هوافضا- علوم هوا فضا

عجیب ترین سیاه چاله كشف شده تا به امروز

عجیب ترین سیاه چاله كشف شده تا به امروز

هوا فضا: اتفاقی عجیب در كهكشان مارپیچی كه 130میلیون سال نوری از ما فاصله دارد در حال رخ دادن است. یك صفحه نازك از مواد در اطراف سیاه چاله ای كوچك موجب شگفتی اخترشناسان شده است.



sciencealert: صفحه هایی مانند آنچه كه در NGC-3147 پیدا شد، از گرد و غبار و سایر آلودگی ها تهیه و به مدار سیاه چاله كشیده شده است كه بطور معمول در كهكشان های فعال تر با سیاه چاله های بزرگتر ظاهر می شوند و به راحتی با تلسكوپ های ما دیده می شوند.
معمولا، هر چه گاز بیشتری توسط سیاه چاله به دام می افتد، ظاهر صفحه روشن تر و انرژی آزاد شده توسط انفجار تابش الكترومغناطیسی به نام كوازار بیشتر خواهد بود. اما بنظر می رسد این صفحه در NGC-3147 این روند را نادیده گرفته است. ستاره شناسان انتظار داشتند صفحه ای مانند یك دونات پف كرده ببینند اما بجای آن یك پنكیك دیدند! كه آن به سبب ضعیف بودن سیاه چاله است.

به گفته ستاره شناس Stefano Bianchi، نوع صفحه ای كه ما مشاهده می نماییم یك فاز كاهش یافته است كه انتظار نمی رفت وجود داشته باشد. بگفته Stefano مشاهدات دقیق و عمیق فضایی این نوع فقط به كمك تلسكوپ قدرتمند هابل امكان پذیر بود و در فهم این كهكشان های كمتر فعال به ما كمك بسیاری كرد.
در واقع، تلسكوپ فضایی Spectrograph Imaging هابل با منع ورود نورهای اطراف كهكشان اجازه بررسی سرعت، دما و سایر خاصیت های ماده درون صفحه را فراهم نمود. علاوه بر این صفحه نیز بسیار به میدان گرانشی سیاه چاله نزدیك است. همین طور نور آن خم و از شكل خارج شده كه موجب جذاب تر شدن آن می شود.
صفحه آنقدر به سیاه چاله نزدیك است كه سرعت و شدت كشش گرانشی آن بر دیده شدن فوتون ها تاثیر می گذارد. یعنی این سیستم به ستاره شناسان اجازه می دهد تا نظریه نسبیت انیشتین را مورد آزمایش قرار دهند.
2121


منبع:

1398/06/12
15:05:47
5.0 / 5
4099
تگهای خبر: فضایی , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
هوا فضا هوافضا