هوافضا- علوم هوا فضا
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

پروسه شناسایی نخبگان تغییر می کند

پروسه شناسایی نخبگان تغییر می کند

به گزارش هوا فضا، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از تغییر در پروسه شناسایی نخبگان آگاهی داد و اظهار داشت: در روش جدید به رویکرد های حل مسائل نخبگان و اثربخشی در زمینه های فناوری، صنعتی و فرهنگی توجه کرده ایم.



به گزارش هوا فضا به نقل از بنیاد ملی نخبگان، دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: مستعدان و نخبگان متعلق به کشور و جامعه اند و بنیاد وظیفه شناساندن ایشان به جامعه، تکریم و الگوسازی از این عزیزان را برعهده دارد. در پروسه جدید متناسب با این سطح بندی و میزان اثرگذاری این عزیزان امکاناتی در اختیار آنها قرار می گیرد تا دامنه اثرگذاری ایشان بیشتر شود.

وی اظهار داشت: به همین دلیل برای شناسایی نخبگان و مستعدان کشور چند تغییر اساسی رخ داده که همچون آن می توان به تغییر شناسایی منفعل به شناسایی فعال اشاره نمود. در گذشته برای شناسایی این افراد سامانه ای داشتیم که نخبگان و بیشتر مستعدان اطلاعات و مشخصات خودرا بارگذاری می کردند، اما در روش جدید بصورت فعال مبادرت به شناسایی نخبگان خواهیم کرد و از این طریق می توانیم به سرعت بانک داده های نخبگان را افزایش دهیم. در شیوه جدید، شناسایی نخبگان بصورت فعال انجام شده و با مراجعه به نهادهای تخصصی، نخبگان شناسایی و شیوه های قبلی تکمیل خواهد شد.

باقری مقدم تغییر معیارهای شناسایی نخبگان از معیارهای فقط «علمی» به معیارهای «اثربخشی» را دیگر تغییر به وجود آمده در بخشنامه شناسایی نخبگان برشمرد و اظهار داشت: ما علاوه بر معیارهای احراز نخبگی که در گذشته داشتیم که شامل معدل و تعداد مقاله می شد، به رویکرد های حل مسائل نخبگان نیز توجه کردیم و نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را بوسیله حل مساله داشته باشند، حمایت و امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد، ضمنا ساحت های نخبگی از علمی به سایر زمینه ها مانند فناوری، صنعتی، مدیریتی و فرهنگی و هنری توسعه خواهد یافت.

وی با اعلان اینکه تا حالا از این دسته بندی به سبب بعضی اثرات نامطلوب پرهیز می شده، اظهار داشت: تا حالا هر فرد مستعد سرآمد یا نخبه ای فقط از سمت بنیاد در قالب طرح های بنیاد، پشتیبانی ها و جوایزی دریافت می کرد اما هم اکنون برای تحقق حکمرانی نخبگان، کشور نیاز دارد تا نخبگان واقعی در یک ساز و کار دقیق در زمینه های مختلف شناسایی شوند تا با مرجعیتی که دارند در جامعه پیرامونی خود اثرگذار بوده و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش آفرین باشند.

ایشان سپس به دو روش «کمی» و «کیفی» شناسایی نخبگان اشاره نمود و اضافه کرد: در روش «کمی» با بهره گیری از ابزارهایی چون نرم افزارهای جستجو و علم سنجی و هوش مصنوعی شناسایی را شروع خواهیم کرد و در روش «کیفی» بوسیله نظرات اساتید و برجستگان علمی کشور و نهادهای تخصصی هر بخش، بصورت شبکه ای این شناسایی را تکمیل می نماییم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در تغییر سوم در پروسه شناسایی، مخاطبان بنیاد رتبه بندی می شوند. تعدادی از مخاطبان بنیاد ملی نخبگان افرادی هستند که مستعد هستند و بتازگی مسیر نخبگی را آغاز نموده اند و برخی دیگر پله های نخبگی را با تلاش طی کردند و در جایگاه های سرآمدی و نخبگی قرار گرفته اند. طبیعی است هر چه از دامنه مستعدان به سمت قله های نخبگی حرکت نماییم افراد محدودتر خواهند شد.

او در آخر در پاسخ به سوالی درباره ی شناسایی نخبگان در دانشگاه ها و سایر دستگاه های اجرائی اظهار داشت: مرجع رسمی و استاندارد شناسایی نخبگان در کشور بنیاد ملی نخبگان است. وظیفه اصلی بنیاد تعیین استانداردهای نخبگی در کشور و سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم دراین زمینه است و بر طبق این استانداردها با همکاری هر یک از دستگاه های اجرائی، نخبگان این دستگاهها شناسایی و حمایت خواهند شد.

1402/02/09
10:20:39
0.0 / 5
399
تگهای خبر: دستگاه , فناوری , ناسا , نرم افزار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا