هوافضا- علوم هوایی

دولت ها از كارهای روبنایی برای تحقق كارآفرینی دست بردارند

دولت ها از كارهای روبنایی برای تحقق كارآفرینی دست بردارند

هوا فضا: مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این كه در دانشگاه فردوسی مشهد به مدل استقرار مسئولیت پذیری اجتماعی رسیدیم، اشاره كرد: كارآفرینی از جنس فرهنگ و یك تفكر است و دولت ها باید از اقدامات روبنایی و زودبازده برای تحقق آن دست بردارند. همچنین برای تحقق كارآفرینی لازم است قوانین و مقررات موجود و بعضی از موانع همچون دیوان محاسبات و سیاست های جذب اصلاح و برطرف شود.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، یعقوب مهارتی در نشست "دانشگاه كارآفرین از نظر تا عمل: ارائه الگوی مفهومی و اجرایی دانشگاه كارآفرین" كه امروز در مركز تحقیقات سیاست علمی كشور برگزار شد، با اشاره به این كه در حال تدوین سند استراتژیك دانشگاه هستیم، اظهار داشت: یكی از كلیدواژه های مهم در سلسله مطالعات پشتیبان سند استراتژیك كه به خاطر پشتوانه علمی آن یك سند بی نظیر خواهد بود، دانشگاه كارآفرین است.
وی با اشاره به بررسی اسناد معتبر دانشگاه های جهان اسلام و منطقه در تدوین این سند، اضافه كرد: سیاست كلی در دانشگاه فردوسی این است كه برای همه كارها مدل داریم. همین طور كلیدواژه دوم در این مطالعات مسئولیت پذیری اجتماعی است كه موانع دقیق این مساله را نیز بررسی نموده و به مدل استقرار مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه رسیدیم.
مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینكه نیازمند مدل بومی كارآفرینی هستیم، به ارائه مقدمه ای در این مفهوم پرداخت و اظهار داشت: اگر فرض نماییم كارآفرینی ترجمه صحیح "Entrepreneurship" باشد، معتقد هستیم كارآفرینی از جنس فرهنگ و یك تفكر است و برای تحقق آن كارهای زیربنایی لازم است.
مهارتی اشاره كرد: فرهنگ ملی كارآفرینی را حمایت نمی كند و در پرورش كارآفرینی همچون در متون كتب مدارس و در خانواده ها دقیق به این مساله پرداخته شده است. این در شرایطی است كه كسانی كه شخصیت آنها شكل گرفته و بخواهند وارد بازار یا سازمان شوند، زمینه كارآفرینی ندارند. بدین سبب از دولت ها خواهش می نماییم از اقدامات زودبازده برای تحقق این امر دست بردارند.
وی با اشاره به كافی بودن مباحث نظری در حوزه كارآفرینی، تصریح كرد: پروپوزال دانشگاه كارآفرین را سه سال پیش به وزارت علوم ارائه كردیم كه توجهی به آن نشد، این مفهوم در دانشگاه های جامع و صنعتی نمود متفاوتی دارد و باتوجه به اكوسیستم متفاوت دانشگاه ها بایستی محقق شده و برای تحقق آن تقسیم كار صورت گیرد.
وی اشاره كرد: ما قطعات پازل كارآفرینی را ایجاد كردیم و دیوان محاسبات كشور اجازه ادامه كار را نمی دهد. بدین سبب قوانین و مقرررات بایستی بررسی و اصلاح شوند كه این ها نه وظیفه دانشگاه ها بلكه وظیفه نهادهایی همچون وزارت علوم یا مركز تحقیقات سیاست علمی كشور است.
رویكردهای مختلف در توصیف فرد كارآفرین
مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مكاتب مختلف در حوزه كارآفرینی، اظهار داشت: مكتب انسان بزرگ معتقد می باشد كارآفرینی قابل آموزش دادن نیست، همین طور مكتب خاصیت های روان شناختی خاصیت هایی همچون خلاقیت و نوآوری و تحمل ابهام، ریسك پذیری نیاز به توفیق طلبی و غیره را برای افراد كارآفرین بر می شمرد. همین طور دانشگاه تهران پرسشنامه بومی برای سنجش كارآفرینی به وجود آورده كه البته در سنجش كارآفرینان برتر كشور به چنین معیارهایی توجه می شود.
او همینطور به مكتب كارآفرینی درون سازمانی اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر از ۲۰ مدل از منظرهای مختلف درباره امكان پیاده سازی كارآفرینی در سازمان وجود دارد. این در شرایطی است كه كارآفرینی سازمانی، مقدمه سازمان كارآفرین است. ما می گوییم دانشگاه كارآفرین لازم داریم، در صورتیكه به كارآفرینی درون سازمان و منابع آن توجهی نمی كنم. حداقل ۱۰ شركت در مشهد سراغ دارم كه مدیران آن كارآفرینان سطح بالا هستند، اما ساختار بوروكراتیك سبب شده شركت را ترك كنند.
مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این كه داشتن ساختار كارآفرینانه منحصر به نسل سوم دانشگاهی نیست، اظهار داشت: كلیه دانشجویان و كاركنان بایستی كارآفرین باشند و ارتباط دانشگاه با محیط بیرونی آن نیز از یك ساختار كارآفرینانه پیروی كند. ما در دانشگاه فردوسی پایلوت هایی ایجاد كردیم كه امكان كاربست دانش را به وجود آرده است؛ این در شرایطی است كه قوانین و مقررات و سیاست ها اجازه بهره مندی از مدیران حرفه ای را نمی دهد و به عبارتی احد الناسی را نمی توان اخراج كرد.
مروری بر خاصیت های دانشگاه نسل سوم و چهارم
مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد ساختار دانشگاه نسل سوم را به صورت پردیس دانشگاهی (خودمختار و مستقل) عنوان نمود و اظهار داشت: فرهنگ سازمانی این نوع دانشگاه كارآفرینی نوآوری، احترام متقابل، تیم گرایی و نظم و انضباط است و نوع رهبری آن به صورت ارگانیك و با رسمیت پایین است.
وی پارادایم جدید را نیز دانشگاه نسل چهارم عنوان نمود و اظهار داشت: ماموریت این دانشگاه، آموزش، پژوهش و كارآفرینی و آینده نگاری (شكل دهی آینده به جامعه خود است).
آنچه در دانشگاه فردوسی مشهد مد نظر بوده و انجام شده است
وی ذیل آنچه در این دانشگاه انجام شده، به بررسی رسالت های مختلف دانشگاهی از منظر مكاتب مختلف فلسفی، مدل سازی، استقرار نظام نوآوری در دانشگاه اشاره نمود و اضافه كرد: دروس دانشگاه نیامند بازبینی بود كه یكی از معیارهای آن، نیاز جامعه بود كه این بازبینی محقق شد؛ همین طور بودجه را به دانشكده ها واگذار كردیم و سمت رئیس دانشكده را به مدیریت دانشكده تغییر دادیم. این در شرایطی است كه موانع جدی ما عوامل محیطی است.
پیشنهادات و كلام آخر
وی اشاره كرد: اصلاح قوانین و مقررات بعنوان عمده ترین موانع _ همچون دیوان محاسبات و سیاست های جذب_ و پیش نیازهای این امر باید صورت گیرد. همین طور باید شتاب كرد و در عین حال از شتاب بی برنامه اجتناب كرد.
وی تصریح كرد: رتبه یك در جذب دانشجوی بین المللی (دو هزار و ۳۰۰) دانشجو داریم؛ اما قوانین جذب دانشجو مربوط به پنجاه سال پیش است.
مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد همین طور پیشنهاد كرد كه تیم تخصصی برای تدوین مدل و پیشنهاد انتخاب یك دانشگاه نمونه جهت بررسی، تفویض اختیارات لازم به دانشگاه مورد نظر و هماهنگی با سایر مراكز ذی صلاح و نظارتی صورت گیرد. ضمن آن كه دانشگاه فردوسی مشهد برای انتخاب شدن بعنوان دانشگاه نمونه اعلام آمادگی می كند.




منبع:

1398/10/25
16:43:40
5.0 / 5
3937
تگهای خبر: وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
هوا فضا هوافضا