهبود روش های تدریس بپردازند.

قابل ذکر است، یافته های این مطالعه در فصلنامه «آموزش عالی ایران» انتشار یافته اند که وابسته به انجمن آموزش عالی ایران است.




منبع:

1403/09/06
11:26:10
0.0 / 5
86
تگهای خبر: آموزش , طراحی , كیفیت , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا