هوافضا- علوم هوایی

پیدا شدن نشانه های باستانی در مریخ توسط كاوشگر ناسا

پیدا شدن نشانه های باستانی در مریخ توسط كاوشگر ناسا

به گزارش هوا فضا حوضچه هایی با عرض ۱۵۰ كیلومتر را تصور كنید كه آب در آن جریان دارد. حال اگر زمان را به جلو ببریم، مشاهده خواهید كرد كه این حوضچه ها از آب سر ریز شده و سپس خشك می شوند. چرخه ای كه احیانا چندین میلیون سال یكبار تكرار می شود. این منظره ایست كه توسط دانشمندان كاوشگر در مقاله ی Geoscience Nature انتشار یافته است.



نویسندگان سنگ های غنی شده از نمك های معدنی پیدا شده توسط مریخ نورد را بعنوان شواهدی از آب های كم عمق و نمكی توصیف می كنند كه در جریان سرریز و خشك شدن قرار گرفته اند. این شواهد بعنوان علائمی در خصوص وجود آب دلالت دارند كه در اثر نوسانات آب و هوا، سبب تبدیل مریخ از یك محیط مرطوب به بیابانی یخی شده است.

دهانه گیل یا Gale Crater، بقایای باستانی از یك ضربه سهمگین است. رسوبات حمل شده توسط آب و باد در نهایت در كف دهانه به صورت لایه لایه شده و بعد از سخت شدن رسوبات، باد با لایه برداری از صخره ها آنرا به شكل كوه درآورده كه امروزه كاوشگر در حال صعود از آن است. هر لایه از كوه نشان دهنده دوره متفاوتی از تاریخ مریخ است و به سرنخ هایی در مورد محیط منجر می شود.
به گفته ویلیام راپین نویسنده اصلی، ما به دهانه گیل رفتیم چونكه دارای اطلاعات منحصر به فردی در مورد تغییر آب و هوای مریخ است. دانستن زمان و چگونگی تحولات آب و هوایی این سیاره قطعه ای دیگر از این معما است. چه زمان و چه مدت مریخ قادر به پشتیبانی از زندگی میكروبی بوده است؟
راپین و همكارانش نمك های موجود در یك قسمت ۱۵۰ متری از سنگ های رسوبی به نام جزیره ساتون كه كاوشگر از در آن سال ۲۰۱۷ بازدید كرد، تشریح می كنند. برپایه مجموعه ای از ترك گل ها در مكانی به نام Old Soaker، این تیم از قبل می دانست كه این منطقه دارای دوره های خشكتری بوده است. اما نمك های جزیره ساتون نشان داد كه در آنها آب هم تغلیظ شده است. به صورت معمول هنگامی كه یك دریاچه كاملا خشك می شود كریستال های بلورین از نمك را به جای می گذارد. اما نمك های جزیره ساتون متفاوت بودند. آنها نمك های معدنی بودند كه با نمك خوراكی متفاوت بوده و همینطور با رسوب مخلوط شده بودند. این موارد نشان داده است كه آنها در یك محیط مرطوب متبلور شده بودند. احیانا در حوضچه هایی با عمق كم تبخیر شده اند.
با توجه به اینكه زمین و مریخ در ایام ابتدایی به یكدیگر شبیه بوده اند، راپین گمان می كند كه جزیره ساتون امكان دارد به دریاچه های شور در Altiplano آمریكا جنوبی شبیه باشد. دریاچه های Altiplano مانند Gale Carter به شدت تحت تأثیر آب و هوا هستند. راپین می گوید، در طول دوره های خشكی، دریاچه های Altiplano كم عمق و حتی بعضی از آنها خشك می شوند. همینطور هردوی آنها (Gale Carter و Altiplano) فاقد پوشش گیاهی هستند.
صخره های غنی از نمك ساتون تنها یكی از چندین سرنخی است كه مریخ نورد برای پی بردن به چگونگی تغییرات آب و هوا از آن استفاده می نماید. تیم تحقیقاتی با نگاهی كلی به سفر كاوشگر كه از سال ۲۰۱۲ شروع شده بود، به یك چرخه مرطوب به خشك كه در یك بازه زمانی طولانی در مریخ اتفاق افتاده پی می برند.
sciencedaily 2121

1398/08/14
23:19:04
5.0 / 5
4265
تگهای خبر: ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا