هوافضا- علوم هوا فضا

نجات لایه ازون اثرات گرمایش زمین را كم كرد

نجات لایه ازون اثرات گرمایش زمین را كم كرد

به گزارش هوا فضا در شرایطی كه هر روز اخبار نگران كننده ای در مورد گرمایش زمین منتشر می شود، نجات لایه ازون سبب شده تا اثرات منفی گرمایش زمین كاهش پیدا كند.



به گزارش هوا فضا به نقل از نیواطلس، امضای پروتكل مونترال در دهه ۸۰ سبب بازسازی لایه ازون شد. دانشمندان استرالیایی گویند این موفقیت سبب شد تا روند گرمایش زمین در دهه های اخیر ۲۵ درصد كندتر شود و فرصت بیشتری برای نجات زمین فراهم گردد.
لایه اوزن كه در بخش های فوقانی جو زمین قرار دارد، با منعكس كردن بعضی از مخرب ترین تشعشعات خورشید به سمت خارج باعث می شود تا زمین كماكان قابل سكونت باقی بماند. در اواسط دهه ۸۰ میلادی دانشمندان حفره ای را در لایه اوزن برفراز قطب جنوب شناسایی نمودند كه زنگ های خطر را برای آینده زمین به صدا درآورد.
ظرف مدت چند سال حدودا ۲۰۰ كشور عضو سازمان ملل پروتكلی معروف به مونترال را امضا كردند كه بر طبق آن استفاده از كلروفلوروكربنها كه گازهای اصلی عامل این رویداد بودند، ممنوع گردید. با گذشت سی سال از آن زمان حفره لایه ازون برطرف شده و بررسی های دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا نشان داده است اگر حفره لایه ازون برطرف نمی شد دمای زمین تا اواسط قرن بیست و یك به جای یك درجه، سه تا چهار درجه بیشتر می یافت.
البته هنوز برای مقابله با تبعات گسترده گرمایش زمین باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد و همچون فعالیت خیلی از صنایع عامل تولید گاز دی اكسیدكربن كاهش یافته یا متوقف شود.

1398/09/21
20:19:54
5.0 / 5
4079
تگهای خبر: ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا