هوافضا- علوم هوا فضا

گنجینه پنهان رنو با حضور ال ۹۰ به فروش می رسد

گنجینه پنهان رنو با حضور ال ۹۰ به فروش می رسد

به گزارش هوا فضا، رنو در حرکتی کم سابقه، درهای گنجینه تاریخی و پنهان خویش را گشوده و مقرر است مجموعه ای از خاص ترین خودرو های مفهومی، نمونه های اولیه، مدلهای تک ساخت و ماشین های مسابقه ای افسانه ای را به فروش بگذارد. رویدادی که بیشتر شبیه جابه جایی یک موزه کامل به سالن حراج است تا یک مزایده معمول.


امیرمسعود عابدین: کمتر پیش می آید که یک خودروساز بزرگ اجازه دهد تا پشت صحنه تاریخ صنعتی اش از نزدیک دیده شود؛ چه برسد به این که قسمتی از آنرا در اختیار خریداران بگذارد. اما رنو با حراج «Renault Icons» چنین کاری کرده است. این حراج که مقرر است ۷ دسامبر در نزدیکی پاریس برگزار شود، مجموعه ای از ۱۲۵ سال نوآوری، رویاپردازی و جسارت مهندسی را پیش چشم دوست داران می گذارد؛ از اولین خودرو های قرن نوزدهم گرفته تا مدلهای مسابقه ای مدرن و کانسپت های رنگارنگ دهه های اخیر.
از شروع راه؛ خودروهایی که تاریخ را لمس کرده اند
در بین نخستین خودرو ها، ماکت هایی از مدلهای خیلی قدیمی رنو دیده می شود: نسخه ای از Type A سال ۱۸۹۸، یک Type D سال ۱۹۰۱ که تازه بازسازی شده و همین طور یک کالسکه موتوری Type G Double Phaeton از سال ۱۹۰۳. دیدن چنین نمونه هایی در یک حراج عمومی، فرصتی است که شاید دهه ها تکرار نشود.
اما داستان به همین نوستالژی خلاصه نمی گردد. تنها با یک پرش زمانی بزرگ به دهه ۱۹۸۰ می رسیم؛ جایی که یک رنو ۵ مدل ۱۹۸۳ کنار نمونه اولیه ای از Maxi ۵ Turbo پارک شده است. دو ماشینی که یادآور دوران طلایی رالی و مهندسی بی پروا هستند.
شگفتی های عجیب؛ از وانت شش چرخ تا لیموزین زرهی
یکی از عجیب ترین و شاید دوست داشتنی ترین ماشین های این مجموعه، وانت کوچک شش چرخی است که بر پایه رنو کلیو II ساخته شده. اثری دست ساز از کارآموزان کارخانه که با وجود ظاهر کارتونی و عجیبش، کاملا واقعی است و یک موتور ۱٫۹ لیتری توربودیزل در دل خود دارد.
در سمت دیگر طیف، یک رنو ۲۵ لیموزین زرهی مدل ۱۹۸۵ قرار دارد که هولییز آنرا ساخته؛ خودرویی که بالاتر از آنکه مثل یک لیموزین باشد، شبیه خودرو های تشریفاتی دوران جنگ سرد است. در کنار آن هم نسخه سینمایی رنو ۲۱ از فیلم «لوی و گولیات» ایستاده است.
رنو همین طور بعضی از مدلهای تبدیل گشته به خودرو های برقی را نیز در این فروش قرار داده؛ نسخه های الکتریکی شده R۴ و R۵، توئینگو و کلیو، همراه با چند آلپاین خیلی خاص مثل GTA V۶ توربو ۱۹۸۸ و A۶۱۰ Evolution Le Mans مدل ۱۹۹۳.
کانسپت ها؛ آینده ای که عملی نشد
شاید دیدنی ترین قسمت حراج، بخش در ارتباط با خودرو های مفهومی باشد؛ مدل هایی که بیشتر شبیه آثار هنری هستند تا ابزارهای حمل و نقل. بیشتر آنها در ارتباط با دهه ۲۰۰۰ هستند و با قیمت هایی که میان ۳ تا ۶ هزار یورو ارزیابی شده، نسبت به ظاهر فانتزی شان مقرون بصرفه اند. البته هیچ کدام قابلیت عبور قانونی در خیابان را ندارند.
از کانگو Break-Up مدل ۲۰۰۲ گرفته تا Trafic Deck-Up مدل ۲۰۰۴، همه با حال و هوای ماجراجویی تولید شده اند. در کنار آنها نسخه های اولیه مدلهای مهم تر مثل Modus، کلیو III RS، تویینگو II، کلیو گرند تور و Kangoo Compact و کانسپت پیکاپ آلاسکان ۲۰۱۶ دیده می شود. حتی نسخه مفهومی رنو لوگان استپ ۲۰۰۶ هم در بین آن هاست.
در بخش آزمایش های برقی، کانگو Be Bop و فلوئنس Z.E. ۲۰۰۹ به معرض نمایش گذاشته شده اند؛ یادگارهای روزهایی که رنو جدیدالورود مسیر الکتریکی سازی شده بود. برای طرفداران، نمونه های اولیه رنو اسپایدر هم نسخه جاده ای و هم مسابقه ای Trophy نیز آماده چکش خوردن هستند.
ماشین های مسابقه ای؛ قلب تپنده تاریخ رنو ماشین دوستان حرفه ای احتمالاً بالاتر از همه جذب بخش موتوراسپرت خواهند شد. رالی، استقامت و فرمول یک… همه در این مجموعه حضور دارند. حتی بالاتر از ۲۰ خودروی تک سرنشین F۱ که بعضی هنوز رنگ لاستیک و اثرات پیست را بر تن دارند.
ستاره این نمایش، بی گمان Williams-Renault FW۱۹ مدل ۱۹۹۷ است؛ همان ماشینی که ژاک ویلنوو را به قهرمانی جهان رساند. پیشبینی می شود که این یادگار افسانه ای بین ۸۰۰ هزار تا ۱٫۲ میلیون یورو فروخته شود.
مدلهای F۱ قدیمی تر رنو از دهه ۸۰ هم با قیمت هایی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو عرضه شده اند و نسخه های نمایشی ارزان تر با ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو قابل خریدند. حتی مجموعه ای از تک سرنشین های کوچک تبلیغاتی دهه ۷۰ هم عرضه می شود.
چرا رنو تاریخ خودرا می فروشد؟
این حراج قسمتی از طرح پیشرفت میراث تاریخی رنوست. این خودروساز می خواهد مجموعه خودرا منظم تر کند و ۶۰۰ خودرو از مهم ترین مدلهای تاریخش را برای نمایش در یک مرکز بزرگ که سال ۲۰۲۷ نزدیک پاریس افتتاح می گردد، نگه دارد. بدین سبب خودرو های تکراری یا کم اهمیت تر راهی بازار شده اند، با این تضمین که حداقل یک نمونه از هر خودرویی که رنو از ۱۸۹۸ ساخته در مجموعه باقی بماند.
در مجموع، ۱۰۰ خودرو و ۱۰۰ قطعه یادگاری از ۴ دسامبر در معرض نمایش عموم قرار می گیرند و سپس در ۷ دسامبر زیر چکش حراج خواهند رفت.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲

منبع:

1404/09/11
15:46:45
0.0 / 5
9
تگهای خبر: آزمایش
این مطلب هوافضا را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران هوافضا در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لینک دوستان هوا فضا
هوا فضا
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

هوافضا