هوافضا- علوم هوا فضا

افزایش ۴ و نیم درصدی صادرات لوازم خانگی در نیمه نخست سال

افزایش ۴ و نیم درصدی صادرات لوازم خانگی در نیمه نخست سال

هوا فضا: معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه عمق داخلی سازی صنعت لوازم خانگی از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد ارتقا پیدا کرده است، از افزایش ۴.۵ درصدی صادرات لوازم خانگی در نیمه نخست سال آگاهی داد.


به گزارش هوا فضا به نقل از خبر آنلاین ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزیر صمت در حاشیه افتتاح نمایشگاه لوازم خانگی امروز پنج شنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ درجمع خبرنگاران، اظهار داشت: لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ در حدود ۱۰ درصد رشد را در صنعت لوازم خانگی تجربه نمود.
به گزارش ایلنا وی ادامه داد: در شش ماهه گذشته هم بااینکه میزان رشد تولید کاهشی بوده، اما ۴.۵ درصد افزایش صادرات داشتیم.
معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که استراتژی اصلی ما در صنعت لوازم خانگی افزایش صادرات است، اضافه کرد: انشالله در دستور کار داریم که به ۸۰۰ میلیون دلار صادرات در افق برنامه دست پیدا بکنیم. همین طور تولید کالاهایی با انرژی بری اندک تولید شود بطورمثال گرید انرژی A تری پلاس و A پلاس و کالاهای لوازم خانگی که مصرف انرژی کمی دارند. در این جهت برنامه ریزی کردیم که بتوانیم مواد اولیه این صنعت شامل محصولات پتروشیمی و فولادی را با تسهیل بیشتری در اختیار این صنعت قرار بدهیم.
بگفته شیخ، در این صنعت نزدیک ۲۲ میلیون قطعه کالا ساخته شده است. نزدیک ۲ تا ۳ میلیون قطعه نیز از کشورهای مختلف وارد کشور شده است.
برنامه ما در وزارت صنایع این است که قانون مرزنشینی را به واردات مواد و قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع داخلی و تولیدکنندگان تبدیل نماییم تا آنها تولیدات خودرا باکیفیت و با دقت بهتر و با قیمت مناسب تری عرضه کنند.
وی ادامه داد: واردات کالاهای ساخته شده مشابه تولید داخل با عوارض اندک می تواند به کالاهای داخلی و تولیدکنندگان لطمه بزند. به همین دلیل، تلاش داریم که قانون ته لنجی و مرزنشینی را در راستای تقویت تولید استفاده نمائیم.
معاون وزیر صمت در مورد قیمت لوازم خانگی تولید داخل نسبت به خارجی، اظهار داشت: قیمت لوازم خانگی تولیدشده در کشور به نسبت کالاهای مشابه پایین تر است. همین طور رضایت مشتریان ایرانی از لوازم خانگی بالاتر از ۸۰ درصد است. ما باید تلاش نماییم که سیاستهای صنعتی ما مانند همه کشورهای دنیا به سمتی حرکت نماید که هم قیمت و هم کیفیت و هم توسعه صادرات در صنعت لوازم خانگی اتفاق بیفتد.
شیخ اضافه کرد: ما اکنون یک بازار داخلی پررقابتی را داریم. درست است که رقبای خارجی هم در بازار ما حضور دارند، اما نقش آنها کم رنگ تر است، ولی همچنین که شما در این نمایشگاه مشاهده می کنید، بالاتر از ۲۰۰ شرکت کوچک و بزرگ هم در این نمایشگاه وجود دارند. ما یک رقابت داخلی را در این صنعت در کشور شکل دادیم و این رقابت داخلی سبب شده که عمق داخلی سازی ما از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد ارتقا پیدا کند و در واقع، قیمت و کیفیت محصولات در حد قابل قبولی باشد.
وی ادامه داد: طبیعی است که از طرق مختلف هم کالاهایی از خارج از کشور به داخل کشور وارد می شود ولی انتخاب اصلی و با اولویت ایرانی ها در عرصه لوازم خانگی، صنایعی هست که ساخت ایران است.

منبع:

1404/08/03
10:23:55
0.0 / 5
11
تگهای خبر: آنلاین , كیفیت , نمایشگاه , وزارت
این مطلب هوافضا را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران هوافضا در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
هوا فضا
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

هوافضا