هوافضا- علوم هوا فضا

دو شرط لازم برای كاهش 40 درصدی حوادث

دو شرط لازم برای كاهش 40 درصدی حوادث

به گزارش هوا فضا رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی، شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزه های شهری و اعمال محدودیت برای ساختمان سازی در حریم گسل ها را از اقدامات این مرکز در زمینه کاهش مخاطرات نام برد و اظهار داشت: ما اعتقاد داریم اگر قوانین به صورت مناسب اجرایی شود، با تأمین منابع مالی مورد نیاز می توان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارات ناشی از حوادث را کم کرد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر محمد شکرچی زاده امروز در وبینار تخصصی ساختمان های بلندمرتبه شهر تهران «مخاطرات و اهمیت آنها» ضمن اشاره به جانباختگان حادثه پلاسکو، اضافه کرد: ساختمان پلاسکو در واقع در زمره بلندترین ساختمان های شهری در دهه ۴۰ محسوب می شد و نیم قرن از عمر آن می گذشت و فرو ریختن این ساختمان از دید معماران، فرو ریختن ساختمانی با فناوری و فناوری های نوین بود.
وی تصریح کرد: از دید مهندسین سازه، فرو ریختن ساختمان پلاسکو بسیار با اهمیت است؛ چونکه بسیار بعید به نظر می رسید که بارگذاری آتش بتواند سبب فرو ریختن ساختمانی شود که این مساله در حادثه پلاسکو به وضوح مشاهده شد.
شکرچی زاده حادثه پلاسکو را نقطه عطفی در شناخت وضعیت تاب آوری شهرها و زمینه ساز سیاستگذاری برای افزایش ایمنی شهرها دانست و تصریح کرد: قطعا، ناکارآمدی در بحث های پیشگیری مدیریت مرحله وقوع و مدیریت بحران بعد از حادثه می تواند فجایع بسیاری به بار آورد و اگر بخواهیم از حوادث مشابه جلوگیری نماییم، نیاز است تا زنجیره کاستی ها قطع شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تغییر کاربری غیرمجاز، عدم توجه به ضوابط ایمنی در طول بهره برداری را از کاستی های حادثه پلاسکو نام برد و افزود: به جهت اینکه بتوانیم ایمنی را در کلانشهرها محقق نماییم، باید نظارت بر ایجاد و استقرار ایمنی را مورد توجه ویژه قرار دهیم و باید توجه گردد که در مبحث استقرار ایمنی، منافع افراد و نهادها که گاها می تواند در تعارض با این مورد قرار گیرد، در نظر گرفته نشود.
شکرچی زاده تصریح کرد: حادثه پلاسکو و حوادث مشابهی که می تواند کلانشهر و کل کشور را تحت تأثیر قرار دهد، مقدمه ای شد که در قانون مدیریت بحران، تامل خاصی بر مقابله با این مخاطرات صورت گیرد. در قانون جدید مدیریت بحران بویژه برخی بندها همچون بند ظ ماده ۱۴، به صورت مشخص به موضوعاتی در مورد ساختمان های بلند مرتبه و همینطور سایر مشکلاتی که می توان ایجاد شود، توجه شده است.
وی با تکیه بر اینکه در قانون مدیریت بحران همینطور به مبحث حریم گسل ها توجه شده است، اظهار نمود: ما در مرکز تحقیقات با همکاری سایر دستگاه ها، حریم گسل ها در تهران و چند کلانشهر کشور را تعیین کردیم که بعد از تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی ابلاغ گردید. بر این اساس برای راه اندازی ساختمان های بلند مرتبه در حریم گسل ها محدودیت هایی تعیین شده است.
شکرچی زاده استقرار سامانه پاسخ سریع زلزله از راه توسعه شبکه شتابنگاری در کشور را از دیگر اقدامات این مرکز بر مبنای قانون جدید مدیریت بحران عنوان نمود و افزود: با استفاده از شبکه گسترده شتابنگاری می توانیم به استقرار سامانه های پاسخ سریع دست یابیم که با همکاری شهرداری، مقدمات آن در تهران فراهم گشته است.
وی شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزه های شهری را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و افزود: بخشی از این کار در مرکز تحقیقات انجام شده، ضمن آنکه در حوزه قنوات، اقدامات و تصمیمات خوبی صورت گرفته است. همینطور ارزیابی ساختمان های مهم و بلندمرتبه با کاربری های مختلف با اولویت بندی آتش و زلزله در کلانشهرها مبحث دیگری است که در قانون آمده است و دستورالعمل هایی برای آن در مرکز تدوین شده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارزیابی صدمه پذیری و اولویت بندی المان های حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی از دید زلزله، فروریزش، فرو نشست زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقای تاب آوری آنها را هم مبحث دیگری عنوان نمود که بر طبق این قانون در دستور کار این مرکز قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم اگر این قوانین مثل بند ظ ماده ۱۴ به صورت مناسب اجرایی شود و با تأمین منابع مالی مورد نیاز که همواره جزو دغدغه های ماست، می توان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارات ناشی از حوادث را کم کرد.




منبع:

1399/10/30
22:56:52
0.0 / 5
685
تگهای خبر: دستگاه , فناوری , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
هوا فضا هوافضا