هوافضا- علوم هوایی

فاز اول آزمایشگاه مرجع دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه امیركبیر

فاز اول آزمایشگاه مرجع دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه امیركبیر

هوا فضا: فاز نخست آزمایشگاه مرجع دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر راه اندازی شد و این آزمایشگاه خدمات پژوهشی و فنی به داخل و خارج از دانشگاه ارائه خواهدنمود.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر عباس نصیرائی مقدم، رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این خبر اظهار داشت: هم اکنون ارزش دستگاه های موجود در این آزمایشگاه حدود 11 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: برنامه داریم در آزمایشگاه مرجع دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خدمات پژوهشی و فنی به داخل و خارج از دانشگاه ارائه شود.
رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد: برنامه داریم در این آزمایشگاه سرویس فنی صورت گیرد، به نحوی که شرکت های نیازمند به خدمات فنی به طور مستقیم از خدمات این آزمایشگاه بهره برده و یا از طرف متولیان استاندارد به آن ارجاع داده شوند.

دکتر نصیرائی مقدم افزود: ایده آزمایشگاه مرجع مهندسی پزشکی منحصر به یک فضای فیزیکی نیست و در آینده نزدیک تجهیزات دیگری از دانشکده مهندسی پزشکی که قابلیت ارائه چنین خدماتی را دارند، تحت عنوان این آزمایشگاه تجمیع خواهد شد. این تجهیزات و سرویس ها بوسیله سامانه های ملی موجود و نیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به خارج از دانشگاه معرفی می شود.

وی عنوان کرد: در این آزمایشگاه یک عدد دستگاه تصویربرداری میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM) جهت بررسی مورفولوژی و خواص مکانیکی سطوح در مقیاس اتمی مجهز به میکروسکوپ فلوئورسنت برای تصویربرداری نمونه بیولوژیک و غیر بیولوژیک موجود است. از دیگر تجهیزات این آزمایشگاه می توان به یک دستگاه کشش سنج برای تست خواص مکانیکی پروتزهای پزشکی و سلولی، دستگاه طیف نگاری مغز، دستگاه جریان سنج غیر تهاجمی خون به روش لیزر داپلر برای انجام کارهای تحقیقاتی و یک دستگاه تحریک کننده الکتریکی فراجمجمه ای مغز برای تشخیص و درمان بیماری های عصبی-مغزی ساخته و دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره نمود.

رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در فاز اول برنامه داریم که زیرساخت های موجود در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه را به این آزمایشگاه مرتبط نماییم و در گام دوم تجهیزات موجود در آزمایشگاه تکمیل و دریافت استانداردهای آزمایشگاه مرجع دنبال خواهد شد.

وی با ذکر اینکه دیگر دانشگاه های تراز اول کشور اغلب دانشکده مستقل مهندسی پزشکی ندارند، اضافه کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سبب دارا بودن دانشکده مهندسی پزشکی و بعنوان قطب این رشته از توان علمی بسیار بالایی برخوردارست و راه اندازی آزمایشگاه مرجع در کنار این توان علمی می تواند بستر کارهای بزرگی در آینده را فراهم آورد.

دکتر فرزاد توحیدخواه، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این خصوص اظهار داشت: تجهیزات بیمارستانی با مشکلات کالیبراسیون مواجهند که راه اندازی آزمایشگاه مرجع در این دانشکده می تواند این مشکل را برطرف کند.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعنوان قطب مهندسی پزشکی کشور مبادرت به راه اندازی آزمایشگاه مرجعی کرده است که مقرر است خدمات به داخل و خارج از کشور دهد.

عضو پیشکسوت و هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: در این آزمایشگاه دستگاه تحریک الکتریکی مغز وجود دارد که این دستگاه توسط پژوهشگران دانشگاه و ستاد علوم شناختی طراحی و ساخته شده است.

دکتر توحیدخواه افزود: این دستگاه به مرحله تجاری سازی رسیده و تابحال 6 دستگاه از طرف ستاد علوم شناختی خریداری شده و به بیمارستان های مختلف اهدا شده است.

وی افزود: در شرایطی که بیماری کرونا در کشورهای مختلف همچون ایران گسترش یافته وظیفه ما بعنوان افراد در رابطه با سلامت مردم برنامه ریزی برای فعالیت بیشتر در حوزه سلامت است.

رئیس اسبق دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در آزمایشگاه های این دانشکده استانداردهای پروتزهای پزشکی بررسی گردید.
دکتر توحیدخواه اضافه کرد: همین طور ثبت اختراع های مربوط به حوزه پزشکی نیز در این دانشکده مورد بررسی علمی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: این دانشکده ارتباط خوبی با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ابرلتات دارد.
اختتام پیام



منبع:

1399/05/23
00:02:19
5.0 / 5
2172
تگهای خبر: اپل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا