هوافضا- علوم هوایی
برآوردهای دكترین بین المللی؛

مسیر ۱۵ ساله دنیا برای رسیدن به واكسیناسیون فراگیر كووید-۱۹

مسیر ۱۵ ساله دنیا برای رسیدن به واكسیناسیون فراگیر كووید-۱۹

به گزارش هوا فضا استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به دکترین جهانی برای عبور از واکسیناسیون برای گروه های خاص تا واکسیناسیون فراگیر برای بیماری کووید-19، اظهار داشت: بر طبق این راهبرد زمان 10 تا 15 ساله نیاز است تا دنیا به سمت واکسیناسیون فراگیر رود؛ بدین جهت بهتر است در وضعیت فعلی برنامه های کشوری و زندگی را برمبنای واقعیت موجود استوار نماییم و همچنان به بهداشت فردی توجه گردد.


پروفسور قاسم آهنگری، متخصص ایمونوژنتیک و استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به پرسش این روزهای جامعه درباره اینکه " آیا به زودی این اپیدمی ویروسی تمام می شود"، اظهار داشت: برای پاسخ به این سؤال ابتدا می بایست به سخنان پروفسور "پیتر بیوت" از اپیدمیولوژیست های مطرح در دنیا از دانشگاه لندن اشاره کنم.
وی تصریح کرد: متاسفانه به صورت ساده لوحانه بر این باور هستیم که در صورت وجود واکسن در ضمن چند ماه بطور کامل با موفقیت این اپیدمی ریشه کن می شود که لازم است در این خصوص توضیح دهم.
آهنگری افزود: بتازگی از ایشان درباب ریشه کنی این ویروس سوال شده که نظر ایشان این است که تا بطور کامل کانون های عفونی ویروس حتی کانون های کوچک در یک کشور از بین نروند، امکان ریشه کنی آن در سطح کشور و بین الملل وجود ندارد.
این محقق حوزه ایمونوژنتیک درباب واکسن و برنامه های خاص برای واکسیناسیون در سطح بین الملل، با اشاره به اینکه در سطح دنیا دکترین و یا راهبرد واکسیناسیون کووید-۱۹ مشخص و تعریف شده است، خاطرنشان کرد: گام اول واکسیناسیون، تهیه واکسن است که با عنایت به فناوری های پیشرفته، پژوهشگران دنیا در کمتر از یکسال به واکسن دست پیدا کردند، ولی از آن مهمتر بررسی اثرات واکسن ها و ایجاد ایمنی زایی پایدار در بدن است، بگونه ای که بعد از تزریق واکسن بتواند محافظت کامل در بدن ایجاد نماید، برای این منظور لازم بود دکترین و یا راهبرد واکسیناسیون در سطح جهانی تهیه شود که این مهم تهیه و مراحل واکسیناسیون نیز شروع شده است.
استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، با اشاره به اینکه این برنامه راهبردی چندین ساله شامل دو قسمت "کوتاه مدت اضطرار" و "بلند مدت" در سطح ملی و بین المللی ارائه شده است، تصریح کرد: در این دکترین یا راهبرد واکسیناسیون جهانی نخستین برنامه تدوین شده برنامه اضطرار یا فورس ماژور است. در این مرحله در حقیقت یک مدل و یا الگوی واکسیناسیون اجرا می شود و حداقل زمان برای این برنامه چیزی حدود دو سال در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این مرحله و پروسه الگو، گروه های خاصی تعریف شده که وارد این مدل واکسیناسیون شده که به ترتیب شامل گروه اول "کارکنان نظام سلامت که در معرض ویروس قرار دارند"، "افراد با Comorbidity یا بیماری های زمینه ای"، "افراد سالمند برمبنای اولویت گروه های محدوده سنی ۱۰ سال کهنسال، پیر و غیره"، "افرادی از نژادهای کم و خاص" و "شامل افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف" می شوند.
به گفته این محقق این گروه از افراد در مرحله اضطرار یا برنامه اول الگوی واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.
استاد پژوهشگاه بین المللی زیست فناوری مرحله دوم این برنامه راهبردی را خروج از برنامه اول الگو و ورود به مرحله دوم یا Mass Vaccination و یا واکسیناسیون فراگیر عنوان نمود و افزود: این مرحله همان واکسیناسیون واقعی و یا مدلل و تایید شده است که بعد از کسب تجربیات واکسیناسیون گروه اول و ارزیابی های آن، تعریف واکسن نهایی موثر، صورت می گیرد.
آهنگری تصریح کرد: این بدان معنا است که بعد از مرحله دوره زمانی قبلی واکسن Validated یا معتبر و قانونی شناخته می شود و از تایید اضطرار( EUA ) یا Emergency Used Authorization خارج می شود و در نهایت واکسن تایید شده در سطح وسیع و بین المللی و به صورت فراگیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این متخصص ایمونوژنتیک افزود: در این مرحله امیدوارند با عنایت به شناسایی واکسن برتر، بعد از مرحله الگو، با حمایت های علمی و لجستیکی، تولید واکسن در مقیاس جهانی صورت گیرد. بنابر پیش بینی های صورت گرفته مرحله دوم چیزی حدود بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد تا واکسیناسیون فراگیر در سطح قاره ای و جهانی صورت گیرد.
آهنگری با تکیه بر اینکه در این مرحله نیز راهبرد خاص برای گروه های خاص وجود دارد، در اینباره توضیح داد: گروه اول مرحله دوم شامل افرادی می شود که گرفتار عفونت کرونا شده اند، ولی پاسخ ضعیف داشته اند. همین طور افرادی که در مرحله اول واکسیناسیون شرکت کرده و ظاهرا ایمن شده اند، ولی به سرعت این ایمنی را از دست داده اند، در این گروه طبقه بندی شده اند.
وی دسته دیگر این گروه را افرادی دانست که در طرح اضطرار اولیه، واکسیناسیون شده اند ولی ایمنی ضعیف داشته اند.
آهنگری خاطرنشان کرد: مرحله آخر این راهبرد شناسایی و معرفی واکسن هایی که به بهترین شکل بتوانند بعد از تایید بعنوان یک واکسن الگوی جهانی معرفی شود و شروع واکسیناسیون وسیع منطقه ای و جهانی در کشورهای مختلف و جهان برمبنای پیش بینی صورت گرفته حدودا ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد. بدین سبب خیلی خوش بینانه است که فکر نماییم شروع واکسیناسیون فعلی این بیماری فراگیر را در ضمن چند ماه بعد ریشه کن خواهدنمود.
وی تصریح کرد: باید برنامه ریزی دقیقی برای سالهای طولانی درباب همزیستی با این ویروس و خانواده آن داشته باشیم و برنامه های کشوری و زندگی را برمبنای واقعیت موجود استوار نماییم.
استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، افزود: همانگونه که توضیح دادم، این راهبرد و دکترین در وضعیت مطلوب است. حال اگر واکسن ها در هریک از مراحل ذکر شده کارایی و ایمنی زایی پایدار نداشته باشند و یا جهش هایی که به دنبال تکثیر فرم های جدید به وجود آید که موثر بر ایمنی زایی باشند، مطمئنا این برنامه های راهبردی دستخوش تغییرات در طول زمان خواهند شد و نگرش ها متفاوت و بگونه ای دیگر خواهد بود.
وی تصریح کرد: بدین سبب مطابق گفته همیشگی بهترین روش ارتقای سطح آگاهی عمومی، بهداشت فردی و جمعی در مواجهه با این اپیدمی است.




منبع:

1399/11/05
21:50:35
0.0 / 5
881
تگهای خبر: سیستم , فناوری , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
هوا فضا هوافضا