هوافضا- علوم هوا فضا

آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد

آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد

هوا فضا: توسط یك گروه تحقیقاتی اولین آزمون ملی سنجش هوش در كشور استاندارد شد.



به گزارش هوا فضا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور دستیابی به اهداف علمی و اجرایی، با تلاش یك گروه مطالعاتی و تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، «نخستین آزمون ملی سنجش هوش» با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه (ISB۵) در سطح كشور استاندارد شد.
دكتر علی عسگری مدرس دانشگاه و مجری این طرح پژوهشی اظهار داشت: با اجرای این طرح می‎توان ابعاد و حیطه‎های مختلف هوش كلی (IQ)، كلامی و غیركلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‎ای معتبر و دقیق موردسنجش و اندازه‎گیری قرار داد.
وی با اشاره به اینكه یكی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی؛ شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎ها شناختی و آسیب‎های مغزی است؛ اظهار داشت: توسعه و استاندارد ساختن ابزارها و آزمون‎هایی كه بتواند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی خصوصاً هوش را با دقت و به صورت معتبر اندازه‎گیری كند؛ یكی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.
عسگری اظهار داشت: آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه كه در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته، اولین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است كه برای كل كشور بومی‎سازی و استاندارد شده است.
وی با اشاره به اینكه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، اشاره كرد: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی های اولیه و زیربنایی شناختی خصوصاً برای دوره كودكی و نوجوانی و سرانجام ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر كودكان گرفتار مشكلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش ازجمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.
وی افزود: تشخیص ناتوانی ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی های بالینی و عصب روان شناختی و همین طور ارزشیابی های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح بوده است.
مجری این طرح پژوهشی تصریح كرد: از جامعه آماری همه افراد ساكن در شهرها و روستاهای كل كشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر اساس الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفر انتخاب و داده‎ها برمبنای روش‎های پیشرفته روان‎سنجی تحلیل شده است.
وی اظهار داشت: خروجی اصلی این طرح یك «آزمون استاندارد هوش» برای كل كشور است كه می‎تواند علاوه بر كاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎های و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در كل كشور، در زمینه‎های گوناگون علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورداستفاده قرار گیرد. زمینه‎هایی كه گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یك سو، تا كاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از طرف دیگر قرار داشته باشد.
به گفته وی این طرح می‎تواند كاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد.
عسگری اظهار داشت: یكی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی – تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یك ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاهها، مراكز علمی و آموزشی و نیز كلینیك ‎های تخصصی است.



منبع:

1398/09/06
19:44:13
5.0 / 5
4318
تگهای خبر: فناوری , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا