علوم هوا فضا
وزیر علوم در گزارش هوا فضا:

خطری كه بودجه پژوهشی دانشگاه ها را تهدید می كند

خطری كه بودجه پژوهشی دانشگاه ها را تهدید می كند

به گزارش هوا فضا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تنها خطری كه بودجه پژوهشی را تهدید می كند، كاهش بودجه آخر سال دانشگاه ها است.



منصور غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بودجه پژوهشی دانشگاه ها تصریح كرد: هم اكنون نیاز دانشگاه ها بیشتر از بودجه ای است كه برای آنها به تصویب رسیده است. از جانب دیگر بودجه پژوهشی هر دانشگاه هم تعیین شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه معمولا دانشگاه ها در صورت كمبود بودجه از بودجه پژوهشی استفاده می نمایند، برای پیشگیری از این امر چه نگاهی دارید، بیان كرد: سهم پژوهشی هر دانشگاه فیكس است و معمولا دانشگاه ها به آن دست نمی زنند.
وی با اشاره به اینكه تنها خطری كه بودجه پژوهشی را تهدید می كند، كاهش بودجه آخر سال دانشگاه هاست، بیان كرد: وقتی سازمان برنامه و بودجه آخر سال بودجه دانشگاه ها را كم بدهد یا كامل این بودجه را اختصاص ندهد طبیعی است كه دانشگاه از بودجه ای كه برای پژوهش فیكس شده برداشت كند.
غلامی با اشاره به اینكه تنها این اتفاق زمانی می افتد كه سازمان برنامه و بودجه، بودجه دانشگاه را كامل ندهد، تصریح كرد: خوشبختانه دوسال گذشته بودجه دانشگاه ها توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت كامل اختصاص داده شده و امسال هم فضای همكاری سازمان برنامه طوری است كه این بودجه را كامل بدهد ازاین رو می توان چنین برداشت كرد كه امسال هم بودجه های پژوهشی سرجایش می ماند.
وی تصریح كرد: بودجه های دانشگاه در هر سال پس از قانون مجلس توسط هیات امنا برای مصارف مختلف تصویب می شود؛ برای پژوهش حداقل هایی دیده شده و هر چقدر دانشگاه ها افزایش بدهند هیات امنا با آنها همراهی می كند كه بیشتر كند؛ دانشگاه به مبلغی كه تصویب گردید دست نمی زند.
وی اضافه كرد: در هر صورت دانشگاه اگر خرجی هم داشته باشد نمی تواند به بودجه پژوهشی دست بزند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه كرد: اما باید منابع پژوهشی دانشگاه ها به غیر از بودجه دانشگاهها در زمینه همكاری با شركتهای صنعتی و كارخانه های مختلف باشد و امیدواریم مجموعه های غیردانشگاهی كه احتیاج به تحقیقات دارند بیشتر به سمت دانشگاه ها روی بیاورند.
به گفته غلامی، بهتر است شركت های صنعتی و كارخانه ها، بخش تحقیق و توسعه خویش را با دانشگاه ها به نتیجه برسانند چونكه اساتید، متخصصان و صاحبان تجربه در دانشگاه ها هستند كه باید از این سرمایه ها برای تحقیق و پژوهش نتایج علمی استفاده گردد.

1398/07/07
18:59:12
5.0 / 5
4229
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
هوا فضا هوافضا