هوافضا- علوم هوا فضا
وزیر علوم:

طرح ساماندهی مراكز آموزش عالی تقریبا برای همه استانها آماده شده است

طرح ساماندهی مراكز آموزش عالی تقریبا برای همه استانها آماده شده است

به گزارش هوا فضا ایسنا/گلستان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: طرح ساماندهی مراكز آموزش عالی تقریباً برای همه استانها آماده شده و در حال نهایی شدن برای اجرا است.



منصور غلامی قبل از ظهر امروز دوشنبه ۱۴ بهمن در آیین نكوداشت چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گرگان اظهار نمود: امروز ما در میان كشورهای جهان از لحاظ سیاسی و توسعه ای حرف برای گفتن داریم و اگر محدودیت ها و مشكلات وجود نداشت، با به كارگیری از ظرفیت ها می توانستیم شرایط خیلی بهتری را نیز فراهم بیاوریم.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تربیت نیروی انسانی، بیان كرد: پیش از انقلاب پزشكان، مهندسان و حتی برخی اساتید دانشگاه ها از خارج كشور بودند. در كمتر از ۲۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شدیم تمام نیازهای آموزشی تخصصی كشور را از دانشگاه های جوان و توسعه یافته خودمان، تامین نماییم. خودكفایی در نیروی انسانی تحصیل كرده از دستاوردهای بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه كرد: امروز در تمامی رشته های تخصصی دنیا، در دانشگاه های داخل رشته داریم و دانشجو تربیت می نماییم. در موارد جدیدی كه در دنیا مطرح می شود نیز پا به پای آنها حضور داریم.

غلامی اظهار داشت: حدود ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یكی از كشورهای مطرح در حوزه پژوهش های علمی در دنیا تبدیل شدیم و امروز نیز جایگاه ۱۵ دنیا را از این نظر دارا هستیم.

وی در ادامه اشاره كرد: تحریم و محدودیت ها فرصتی است برای مجموعه های علمی از قبیل دانشگاه ها، پارك های علم و فناوری، مراكز رشد، پژوهشگاه ها و پژوهشكده ها است تا بتوانند بیشتر از قبل ظرفیت های خودرا نشان دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاكید بر اینكه سرمایه مادی تمام شدنی است اما سرمایه علمی زاینده و جاری خواهد بود، اضافه كرد: باید به این مساله توجه داشت بعد از آن كه اوضاع آرام شد، مجموعه های علمی را رها نكرد و پشتیبانی از آنها را ادامه داد.

غلامی در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح ساماندهی آموزش عالی كشور اشاره نمود و اظهار داشت: درگذشته باتوجه به تعداد بالای داوطلبان ورود به دانشگاه، به راحتی توسعه مراكز آموزش عالی اتفاق افتاده اما الان باتوجه به محدود شدن تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه و لزوم توجه به كیفی سازی آموزش عالی نیاز به بازبینی داریم.

وی بیان كرد: ساماندهی دانشگاه های جامع علمی كاربردی تقریباً تمام شده است و واحدهای وابسته به مراكز دولتی تعطیل شدند. وظیفه این دانشگاه تربیت نیروی ماهر برای بخش های صنعتی و تولید كشور است نه دادن مدرك تحصیلی دست كارمندان دولت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاكید بر پشتیبانی از دانشگاه فنی و حرفه ای، اشاره كرد: این دانشگاه بعنوان یك مركز مهارت آموزی در كل كشور دارای دانشكده است و فارغ التحصیلان آنها نیز عموماً اشتغال پذیری خوبی دارند.

غلامی بیان كرد: برای دانشگاه پیام نور قانون برنامه ششم وظیفه تعریف كرده و همین طور وزارت علوم تلاش می كند در چهارچوب وظایف و ماموریت های خاص پیش برود. ساماندهی این دانشگاه به لحاظ امكانات فیزیكی كه در بیشتر نقاط كشور ایجادشده، خیلی سخت پیش می رود.

وی درباب ساماندهی دانشگاه های دولتی، اظهار داشت: در استانها شبكه علمی بین دانشگاه ها و مراكز علمی موجود ایجاد خواهیم كرد و ذیل این شبكه، ماموریت های هر دانشگاه در سطح استان، كشور و حتی بین المللی تعریف می شود و برمبنای آن اجازه رشد و توسعه داده می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار نمود: در بعضی از مراكز استانها و شهرستان ها مراكز آموزش عالی را داریم كه هركدام تصور می كنند در آینده باید یك دانشگاه بزرگ جامع شوند درصورتی كه نه امكان و نه ضرورتی برای انجام آن وجود دارد.




1398/11/14
13:34:42
5.0 / 5
4131
تگهای خبر: فناوری , وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا