علوم هوا فضا

افزایش محافظت از سازه های فلزی با عصاره ریحان

افزایش محافظت از سازه های فلزی با عصاره ریحان

به گزارش هوا فضا محققان دانشگاه تربیت مدرس با همكاری مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، با استفاده از عصاره ریحان، نانو پوششی ارائه كردند كه می تواند به مدت طولانی تری از سازه های فلزی در مقابل خوردگی محافظت كند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دكتر مزدك ایزدی، دانش آموخته مقطع دكتری دانشگاه تربیت مدرس و مجری طرح، با اشاره به اهمیت محافظت از سازه های فلزی در مقابل خوردگی اظهار داشت: پوشش های آلی یكی از رایج ترین روش های حفاظت از این سازه ها هستند؛ چونكه مكانیسم اثر این نوع پوشش ها پیشگیری از نفوذ آب، اكسیژن و یون های خورنده به داخل سازه و ایجاد واكنش با آن است.
وی تحلیل پوشش ها و كاهش قدرت سد كنندگی آنها را همچون مشكلات پوشش های محافظتی نام برد و خاطرنشان كرد: قدرت سد كنندگی این پوشش ها به مرور زمان تحلیل می رود ازاین رو برای افزایش عمر و خواص حفاظتی پوشش های آلی در این مطالعات موفق به عرضه راهكارهای دوستدار محیط زیست با كمك عصاره گیاه ریحان شدیم.
به قول این محقق، در این طرح با استفاده از عصاره ریحان، بعنوان یك بازدارنده طبیعی خوردگی در پوشش های آلی استفاده شد.
ایزدی، درباره ساختار پوشش سنتز شده توضیح داد: در ساختار این پوشش نانو لوله هایی از جنس خاك رس كه حاوی عصاره گیاه ریحان هستند، پراكنده شد و در صورتیكه نفوذ الكترولیت در پوشش اتفاق بیفتد، عصاره موجود در نانو لوله ها آزاد شده و فصل مشترك فلز – پوشش كه در معرض خوردگی قرار دارد را در مقابل خوردگی محافظت می كند.
این دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس تصریح كرد: به منظور بررسی دقیق تر نانو ساختار سنتز شده و بارگذاری موفقیت آمیز بازدارنده مورد استفاده، آزمون های مشخصه یابی شامل آزمون پراش پرتو ایكس و آزمون های میكروسكوپی، و هم چنین به منظور بررسی كارایی پوشش مورد استفاده، از آزمون ها سنجش خواص از قبیل طیف نگاری امپدانس الكتروشیمیایی استفاده شده است.
وی خاطرنشان كرد: نتایج به دست آمده از این آزمون ها نشان داده است كه بهترین رفتار محافظت از خوردگی این پوشش مربوط به پوشش آلی حاوی 5.0 درصد وزنی نانو لوله های حاوی عصاره ریحان است.
نتایج این تحقیقات در مجله Composites Part B به چاپ رسیده است.




منبع:

1398/12/25
22:04:06
5.0 / 5
3013
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا