هوافضا- علوم هوایی

اصلاح 2 بند قانونی برای رفع مشكلات تردد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران

اصلاح 2 بند قانونی برای رفع مشكلات تردد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران

هوا فضا: قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور از اصلاح دو قانون در مورد تردد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در كشور اطلاع داد و اظهار داشت:  علاوه بر آن با پیشنهاد معاونت بین الملل دفتر رهبر انقلاب اسلامی پیگیری در زمینه استفاده از طلاب خارجی در دستور كار قرار دارد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا دكتر منصور كبگانیان در حاشیه جلسه یكصد و بیست و هشتم ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در جمع خبرنگاران با اشاره به بعضی از چالش ها در زمینه تردد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در كشور، اضافه كرد: این دسته از دانشجویان بعد از ورود به كشور، برای هر بار خروج باید مجوز دریافت می كردند و این امر سبب شده بود كه جذابیت تحصیل در ایران برای دانشجویان خارجی كاهش یاید.
وی با اشاره به اینكه به علت مشكلات ویروسی موجود این امر بیشتر خویش را نشان داد، اظهار نمود: در این نشست خوشبختانه مصوباتی داشتیم.
كبگانیان با اشاره به این مصوبات، خاطرنشان كرد: از آنجایی كه این مورد از سال ها قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از جانب نیروی انتظامی پیگیری می شد، احتیاج به اصلاح قانون داشتیم و در این مصوبه ستاد مقرر شد كه دانشجویان به جای دریافت ویرای یك مرتبه تردد، ویزای مالتیپل داشته باشند و از این طریق مجاز به چندین بار تردد باشند.

وی افزود: علاوه بر آن بر مبنای قانون دیگری، اگر دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در كشور، به كشور خودشان سفر می كردند، تنها ۳ ماه فرصت داشتند تا به ایران باز گردند و بعد از ۳ ماه حتی اگر یك روز اضافه می شد، مشكلاتی برای آنها ایجاد می شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور با اشاره به اینكه به این قانون انتقادات و اعتراضات زیادی وارد شده بود، تصریح كرد: بر مبنای مصوبه این جلسه، زمان ۳ ماه به ۶ ماه افزایش یافت.
وی این دو مصوبه را در جهت تسهیل در تردد دانشجویان خارجی دانست و اظهار داشت: همینطور سامانه ای برای ثبت اطلاعات این دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در كشور راه اندازی می شود تا اطلاعات آنها در آن به ثبت برسد.
كبگانیان افزود: این دو مصوبه از جانب كمیسیون دولت در هیات دولت مطرح خواهد شد، ولی درخواست ما این است كه این مصوبات در چارچوب لایحه اصلاح قانون در مجلس مطرح شود.

وی دستور دوم این جلسه را ایجاد سازمانی برای توسعه روابط بین المللی دانست و تصریح كرد: در این حوزه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواسته شده بود تا با برگزاری جلساتی با دستگاه های مختلف پیشنهادات خویش را در زمینه راه اندازی سازمان روابط بین الملل علمی اعلام نماید.
كبگانیان با اشاره به اینكه در این نشست نظر اعضا بر پیشگیری از ایجاد سازمان جدیدی بود، افزود: بر این اساس پیشنهاد شد كه مركز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این منظور در نظر گرفته شود. ازاین رو تغییراتی بر این اساس انجام شد و دیگر نیازی به سازمان جدیدی در این ارتباط نداریم.
به قول وی، این مركز وظایف مربوط به همكاریهای علمی را انجام خواهد داد و تناقضی با وظایف وزارتخانه های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد نخواهد داشت.
كبگانیان افزود: در این نشست مقرر شد پیگیری های لازم برای انجام این امر از جانب معاونت علمی صورت گیرد و در جلسه آتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور باردیگر پیگیری خواهد شد.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور با اشاره به پیشنهاد معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در زمینه به كارگیری دانشجویان و بخصوص طلاب خارجی در كشور، اظهار داشت: طلاب خارجی در جامعةالمصطفی مستقر هستند و این مورد در دستور كار این جلسه قرار گرفت و مقرر شد تا نمایندگان وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد و با محوریت آیت الله قمی، معاون بین المللی دفتر رهبر انقلاب اسلامی ابعاد قانونی این مورد بررسی شود و پیشنهادات خویش را در این ستاد عرضه كنند.



1398/12/06
15:45:00
5.0 / 5
3391
تگهای خبر: فناوری , وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا